דוח מבקר המדינה: באר שבע מימשה רק כמחצית מהסכמי הגג

לעומת זאת, בנתיבות שווקו 74% מהדירות בהסכם. באר שבע לא לבד: אף אחת מהערים לא הצליחה לממש את מלאו הסכמי הגג. הסיבות העיקריות: בירוקרטיה והיעדר ביקושים
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום הדמיה: Image by wal_172619 from Pixabay

הסכמי הגג נכשלו - כך קובע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדו"ח שמתפרסם היום, שלישי. התכונית עלתה עשרות מיליארדי שקלים. הממשלה חתמה על הסכמי גג עם 32 רשויות, בהן באר שבע. על פי ההסכמים המדינה מזרימה תקציב לפיתוח שכונות חדשות ומחדשת תשתיות בשכונות ותיקות.

הרשויות המקומיות החתומות על ההסכמים מתחייבות בתמורה לכך לאפשר בנייה בקצב מואץ. המימוש לא תאם את התוכניות הגרנדיוזיות: בבאר שבע מומשו רק 53% מהתכונית ונבנו 18,140 דירות. כשנחתמו ההסכמים בבאר שבע, דובר על עשרות אלפי תושבים חדשים, בהם ''איכותיים וחזקים'' ממשרתי צה''ל, עם הירידה של צה''ל לנגב. בפועל, הביקוש היה באותם איזורים בהם יש או עבודה בשכר טוב או הנחות במס. כך יצא שנתיבות השכנה מימשה 74% מההסכם, ובנתה 13,103 יחידות דיור. בנתיבות יש הנחה במס הכנסה במסגרת חוקי הנגב.

בסיכום ארצי היו אמורות לצאת לשיווק קרקעות לבניית 2,000 דירות בשנה. לדברי המבקר, במועד הכנת הדו"ח, ינואר 2021, היו צריכות להיות משווקות קרקעות לבניית 240 אלף דירות. בפועל, שווקו קרקעות לבניית 80 אלף דירות בלבד. 


המבקר סוקר בדוח את הסיבות המרכזיות לכישלון:

אישור התוכניות ארך זמן ממושך מהמתוכנן. על פי החלטת הממשלה בהסכמי הגג נכללים בהסכמים רק תוכניות בנייה מאושרות או כאלה שיאושרו תוך 18 חודשים ממועד החתימה על ההסכם. המבקר מצא כי 49 תוכניות בנייה שבהן אפשרות לבניית כמעט 100 אלף דירות טרם אושרו במועד שבו נחתמו הסכמים שבהם הן כלולות. המדינה לא הצליחה לאשר אותן גם שנה וחצי אחרי החתימה. פרק הזמן הממוצע שנדרש לאשר את התוכניות האלה היה 29 חודשים, והיו תוכניות שאושרו רק לאחר חמש שנים. ארבע תוכניות

על פי המבקר, התוכנית המרכזית בהסכם לבניית 12 אלף דירות תקועה בגלל מחלוקת בין משרדי האוצר, התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל, על ביצוע פרויקט בהיקף של 1.5 מיליארד שקל שכולל שני מחלפים ושיקוע של מסילת הרכבת. 

חלק מהסכמי הגג נכשלו משום שחברות הבניה חששו לגשת באותם מקומות בהם הביקוש נמוך. גם במקרים שבהם המכרזים מצליחים, הדירות נבנות בקצב איטי שאינו תואם לביקוש לדירות. 

כמו כן, המבקר מצא כי לא קודמו פרויקטים של התחדשות עירונית. עיקר הסיבה כלכלית ועל מנת להוציא את התוכניות לפועל באיזורים בהם הביקוש נמוך, המדינה צריכה לאשר לקבלנים קרקע משלימה, באיזורי הביקוש.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com