מודל אידיאלי למתגרשים או חלום באספמיה?

שירלי נגר
send whatsapp messsage send FB messsage
האם יש זוגות שמתגרשים ומשתפים פעולה? (קרדיט: יח"צ)

בשנת 2011 השתתפתי בהכשרה תיאורטית ופרקטית של לשכת עורכי הדין ללימודי מודל הגירושין בשיתוף פעולה Collaborative Divorce, שהגיע אלינו מארצות הברית - הכשרה במהלכה נחשפתי למה שהוגדר על ידי בזמנו כ"חלומם של המתגרשים". ואומר, המדובר במודל לפיו כל משפחה בדרך לגירושין מקבלת ליווי על ידי צוות מקצועי רב תחומי (משפטי, טיפולי, פיננסי) המעניק מענה לצורכי כל אחד מהצדדים בתהליך, לרבות הילדים, ומקנה כלים לתכנון העתיד תוך מזעור הנזקים של פירוק המשפחה.

הלכה למעשה כל אחד מהצדדים לתהליך (בעל ואישה) מלווה באופן אישי על ידי צוות נפרד הכולל עורך דין ומטפל רגשי מוסמך. בנוסף "נכנסים למשוואה" יועץ פיננסי ניטראלי ומומחה ילדים מוסמך במידה ולצדדים יש ילדים קטינים. המיוחד בתהליך הוא שיתוף הפעולה וזרימת האינפורמציה בין אנשי הצוות המקצועי הרב תחומי של כל אחד מהצדדים בנפרד ובין הצוות המקצועי המלווה את המשפחה בשלמותה בדרך לגירושין.

מודל הגירושין בשיתוף פעולה Collaborative Divorce הינו מודל המקנה לבוחרים בו יתרונות רבים, ובין היתר עלויות שהינן נמוכות יחסית להליך המשפטי המוכר, פירוק המשפחה תוך מזעור הנזקים הכלכליים והנפשיים שחווים הילדים במידה וישנם לבני הזוג ילדים קטינים. האחריות לתהליך ולתוצאותיו הינה בידיים של הצדדים עצמם ולא נתונה להובלתם ולפסיקותיהם של גורמים שלישיים. במסגרת התהליך הצדדים הם אלה אשר מקבלים את ההחלטות המהותיות ביחס לפירוק משפחתם וביחס לעתידם ולעתיד ילדיהם.

לאורך כל השנים היה לי ברור כי מודל הגירושין בשיתוף פעולה הינו מודל אידיאלי עבור משפחות המבקשות להתגרש, ובמיוחד במשפחות בהן יש ילדים קטינים. המודל מאפשר מזעור משמעותי של הנזקים הנגרמים מעצם פירוק התא המשפחתי, המודל גם מעניק להורים כלים להתמודדות עם הילדים ועם כל המשברים הנלווים לעצם פירוק המשפחה, והוא מונע מצב של ניכור הורי, ובכך מודל הגירושין בשיתוף הפעולה מעניק לכל אחד מבני המשפחה סיכוי ליצירת עתיד טוב יותר תוך הגנה מקסימאלית על הילדים.

ההבנה כי עסקינן במודל אידיאלי עבור חלק משמעותי מהמשפחות המתעתדות להתגרש והרצון העז ליצירת עתיד טוב יותר עבור החברה בכלל ועבור המשפחה הספציפית בפרט, היוו את הבסיס להקמת מרכז גירושין בשיתוף פעולה בתחנה לטיפול זוגי ומשפחתי במרכז לילד ולמשפחה במחלקת הרווחה בעיריית באר שבע.

קוראים יקרים לסיום אבהיר כי אין המדובר במודל שהינו בבחינת חלום באספמיה אלא במודל המונגש לציבור הרחב ויש בו בסופו של יום בכדי להוות בסיס לבניית עתיד טוב יותר עבור משפחות העומדות בפני גירושין.


עו"ד ונוטריון שירלי נגר כהן, מתמחה בדיני משפחה וירושה ומגשרת מוסמכת

www.shirlicohen.co.il shirliadv1@gmail.comאימייל: משרד : 086271700 | נייד : 0505700528