הפרעת קשב וריכוז- יש מה לעשות

ילדכם אובחן כלוקה בהפרעת קשב וריכוז ואתם שוקלים לתת לו ריטלין? שיקלו שוב
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום אילוסטרציה

תרופת הריטלין ונגזרותיה אינן הפתרון היחיד למיקוד הקשב והריכוז בקרב ילדים. מחקרים רבים מראים כי דווקא תפריט מאוזן, הכולל רכיבי תזונה חיוניים לבריאות המוח, עשוי לחולל פלאים ביכולת הלמידה של ילדכם ולמנוע את גזירת ה"ריטלין"

הנה מעט מן העובדות שכדאי שתכירו תחילה על תרופת ה"ריטלין":

1. מספר המרשמים ל"ריטלין" עלה פי 180!! בעשור האחרון- בשורות טובות לחברות התרופות.

2. "ריטלין" הוא שמה המסחרי של תרופת ה"מתילפנידאט" המוגדרת בחוק הישראלי (פקודת הסמים המסוכנים) כתרופה "נרקוטית" וככזו, חלים כללים נוקשים על רישומה במרשם ע"י רופא והנפקתה ע"י רוקח.

3. רשימת תופעות הלוואי של ה"ריטלין" מדאיגה ביותר וכוללת פחדים מדומים, תנועות בלתי נשלטות, נטיה לאובדנות, כהות חושים, בלבול, התנהגות רובוטית דמוית זומבי, אובדן הספונטניות ותגובה טבעית, שלשולים או עצירות כרונית, כאבי בטן, פגיעה בתפקודי כבד, פגיעה בהפרשת הורמוני גדילה, פגיעה בבלוטת יותרת המח, סחרחורות, התנהגות אובססיבית ועוד

4. שכיחות גוברת של התקפי לב, שבץ ויתר לחץ דם וכן 25 מקרי מוות שהתרחשו בקרב ילדים שנטלו "ריטלין" הניעו את מנהל התרופות האמריקאי  (FDA) לפרסם הזהרה חמורה בנוגע למשפחת התרופות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב.

5. ה"ריטלין" גורם לעלייה ברמת הדופאמין הגורם לתחושת ה"היי" ובדומה לסם הקוקאין, עלול לגרום להתמכרות קשה.

אם לא די בכל אלה, מאות מיליוני דולרים מוקדשים לפיתוח ולשיווק של תרופות מסוג ה"ריטלין" אך סכומים זעומים בלבד מוקדשים למחקר אודות טיפולים חלופיים טבעיים, האין זה מוזר?

צילום אילוסטרציה ​​​​​​​

תפריט מאוזן המספק את דרישות המוח, יסייע בשיפור יכולת הקשב והריכוז, אך בניגוד לתרופת הריטלין, יסייע גם להתפתחות תקינה בגיל הילדות ויתרום לבריאות ילדכם גם בעתיד

1. פחמימות מורכבות כגון דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות (ורצוי אורגניים, בשל כמויות חומרי ההדברה) ומזונות נוספים עשירים בסיבים. במקביל מומלץ להמעיט ככל שניתן בסוכר ומוצריו, חטיפים, ממתקים, עוגות, עוגיות ופחמימות פשוטות כמו לחם לבן, אורז לבן, תפוח אדמה, מאפים, סופגניות וכד'. אלו מעלים במהירות את רמת הסוכר בדם וגורמים לפעילות יתר.

2. חומצות שומן חיוניות ובעיקר אומגה 3- חומצת שומן זו נמצאה יעילה ביותר בטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז אודות ליכולתה להגביר את כמות הדופאמין במוח ולהקנות לקרומי התאים גמישות המאפשרת תקשורת טובה ביניהם. מקורות לחומצות שומן חיוניות הינם : שמן זית כתית מעולה, ביצים עשירות באומגה 3, אבוקדו, אגוזים וזרעים לא קלויים ועוד. במקביל, הפחיתו מזונות המכילים שומן מוקשה/ חצי מוקשה, שמנים מזוככים ומזונות מטוגנים.

בהקשר זה חשוב לציין כי חשוב ליטול תוסף איכותי של אומגה 3 שנשמר בקירור ולא על המדף.

3. חלבון איכותי- יסייע בייצור המוליכים העצביים הנחוצים לתפקוד מיטבי של המוח ולשיפור היכולות המנטליות. דוגמאות למזונות המכילים חלבון איכותי הינן ביצים, שילוב קטניות ודגנים מלאים, טופו, אגוזים וזרעים לא קלויים, עוף (רצוי ללא הורמונים, ואנטיביוטיקה), דגים קטנים (סרדינים בעיקר) ועוד.

4. מזונות עשירים במגנזיום, אבץ וברזל, או תוסף, לילדים הסובלים מחסר בהם - מחקרים מראים כי נמצא שיפור מדהים בביצועים המנטליים של ילדים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז ונטלו תוספים אלה לעומת כאלה שלא נטלו אותם.

ממה חשוב להמעיט ככל האפשר בתפריט היומי?

כל מזון שעבר עיבוד ונארז בפחית (כמו שימורים), בשר אדום (אלא אם כן אורגני) ואיברים פנימיים, דגי נהרות כמו טונה, המכילים כמות רבה של המתכת כספית ומזהמים נוספים, משקאות המכילים קפאין (קולה, קקאו ומוצריו) ומזונות המכילים צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים.

בנוסף להמלצות התזונתיות, חשוב לשלול אפשרות לקיום רגישות למזון. אחד המחקרים החשובים שבוצעו בנושא זה הראה כי הסבירות של ילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז לסבול מרגישות למזון גבוהה פי 7 בהשוואה לילדים שאינם לוקים בהם. ברשימת המזונות האלרגנים החשודים כגורמים להפרעות קשב וריכוז ניתן למצוא גלוטן, חיטה, מוצרי חלב, תירס, שמרים, סויה, מונוסודיום גלוטמט, פירות הדר, בוטנים, ביצים, שוקולד.