לתשומת לב ממשלת השינוי: אלה הנושאים הבוערים שהנגב זועק לטיפולם

פרוטקשן, אבטלה גבוהה, אובדן הביטחון האישי ופערים שלא מצטמצמים: אחרי שנתיים ללא ממשלה מתפקדת, האם ''ממשלת השינוי'' באמת תשנה את המצב בנגב - או שנקבל עוד מאותו דבר?
send whatsapp messsage send FB messsage
צילומים: זיו קורן / CC BY SA 4.0, דוברות משרד הכלכלה / נחלת הכלל, מטה יש עתיד / CC BY SA 4.0

אחרי ארבע מערכות בחירות וימים מעטים לפני תום המנדט, ישראל הולכת ומתכנסת, ככל הנראה, לעבר ''ממשלת שינוי'' שתורכב משברי מפלגות, שהדבק היחידי ביניהן הוא ''רק לא ביבי''. נפתלי בנט, שהיה לשון המאזניים, גילה מהר מאוד שמוקד הכוח שלו הפך מהר מאוד לנטל כבד ועל כתפיו מוטלת כעת ההחלטה להרכיב ממשלה - או להוביל את ישראל לבחירות חמישיות. 

אם אכן תוקם ממשלת השינוי ואם היא תצליח לתפקד לאורך זמן, ממתינים לה ימים לא קלים: ישאל 2021 היא מדינה מפוצלת, רווית אמוציות ובמקום מדורת שבט אחת, היא מורכבת שבטים-שבטים, שלא מסוגלים לשבת איש בחברת רעהו. ראש הממשלה המיועד, נפתלי בנט, מקבל לידיו גרעון תקציבי אדיר, תוצר מגפת הקורונה. השר לביטחון פנים, מרב מיכאלי, תצטרך להתמודד עם מדינה על סף מלחמת אזרחים. כמה שזה נשמע קשה, מדינה בה מוקמות מיליציות, גם אם אלו בעיקר ברשתות החברתיות, היא מדינה שיש לה בעיה. שר האוצר המיועד, אביגדור ליברמן ושרת הפנים המיועדת, איילת שקד, יצטרכו לשבור את הראש מאיפה יביאו לרשויות מקומיות, בעיקר בפריפריה, תקציבים שיאפשרו להן להמשיך להתפתח במציאות בה מגפת הקורונה גרמה לאלפי עסקים להיסגר.

הפגיעה הכלכלית שהופכת לפצצת זמן חברתית
הנגב נפגע פעמיים בשנתיים האחרונות: בפעם הראשונה, מגפת הקורונה הבאיה לפגיעה באלפי עסקים והקפיצה פי 4 ויותר את ממדי האבטלה. באר שבע, העיר הגדולה במרחב, נכנסה אל משבר הקורונה, כשהיא מובילה  במספר העסקים המצויים בסכנת סגירה (9.3% מכלל העסקים מצויים בסכנת סגירה) ועם אחוז האבטלה הכי גבוה (4.9%),  - זאת, מבין הערים הגדולות, על פי נתוני חברת דאן אנד ברדסטריט, המתפרסמים מדי שנה. שר האוצר המיועד, אביגדור ליברמן, יצטרך לחשוב כיצד ייחלצו תושבי הדרום מהמשבר הכלכלי המתמשך, שמכרסם גם במרקם החיים הלא קל בלאו הכי של האיזור.

הטיפול בסוגיות הפרנסה, הבריאות, הדיור - חייבת לכלול את כל תושבי הנגב - יהודים ובדואים כאחד, במידה שווה. אין פתרון חלקי, אלא פתרון כולל והטיפול אמיתי בבעיות השורש. התקציבים צריכים להינתן לכל מי שבאמת זקוק להם, בלי הבדל.

האבטלה בבאר שבע עומדת כיום על 13.1%. ברהט, העיר השניה בגודלה בנגב, האבטלה מתקרבת ל-20%. רק בסוף שנת המס תתברר התמונה המלאה באשר למספר העסקים שנאלצו לסגור בעקבות משבר הקורונה. עיקר הפגיעה היא בעסקים בתחומים הנחשבים מובילים בכלכלת באר שבע: הסעדה, שירותים, אירועים, מסחר. הירידה בפעילות הכלכלית בעיר מתבטאת בין היתר בירדה בגביית המסים, בהם מיסי הארנונה. עיריית באר שבע, הנחשבת לאיתנה כלכלית, נאלצה, כמו רשויות מקומיות אחרות, לקחת הלוואות על מנת לעבור את שנת הקורונה. 

אלא ששנת הקורונה, לפחות בכל הנוגע לממדי תחלואה, הסתיימה. הקורונה הכלכלית, בנגב, עדיין כאן. באוצר מתייחסים למדדי היציאה מהמשבר על פי ממוצע ארצי. בנגב האבטלה הרבה יותר גבוהה. 1 מכל 10 בבאר שבע מובטל. 2 מתוך 10 ברהט במצב דומה. רבים הנמצאים בחל''ת אינם יודעים כי למעשה פוטרו מעבודתם ויגלו זאת בעוד חודשיים או יותר, כאשר תסתיים תקופת הזכאות שלהם.

על מנת לצלוח את התקופה הקשה רבים נטלו הלוואות, מתוך מחשבה שהקורונה תסתיים - והחיים יחזרו לקדמותם. איש לא שיער כי בתום תקופת הקורונה, הנגב ייכנס לתקופה של לחימה. עוד פחות שיערו, כי העיר תאבד את הביטחון האישי - בין אם בגלל הפשיעה ואם בגלל הירי הרקטי מעזה. שר הביטחון בני גנץ, יחד עם ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, יצטרכו לתת מענה לטרור העזתי. כבר סוף השבוע הזה עומד להיות מתוח, עם ציון יום הנאכסה (יום התבוסה). צה''ל והמשטרה ערוכים לכל תרחיש.

השרה המיועדת לביטחון פנים, מרב מיכאלי, תצטרך לחשוב על פתרונות יצירתיים להתמודד עם הפרוטקשן, האלימות, ההטרדות המיניות ועבירות הרכוש בבאר שבע. השרה גם תצטרך לחשוב כיצד היא תאסוף אלפי כלי נשק בלתי חוקיים במרחב.

שר המשפטים המיועד, גדעון סער, יצטרך לטפל בענישה - או יותר נכון, ההיעדר שלה, בכל הנוגע לפשיעה בעיר באר שבע. מזמן זמן רב קוראים בבאר שבע וגם ביישובי הסביבה, להיות פחות סלחניים עם עברייני הרכוש, המוסר והאלימות. תושבי באר שבע רוצים לצאת לקניות ולמצוא את הרכב ביציאה, לא לחשוש להסתובב בלילות וגם - לא לפחד שחדר המדרגות יקרוס עליהם, כי אין להם ממ''ד. 

שר הבריאות המיועד, ניצן הורוביץ, יצטרך לתת מענה לשורה ארוכה של מצוקות בתחום הבריאות בנגב: החל מתורים ארוכים עד כדי יאוש לרפואת מומחים, היוצרים מצב שמי שאין לו חכולת כלכלית יקבל טיפול פחות טוב או שימתין חודשים עד שיגיע תורו ועד לטיפול בחיים עצמם: לא ייתכן כי תוחלת החיים בבאר שבע תהיה נמוכה מזו שבמרכז הארץ. 

שרת החינוך המיועדת, יפעת שאשא ביטון, תצטרך לחשוב על דרך לאחות את הקרעים, במיוחד בפריפריה. די לשוטט ברשתות החברתיות, על מנת להיווכח בשיח האלים, המתלהם, הקורא לפגוע בכל מי שאינו חושב כמותם. בישראל 2021 אנשיע אקדמיה, עיתונאים, חברי כנסת, שמעיזים  להשמיע דעה אחרת ולא אחת, דעה המבקשת להרגיע את הרוחות, רואים עצמם תחת איומים, ולפעמים עד כדי פגיעה פיזית. מערכת החינוך חייבת להירתם ראשונה להחזיר לישראל את החיים המשותפים, את ערכי הדו קיום והשיח הבריא.

זו לא הולכת להיות קדנציה קלה. הרשתות החברתיות מלאות בשיח של שנאה כלפי הממשלה שטרם קמה, כלפי מערכת המשפט וכלפי התקשורת. ראש הממשלה המיועד, נפתלי בנט וזה החליפי, יאיר לפיד צריכים לקוות כי העברת השלטון תהיה שקטה ומסודרת. אירועי שומר החומות בתוך ישראל הראו כמה היציבות כאן שברירית וכמה קל להוביל מדינה לאנרכיה. 

האם זו תוכל להיות ממשלת שינוי? מי שחולם שמחר בבוקר ישראל תתיר נישואי להט''ביים או תחבורה ציבורית בשבת, לא הולך אלא להתאכזב. במקרה הטוב, זו הולכת להיות ממשלה שמרנית, הרבה יותר מזו של נתניהו. היא גם לא תוכל לפזר כספים בקלות ועם השבעתה, תצטרך לחשוב איך היא מחזירה את המסגרת התקציבית לממדים שפויים.



על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com 
​​​​​​​