אסון הקורונה: מוסדות התרבות נסגרו, מאות עסקים בב''ש חוששים מקריסה

מוסדות התרבות נסגרו, הישיבות נותרו פתוחות וסגר כללי הוא רק עניין של זמן: ''זאת ממשלה של מנותקים'', אומר בזעם רן שקד, בעלי זאפה בב''ש, שרק פתח ונאלץ שוב לסגור. בענפי התרבות והאירועים חוששים מקריסה
send whatsapp messsage send FB messsage
סיורי משטרה בקריית הממשלה, בחיפוש אחר עברייני קורונה (צילום: דני בלר)

תחלואת הקורונה עולה - וראש הממשלה מודה היום: ''אנחנו מתקרבים לסגר כללי''. הממשלה אישרה היום שורה רחבה וחריגה של הגבלות ובראשם: סגירת כל מוסדות התרבות והפנאי. סגירת ברים וחדרי כושר. הגבלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית ואיסור להפעיל מזגן. בבית הכנסת התפילה תוגבל ל-19 איש בלבד, אך ישיבות ישארו פתוחות.

פירוש הדבר: מוסדות תרבות בבאר שבע, שזה עתה חזרו לפעילות אחרי שעובדיהם היו 4 חודשים ויותר בחל''ת, ייסגרו שוב. לא ייערכו הופעות. מועדון הזאפה, שרק עתה נפתח אחרי שהיה סגור חודשים ארוכים בגלל הקורונה - ייסגר שוב וכל ההופעות שהיו אמורות להיערך בו בוטלו. כך גם בתיאטרון באר שבע, בסינפונייטה, בתיאטרון הפרינג' ובכל מקומות הבילוי.

זאפה ב''ש. המועדון רק נפתח - וכבר נאלץ לסגור שוב (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של זאפה ב''ש)

הכעס בקרב אנשי התרבות עצום: ''זאת ממשלה של מנותקים. שלושה חודשים ישבו ודאגו רק לעצמם. הצביעו נגד אבטלה לעצמאיים ועכשיו שוב סגרו אותנו'', אומר רן שקד, בעלי זאפה באר שבע וגם בעלי המסעדות אגאדיר, מילבה ורכבת צפון.

''זהו חוסר צדק. לא קיבלנו שום פיצוי. צריך להוציא את הממשלה לחל״ת, שחבריה נוהגים בנוהל מנותקים. עם ישראל - אני קורא לכם להצטרף למרד, מרד נגד הממשלה. מוציאים את חברי הכנסת והשרים לחל״ת. אין שכר בלי פיצויים אין בטחון כלכלי בלי בטחון כלכלי לעם. רוצים לסגור אותנו שוב -  ת ש ל מ ו ! כנסת ישראל, אתם מפוטרים. זוהי הממשלה הכושלת בהיסטוריה''.
לדברי שקד, העסקים שבבעלותו כמעט ולא פוצו. ''הבאנו כסף מהבית, הנזק נאמד בכמיליון שקלים''. 

בתיאטרון באר שבע ובסינפונייטה עבדו קשה בחזרות ובהכנות ימים האחרונים, עם חידוש הפעילות של מוסדות התרבות. הנגנים, השחקנים, אנשי הצוות והעובדים קיבלו את ההחלטה בתדהמה. 

העמידה בתו הסגול לא עזרה להם: נגני הסינפונייטה עם מחיצות, ערכו חזרה אחת - וכבר קיבלו הודעת סגירה (צילום: באדיבות הסינפונייטה)

יאיר נגיד, מנכ''ל המשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע קיבל את ההודעה על ההחלטה לסגור את מוסדות התרבות דקות ספורות לפני ששוחח איתנו: ''כל העבודה ירדה לטימיון. אנשים לא יודעים, אך את מתווה היכלי ומשכנות התרבות שהצענו למשרד התרבות, כתבנו כאן, בבאר שבע. אני משמש כיו'''ר אגוד וועדת ההיכלות והמתווה שנכתב פה, הפך להיות מתווה על פיו חודשה הפעילות של מוסדות התרבות''.

''בכל הארץ הייתה היערכות מדויקת, הקפדנו על כל המהלך מדידת החום, סדר הכניסה ללובי, מתקני האלכוג'ל ללא מגע יד אדם, סדר הישיבה, התכוננו להכל, אבל לצערי הרב ההתרופפות במשמעת העצמית של כל המדינה במרחב הציבורי הייתה בעייתית ויש הדבקה המונית, ולכן יצאו בהודעה כפי שיצאו. לממשלה לא היה קל להחליט את ההחלטה הזו, לשר התרבות היה מאוד קשה. אבל אני לא חושב שהיו צריכים לסגור את מוסדות התרבות''.

''יש ''קורונה כלכלית'' אמנים ואנשי במה אין להם מה לאכול, לצד זה גם הציבור כולו חייב את מנת תרבות שעה וחצי לברוח מהצרות ואנחנו יכולים לתת לו אותה בביטחה''.

''100 היכלות ומשכנות התרבות הן הכוח המניע של תעשייה שלמה. שחקנים, נגנים, זמרים, רקדנים, תפאורנים, תאורנים, מפיקים, חברות הגברה, כולם תלויים בלוח המופעים וההזמנות של האולמות שכרגע נסגרו.... שוב. המשכנות והיכלות התרבות הן המקום הבטוח ביותר לצרוך תרבות. רכישת הכרטיסים הדיגיטלית, הפרטים על כל רוכש כרטיס כולל המיקום שהוא יושב, מתקני ההגיינה והאלכוג'ל שנרכשו, מתקני מדידת החום, צוות מוגבר של סדרנים, ניקיון, ניהול ערב, פתיחת דלתות מתחילת כניסת הקהל ללובי למניעת תור, הפיקוח ההדוק על חבישת המסיכות במהלך המופע והיציאה המסודרת בתום המופע בכדי למנוע מגע, הכל, אבל הכל כדי שיוכלו כולם להיכנס ולהנות בביטחה''.

''חבל שעובדים בבהלה, בפאניקה, ללא תכנון, ללא דרך, ממש מזכיר את הפעם הראשונה שטילים נפלו על ישראל במלחמת המפרץ, אז הכניסו מיד את כל המדינה לחדר האטום ולאט לאט שחררו את כולם אחרי שגילו איפה נפל הטיל. מאז התקדמנו, היום כל יישוב יש לו אזעקה ואפילו עיר מחולקת ל4 אזורי אזעקה בכדי לדייק ולשמור כמה שיותר על "שגרת חירום".

לצערי לא למדנו כלום במשבר הקורונה הראשון, לא הוכנה תכנית לפני, לא תוך כדי ולצערי גם לא עכשיו. שחררו רסן מהר מידי ולא בשום צורה מדורגת וכך גם החזרה למשבר, סגרו הכל, בלי להיכנס לאיזה תחומים בטוחים ואיזה לא, אילו ערים ירוקות ואילו אדומות, כלום... מיד לסגור הכל!''.

''צריך לזכור שמאחורי הטכניקה מלאת הפאניקה של סגירה מידית עומדים אנשים, משפחות שהיו בחל"ת 3 חודשים או כעצמאיים היו ללא הכנסה בכלל. עכשיו כשחזר האור לפנים וכולם התחילו להניע את גלגלי התרבות, שוב אחרי רק 4 ימי פעילות אנחנו שוב נסגרים וגורלם של אותם אנשים הופך לא ידוע. מדובר באנשים במשבר, משבר רפואי, משבר כלכלי ואין לי ספק שהמשבר הגדול הוא נפשי. התרבות תחזור ובגדול, אנשים יחפשו לצאת ולצרוך תרבות כי תרבות היא צורך בסיסי, אבל איך נגיע לנקודה הזו?
זה תלוי בממשלה שצריכה עכשיו צוות תכנון חכם, מדויק עם מודיעין טוב ומנגנון פיצוי מיידי!''.

גם בענף האירוח והאירועים סוגרים את השאלטר: בעקבות ההוראות, הודיע היזם אביב קופל על סגירה, על פי צו, של מתחמי האירועים שבבעלותו. בפוסט בפייסבוק הוא הודיע כי ''מכבים את האור! סמילנסקי גארדן,  סמילנסקי בוטיק- בית לאירועים, נחלה בעתיקה 1918, הבוסתן - בית לשמחות, עתיקה - מקום לאירועים קטנים. מקווים לימים טובים יותר שמרו על עצמכם ועל בני משפחתכם  זה הכי חשוב .הבריאות יותר חשובה מכל דבר אחר בחיים, אנחנו נפגש בימים שמחים ומרגשים יותר מבטיח , אוהב אתכם.''.

הגענו למצב הזה בגלל בעלי עסקים שהפרו את הנחיות ותושבים שלא נשמעו להוראות, היו מי שהכניסו יותר מהמותר והינה התוצאה. אני יכול להעריך את הנזק בעשרות מיליוני שקלים. נכון לרגע זה, אין הוראות ברורות. מה עושים מחר, מה קורה עם העובדים. העובדים ייצאו לחל''ת, נקווה לימים טובים יותר''.

גם הפאב ''עשן הזמן'', שרק לאחרונה חזר לפעול, מצא עצמו עומד חסר אונים. ''הממשלה סגרה אותנו מהיום להיום אחרי שכבר הוצאתי עשרות אלפי שקלים על מלאי, משכורות, פרסומים וכמובן מיסים. פיצויים כבר הבנו מזמן שאין באמת, ועוד אין לי רעיון איך להמשיך מכאן'', כתב הערב הבעלים, צחי גולדברג.

שר התרבות והספורט חילי טרופר, על ההחלטה לסגור זמנית את מופעי התרבות בעקבות עליית התחלואה מנגיף הקורונה: "יש בי עצב עמוק עם ההחלטה על סגירה זמנית של מוסדות התרבות בישראל. נוכח העלייה המדאיגה בתחלואת נגיף הקורונה, החליטה הממשלה כי אין מנוס מהגבלת המופעים וצמצום אירועי התרבות, זאת כדי לעצור את התפשטות הנגיף בישראל. אנו נמצאים במשבר מתמשך ונדרשת מכולנו אחריות אישית כדי להבטיח את בריאות הציבור''. 

''התרגשתי ושמחתי לראות בשבועות האחרונים את עולם התרבות חוזר אט אט לחיים ואני אעשה כל שבידיי כדי לפתוח אותו מחדש ולהחזירו לשגרה בטוחה''.

''אנחנו נמשיך לפעול בכל הכוח בכדי להבטיח את קיומם של מוסדות התרבות וכן נפעל עם משרד האוצר כדי לייצר ביטחון כלכלי עבור העובדים הרבים בתחום זה''.

''בימים אלו מכין משרד התרבות והספורט מגוון פעילויות ופרויקטים שיאפשרו לאזרחי ישראל להמשיך ולחוות תרבות גם בימי הקורונה ונעדכן עליהם בזמן הקרוב."

מהבוקר: שוטרים אוכפים את חבישת המסכות במרחב הציבורי, אך ברור כי סגר כללי הוא עניין של זמן

​​​​​​​הבוקר עוד נראו בבאר שבע קונים בחוץ. עיקר הלחץ היה על הבנקים, שאינם מאפשרים כניסת לקוחות. ''באתי לטפל בעניין דחוף ויש פה תור של שעתיים'', מספר מיכאל (45), שהגיע לסניף בנק אוצר החייל בקריית הממשלה. ''בפנים יש לקוח אחד בכל פעם ואני לא יודע מתי אכנס. מה שלא ברור, זה איך התור בחוץ בסדר. אנחנו פה ממש אחד על השני''. 

ברחבת קריית הממשלה סיירו שוטרים שרשמו דוחות למי שלא עטה מסכה. למרות הקנס הכבד, היו לא מעטים שלא חבשו מסכות או ששמו את המסכה על המרפק או הסנטר. בבתי הקפה נראו אנשים יושבים ובתי האוכל במקום נראו מלאים. ''נראה לי שהיום זה היום האחרון, הממשלה עומדת להנחית מכה, כמות החולים גדולה'', מספר אבי, שעובד בסביבה וירד לנגב חומוס. ''הייתי בחל''ת, אחרי זה החזירו אותי לעבודה חלקת מהבית ורק השבוע החזירו אותי לעבודה. אף אחד לא יודע מה ייקרה. אנשים מגיבים מפחד וגם הממשלה מתנהלת בפחד. אני לא יודע מה יהיה, יש לי הלוואות ויש לי משכנתא ואף אחד לא מפצה אותנו. אני חרד מהעתיד ואנחנו במשרד לא יודעים מי יפוטר ומי ישאר או אם החברה לא תיסגר בכלל''.

התחבורה הציבורית: 20 אנשים בלבד באוטובוס, בלי מזגן

ההגבלות חוזרות גם לתחבורה הציבורית ומהום יהיה קשה יותר להגיע לעבודה - ומחניק במיוחד: מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית יוגבל ל-20 בלבד. לא תתאפשר הפעלת מזגנים. בבאר שבע, רבים תלויים בתחבורה הציבורית להגיע למקומות העבודה שעוד לא נסגרו.

ברור לכולם, כי מדובר בתחילתו של סגר נוסף: היקף התחלואה, גם בנגב, עולה באופן מבהיל. אבל החשש של התשובים הוא לא מהתחלואה אלא מפני האסון הכלכלי שהולך ומתרחש בעיר: למעלה מ-22,000 איש בבאר שבע מובטלים והנתון הזה מתייחס רק לשכירים שפוטרו - ולא כולל עצמאים שקרסו ועובדי פרילאנס שעבודתם הופסקה. בין השכירים המפוטרים, רבים שעבדו בשכר שהואמתחת לשכר המינימום.

על פי נתונים שפורסמו לאחרונה בין היתר בדוח הממונה על השכר במשרד האוצר, 38% מהשכירים בבאר שבע משתכרים מתחת לשכר המינימום, כך שכאשר הם מוצעים לחל''ת מקבלים שכר רעב של ממש. 

הערב אמורה הכנסת לאשר את חוק הסמכויות המיוחדות לטיפול בקורונה, אשר יקנו לראש הממשלה סכמויות לאשר הגבלות, מבלי להזדקק לאישור הכנסת, בהן סגירת עסקים ומעקב סלולרי. בעניין המעקב הסלולרי, אלפי אזרחים קיבלו הודעות שהיו בקרבת חולה מאומת, כאשר הדבר לטענתם לא היה כך. האיכון הסלולרי אינו מדוייק ולא מבדיל בין קומות או קירות. אם חולה קורונה מאומת היה בכניסה של בניין מגורים, דיירים עלולים לקבל הודעה כי היו בקרבתו, גם אם באותה עת היו בביתם. תושבים שמבקשים לערער על הבידוד ממתינים שעות על הקו וכשבסופו של דבר מצליחים להשיג נציג שירות, מגלים כי אינם יכולים לערער. עבור עצמאים, שלא יכולים להמשיך בעבודה שלהם, אין מנגנון פיצוי.