מכה לנדל''ן: ירידות חדות במכירת הדירות בב''ש

סקירת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר חושפת את המצב הקשה אליו נקלעה העיר ב''ש גם בתחום הנדל''ן: משבר הקורונה חתך את המכירות בעיר, משקיעי הנדל''ן מנסים להיפטר מהסחורה - ואין קונים
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום המחשה: PXFUEL / CC0

משבר הקורונה פגע קשה גם בתחום הנדל''ן בנגב: על פי נתוני הסקירה התקופתית של הכלכלנית ראשית במשרד האוצר, חלה ירידה חדה במכירת הדירות בחודש מרץ, בשל מדבר הקורונה. הירידות נרשמו במכירת דירות חדשות, במכירת דירות להשקעה וברכישת דירות יד שניה. 

בעסקאות יד שניה חלה ירידה של למעלה מ-30 אחוזים במהלך מרץ 2020 בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. בבאר שבע היו פחות מ-600 עסקאות. הירידה בבאר שבע נרשמה גם מכירת דירות חדשות בשוק החופשי: בבאר שבע חלה ירידה של כ-40%, עם מכירה של פחות מ-200 דירות. גם משקיעי הנדל''ן התקשו להפטר מהסחורה שלהם. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה במכירות המשקיעים הקיפה כמעט את כל האזורים, למעט אזורי המרכז וירושלים.  מלאי הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש מרץ, במהלכו נגרעו ממלאי זה כ-720 דירות. עם השינויים במיסוי וההכבדה על בעלי נכסים להשקעה, היו מי שהעדיפו לצאת מהשוק. בעיר כמו באר שבע, ביקוש הדירות להשקעה הוא בעיקר של סטודנטים. בניגוד לאיזור המרכז, מחירי השכירות נמוכים. התשואה של הדירות להשקעה כבר אינה חלומית כמו שהייתה.

עוזבים את באר שבע, קונים בנתיבות, בשל הקלות במס

כפי שצוין בסקירה, אזור ב"ש הוביל את מספר העסקאות במסגרת מחיר למשתכן בחודש מרץ, כאשר חלק גדול ממכירות אלו התרכז בנתיבות. בניתוח רמות השכר של רוכשים אלו, בהשוואה למי שרכשו דירה בפרויקט דומה באותו ישוב (במסגרת מחיר למשתכן) בחודש ספטמבר נמצא כי שכרם הממוצע של הרוכשים בחודש מרץ היה גבוה בהשוואה לרוכשים בחודש ספטמבר.

גם לפני הקורונה, באר שבע סבלה מהיעדר ביקושים

עוד לפני זמן הקורונה, הנדל''ן הבאר שבעי סבל משפל: הסכם הגג בבאר שבע נתחם בחודש אוקטובר, 2015. על פי ההסכם, היו אמורות להיבנות בבאר שבע 18,140 דירות חדשות. יעד השיווק עד סוף 2018 דיבר על 10,000 דירות. במציאות, שווקו 4,890 דירות בלבד - פחות ממחצית היעד, 48.9 אחוזים ליתר דיוק. הסיבה: ההבטחות הגרנדיוזיות שמעבר צה''ל דרומה יהווה מנוף לפיתוחה של באר שבע התבדו, אנשי הקבע לא הגיעו לבירת הנגב וספק אם אנשי יחידות העלית הטכנולוגיות של צה''ל יסכימו לעזוב את תל אביב ולעבור לבאר שבע. 

עוד לפני משבר הקורונה המצב בב''ש לא היה קל

כאשר נחתם ההסכם, חשבו בבאר שבע כי יעברו להתגורר בה עשרות אלפי תושבים חדשים, שכונו ''איכותיים וחזקים'', בעקבות מעבר צה''ל לנגב. במציאות, זה לא קרה. מעט מאוד משפחות עברו דרומה. מחקרים שנעשו מאז, מראים בבירור כי מעבר צה''ל דרומה לא השפיע על באר שבע והנגב.

אל המשבר הקיים התווסף משבר הקורונה: למרות הבטחות הממשלה, הסיוע שאמור לעזור לעסקים הקטנים לצלוח את התקופה הקשה הזו אינו מגיע - החשבונות והחיובים כן. ככל שחולף הזמן, הולך ומתברר עומק המשבר בו שרויה העיר באר שבע. הממשלה הענקית והבזבזנית שתושבע הערב, על 34 שריה שעבור חלקם הומצאו משרדים תמוהים, תידרש לקיצוץ חד בתקציב, שירחיק עוד את הפרויקטים עליהם הפוליטיקאים, המקומיים והארציים, והלוביסטים שלהם מדברים כבר עשרות שנים: נמל תעופה בינלאומי, בסיס חיל מודיעין ובית החולים השני - ספק עם ממשלה שהגרעון שלה יעמוד על כ-160 מיליארדי שקלים תוכל לממן, בשנת משבר, פרויקטים גרנדיוזים. 

בסקירה מובא גם ממצא נוסף, מדאיג מאוד:  ''הירידה החדה במכירות הקבלנים באה לידי ביטוי בתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי). כך, בחודש מרץ האחרון עמד סכום זה על 6.3 מיליארד שקלים בלבד, ירידה ריאלית של 5 אחוזים בהשוואה למרץ אשתקד''.

קרא עוד:

נדל''ן, קניונים, אולמות שמחה: האם כלכלת ב''ש תחלים מהקורונה?

כתבות נוספות למקרה שפספסת...