• 11 אוגוסט 2022

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

ער''ן: עליה של 50% בפניות לסיוע נפשי, 9,172 על רקע אובדני

עמותת ער''ן הגישה לוועדת הבריאות את דו''ח הפעילות המסכם את שנת 2021. מאחר והפניות למוקד אנונימיות, אין נתונים ממוקדי עיר - אך גם מבאר שבע פונים למוקד הפעיל 24/7

צילום המחשה: Photo by John-Mark Smith from Pexels

מאת: משה פריאל, כתבנו בכנסת

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן קיימה היום, שני, ישיבה מיוחדת להצגת דו"ח פעילות ער"ן לשנת 2021.  בפתח הדיון, שיבחה יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן את פעילות עמותת ער"ן ואמרה, "העמותה היא חוד החנית בטיפול והדאגה בבריאות הנפש בישראל. ער"ן היא חלק חשוב וחיוני במערך החירום הלאומי זה חמישים שנה".

עוד אמרה יו"ר הוועדה כי "החוסן הנפשי של אזרחי ישראל הוא שיקבע את עתידנו ואת עתיד כל משפחה ובית. פעמים רבות יש מצוקות שקטות בבתי ספר ובמוסדות שהורים לא מודעים ולא יכולים לתת תשומת לב לכך. תשומת לב שכזו הייתה מונעת עוגמת נפש רבה. במסגרת הוועדה ששמה במרכז העשייה את הקידום והטיפול בבריאות הנפש בישראל, אני פועלת לקידום המודעות בנושא כבר מגיל צעיר. כל שיחה, דיבור מוקדם והעלאת החוסן הנפשי ימנעו מצוקות קשות אחר כך".

עמותת ערן מגישה סיוע נפשי טלפוני - או באמצעות צ'ט, 24 שעות ביום, 7 ימים בשבוע. הפניות אל המוקד אנונימיות והמתנדבים שעונים לשיחות יכולים לשבת בכל נקודה בארץ - כך שמאוד קשה לפלח נתונים גיאוגרפיים. עם זאת, שוחחנו עם א', מב''ש, בן 50, שחווה משבר נפשי עמוק בתקופת הקורונה: ''גם פוטרתי מהעבודה, גם המחלה הזו הגיעה משום מקום והכניסה אותי לפחדים וחרדות. באיזה שהוא שלב נכנסתי למחשבות מאוד קשות. הרגשתי דרך ללא מוצא, חששתי להיקלע למחשבות אובדניות. לא ידעתי למי לפנות, בחיים לא חוויתי משבר נפשי או תחלואה. חבר הציע לי לחייג 1201, המוקד של ער''ן''.

''ענתה לשיחה מישהי שדיברה בטון מאוד מרגיע. שאלה מה קורה לי, מה אני חש. שאלה קצת פרטים כמו גיל ומה אני עושה בחיים. סיפרתי לה מה קורה לי, מה אני מרגיש, מה עובר לי בראש, במילים שלי. אני חושב שזה היה הצעד הראשון שלי לטפל בעצמי. היא הרגיעה, הסבירה לי שמה שאני מרגיש משותף לאנשים אחרים, לא הייתה שיפוטית ומתחושה של חוסר אונים, קיבלתי כיוון להמשך הדרך. כבר באותו יום פניתי לטיפול, הבנתי שזה מה שצריך לעשות''. 

דוד קורן, מנכ"ל ערן, אמר בדיון בוועדה: "מה שמטריד אותנו אלו אותם אנשים שנמצאים במצוקה על הקצה ויכולים לקבל עזרה במוקד 1201 והם לא פונים. כל מי שמתקשר אלינו זה בדוק שזה מונע התאבדות. אנחנו מורידים פיזית כל יום שלושה אנשים מהגג ואלו מספרים אדירים. התמיכה שאנחנו מקבלים ממשרד הבריאות ובעזרת הוועדה היא כסף קטן לעומת התרומות שיש לנו. נושא התקצוב לא פתור. זקוקים לכסף ולא רק לאוזן קשבת. הייחודיות שלנו זה 1200 מתנדבים שמוסרים שעות ע"ג שעות ושעות לילה. את הקורסים שלנו אנחנו מקיימים עתה גם באוסטרליה ובלאס וגאס. הקמנו לפני שנים באוקראינה קורס הכשרה עבורם לטיפול במצוקה נפשית ובימים אלו אף יצרו איתי קשר משם.  הפניה והציפייה של הוועדה היא להגדיל את התמיכה בארגוני הסיוע הנפשי"

ד״ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בעמותת ער״ן ורכזת החוג לייעוץ חינוכי במכללה למינהל, הציגה את הדו"ח המצו"ב. 
עפ"י הדו"ח, במהלך 2021 נתנו מתנדבי ער"ן מענה ל 305,749 פניות מצוקה, המהוות ממוצע של 25,480 פניות לחודש, כ-850 פניות ליום, 35 פניות לקבלת סיוע נפשי בממוצע לשעה. עוד עולה מן הדו"ח כי התקבלו במוקדי העמותה 9,172 פניות אשר זוהו כבעלות תוכן אובדני, מתוכן 920 פניות חירום של הצלת חיים הלכה למעשה, כך שמתנדבי ער"ן התמודדו עם 2-3 אירועי הצלת חיים מדי יום. שנת 2020, הייתה שנת שיא כל הזמנים במספר הפניות הכולל לקווי העמותה - מספר הפניות לער"ן זינק בשיעור של 50 אחוזים, 305,749 פניות ב-2021 לעומת 204,053 פניות שהתקבלו ב 2019.

בשנת 2021 נרשמה עלייה מטרידה של למעלה מ- 20,000  בשיעור הפניות המוגדרות כפניות מצוקה נפשית חריפה (כאב נפשי, דיכאון, פגיעה בתחושת הרווחה, מצוקה קשה) לעומת שנת 2020 אשר הייתה כאמור, שנת שיא במספר הפניות הכולל. 85,610 פניות מצוקה נפשית חריפה התקבלו במהלך 2021 לעומת 64,175 בשנת 2020. 

עוד בדו"ח מתייחסים לתופעת הבדידות: כשליש מהפניות בשנת 2021 עסקו ישירות בבדידות. כ 84,081 פניות על רקע בדידות התקבלו בער"ן בשנת 2021, עלייה  גידול של % 20 לעומת 2019 שלפני הקורונה. בעמותה מציינים עוד כי הבדידות נכחה כסיבה משנית בלמעלה מ85% מהפניות ומתריעים כי מדובר במכת מדינה. בער"ן הגדירו את בני הנוער (13-17) ומתבגרים (18-24) כאוכלוסיות סיכון שיש להתמקד בטיפול בהן בשנים הקרובות. מתנוני העמותה עולה כי בקרב אוכלוסיות אלה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים במספר הפניות בשנת 2021 . במהלך 2021 העניקו בער"ן סיוע ל 58,092 פניות מילדים ומתבגרים עד גיל 24, עלייה של 45% לעומת 2019 שלפני הקורונה. יצוין כי בקרב בני הנוער עד גיל 17 נרשמה עלייה של 5 אחוזים במספר הפניות ב 2021 ביחס ל 2020 שכאמור הייתה שנת שיא במספר הפניות, ואילו עלייה של 50 אחוזים ביחס ל 2019.

ד״ר שירי דניאלס, סיכמה: ״הדו"ח מצביע על הצורך ההולך וגדל בעזרה ראשונה נפשית זמינה ונגישה 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. בעקבותיו, ייפתח בשנה הבאה קורס במכללה למינהל במסגרת התואר בחינוך, שיעסוק במתן עזרה ראשונה נפשית אונליין בקרב סטודנטים לחינוך ותאפשר להם להתנסות ולתרגל מיומנויות סיוע חיוניות לעידן הדיגיטלי בו אנו חיים ולהיות אנשי חינוך ובעתיד יועצים רלוונטיים וקשובים״.





רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3FSWzTO
​​​​​​​
על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬

תגובות

End of content

No more pages to load