תחילתו של משבר גדול יותר? אלמוג כהן לא מוותר, בן גביר לא מתקשר

נמשך הנתק בין אלמוג כהן לאיתמר בן גביר, על רקע אי מימוש ההבטחות לבוחרי המפלגה בנגב. ממש מעבר לפינה: אישור התקציב וייתכן
send whatsapp messsage send FB messsage
חבר הכנסת אלמוג כהן במליאה. צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

אכזבה - כך ניתן להגדיר את התחושה שלא מעט ממצביעי ''עוצמה יהודית'' בבאר שבע. המפלגה הייתה השניה בפופלריות שלה אחרי הליכוד בבחירות האחרונות והעיר באר שבע נחשבת לאחד המעוזים שלה, אחרי שזכתה בכוח אדיר על רקע אובדן הביטחון בעיר והעליה בפשיעה. אלא שככל שחולף הזמן, גם התושבים וגם בכירי עוצמה מגלים שקל להבטיח, אבל מאוד קשה לממש, גם כחלק מממשלת ימין מלא-מלא.


''לא מדובר במאבק יוקרה או נראות'', אומרים בסביבתו של כהן. ''אלמוג כהן מרגיש שההבטחות הרבות שניתנו לתושבי הנגב פשוט לא מתממשות, בעיקר בכל הקשור לשיפור ביטחונם האישי'', מספר מקורב לח''כ.




מאות השוטרים שהובטחו לעיר לא ממש הגיעו, הסיירות למיניהן חסרות סמכויות שיטור, הפשיעה בבאר שבע ממש לא הלכה לשום מקום וממשלת הימין מלא-מלא גם לא הצליחה למנוע מתושבי עוטף עזה והנגב ותושבי הצפון ירי רקטות מתואם של חמאס בשלוחת עזה ולבנון. ההערכה היא שהמצב מצב כרגע הוא רק הפוגה לקראת מערכה רצינית.

מה שבתחילה נראה כעימות לא נדיר בעולם הפוליטי, בין ח''כ אלמוג כהן, תושב הנגב, לבין ראש הרשימה איתמר בן גביר, הולך ומתברר כנתק של ממש. כהן, שהביא לעוצמה יהודית קולות רבים בבאר שבע ובנגב, בנתק מוחלט מבן גביר, כך על פי בסביבתו  של כהן.

''לא מדובר במאבק יוקרה או נראות'', אומרים בסביבתו של כהן. ''אלמוג כהן מרגיש שההבטחות הרבות שניתנו לתושבי הנגב פשוט לא מתממשות, בעיקר בכל הקשור לשיפור ביטחונם האישי'', מספר מקורב לח''כ.

בתדרוך כתבים, לפני מספר חודשים, סיפרו במשטרה על תוספת נכבדה, של מאות שוטרים,  שתתווסף לכוחות בבאר שבע ועל הקמת תחנות נוספות. בינתיים, תוספת השכר לשוטרים הקיימים תלויה באישור התקציב לשנים 2023-24 וגם אחרי שסוכמה עקרונית בין  ראש הממשלה ושר האוצר לבין השר לביטחון לאומי,המועמדים למשימות שיטור לא מתדפקים על דלתות המשטרה.

בראיון לברדוגו לייב, סגן ראש עיריית באר שבע, שמעון בוקר, גילה שלמשמרות של העירייה ''אין ממש סכמויות'' וכי הן ''מנסות לעזור למשטרה''. הוא הסביר כי העירייה גובה ''כמה גרושים'', בשביל סיורים שעיקרם נראות במרחב הציבורי. בנגב צריכים משטרה עם סמכויות, עם כל הכבוד למתנדבים היקרים. ההבטחות של עוצמה יהודית לא מתממשות.

וידאו: שמעון בוקר בראיון לברדוגו לייב (קישור לסרטון המלא)


''לא התלוננתי אף פעם על אופי המשימות, לכך הוכשרנו'', מספר לחדשות באר שבע והנגב שוטר לשעבר בנגב, שהתפטר לפני כשנה. ''מה ששבר אותי זה השכר הנמוך והעומס. הרגשנו את זה היטב ב''שומר החומות'' ובשנה האחרונה בבאר שבע. צריך פה כוח מסיבי. העיר גדלה, האולכוסיה בנגב גדלה, אבל אנשים לא רוצים להתגייס למשטרה''.

רק בפברואר השנה הודיעו חגיגית ראש הממשלה נתניהו ושר הבט''ל בן גביר  כי התקבלו דרישות הליבה שלו והמשרד לביטחון לאומי יקבל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקלים, ''תוספת שתאפשר בעוד מספר חודשים להתחיל להקים את המשמר הלאומי, לגייס אלפי שוטרים, יותר מ-1,200 סוהרים ומאות לוחמי אש ולהעלות את משכורות השוטרים בשנה הקרובה, בסכום של 400 מיליון שקלים ו-100 מיליון שקלים מענקים לשוטרים. בנוסף, יוקצו 150 מיליון ש"ח להעלאת שכר הסוהרים''.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצהיר חגיגית: ''אלפי שוטרים, משמר לאומי, ביטחון לעם ישראל. החזרת הביטחון לרחובות זאת המשימה״. בינתיים, ישראל חווה גל טרור וגם הפעילות הפלילית בנגב לא נמצאת בדיוק בירידה. 

מקובל בפלויטיקה הבארשבעית: ח''כ אלמוג כהן השתתף במימונה של חבר מועצת העיר, יוסי דלויה (צילום עצמי)​​​​​​​

הממשלה - לפני תקופה קריטית

הממשלה הולכת לתקופה קריטית: תקציב המדינה לשנת 23-24 עבר בקריאה ראשונה. הוא חייב לעבור אישור ועדות הכנסת וקריאה שניה ושלישית במליאה , ב-29 למאי. אם התקציב לא מאושר, הממשלה עלולה להכריז על קיום בחירות. נכון להיום, הסקרים אינם מחמיאים לקואליציה הנכחית.

האם אלמוג עשוי-עלול לפרוש מעוצמה יהודית ולהפוך לסיעת יחיד? בסביבתו של אלמוג כהן סבורים שזה לא צעד נכון וכי יש ליישר את ההדורים בתוך שורות המפלגה. ''אלמוג רציני. הוא לא פוליטיקאי שבא בשביל להנות מהכיסא, הוא בא לעבוד והוא הבטיח דברים לבוחרים שהוא נחוש לקיים''.

בעוצמה יהודית, שלאחרונה הכריזה על בליץ מוניציפלי, מודעים היטב לפופולריות של אלמוג כהן, ממקימי סיירת בראל והוועד להצלת הנגב. באר שבע נחשבת כאמור מעוז של המפלגה, אך המפלגה מתקשה לקיים את ההבטחות שלה לבוחרים בנגב. 

לאן כל זה יוביל? גם אם פרישה מהמפלגה כרגע לא עומדת על הפרק, הרי שלקראת ההצבעה על התקציב נתניהו ירצה ערבות לכך שלא יהיו הפתעות. בעוצמה יהודית גם מסתכלים על הבחירות המוניציפליות הקרובות ומסמנים את באר שבע כאחד היעדים בהם המפלגה מבקשת לקבל אחיזה חזקה ולהיכנס לעמדות השפעה במערכת המוניציפלית.