אב ל-8 חטף קנס של 5,000 ש''ח: ''רציתי להתפרנס''

שמעון מימון, בעל דוכן פלאפל במרכז אורן, הגיע לעסק שלו לספק הזמנה שקיבל לפני זמן רב. החנות הייתה בתריסים מוגפים, מישהו ביקש ממנו מנה ואז הוא קיבל גם קנס וגם צו סגירה לשבוע. ''דוכני פיס עובדים, לי אסור'
send whatsapp messsage send FB messsage
מרכז אורן (גוגל מפות), הדוח (צילום סלולרי)

''אני לא מבין את ההיגיון: לדוכני פיס מותר לעבוד, שאנשים יבואו להמר. לי אסור לעבוד אפילו בדלתיים סגורות. באתי לפלאפל שלי לספק הזמנה שהשאירו אצלי כבר לפני חודשיים. אין עבודה וזה הדבר היחידי שהיה לי לקושש ממנו פרנסה. כבר חודשים לא נכנס שקל, אבל ההוצאות רצות, ארונונה, מיסים, הכל. הכנתי את המנות בתוך החנות, ארזתי אותן ואז הגיע מישהו לחנות הסגורה וביקש מנה. נתתי לו. מישהו התלונן, הגיע פקח ונתן לי דוח של 5,000 שקלים וצו סגירה לשבוע.  אני אבא ל-8. הילדים, חלקם בחל''ת. מאיפה נביא פרנסה? להמר מותר, איקאה מותר, לבעל עסק מבאר שבע אסור'', כך מספר שמעון מימון, בעל דוכן פלאפל ושווארמה במרכז אורן, שאינו יודע מהיכן יביא את הכסף לקנס. 

''בדוכן עובדים אני, אישתי והילדים - המשפחה הגרעינית. היו לי עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום. זאת הפרנסה של המשפחה. בחיים לא ביקשתי כלום מאף אחד. תמיד עבדתי. אבל חודשיים בלי עבודה עלולים למוטט כל עסק. מה שמרתיח אותי הוא שלנו העסקים הקטנים, המזנונים, אסור לעבוד בגלל הקורונה, אבל הסופרים פתוחים, איקאה פתוחה, המוני אנשים. אנשים לא עומדים הרי שני מטר זה מזה. נותנים לאנשים להמר, אבל לא מאפשרים לנו לעבוד''.

אישתו של שמעון, יפה, סיפרה לחברי תנועת השולמנים בפוסט כואב: ''אז ככה חברים: גם אני עצמאית. יש לי מזנון פלאפל שווארמה בבאר שבע. ביום שישי האחרון הייתה לי הזמנה מתוכננת לפני חודשיים של 20 מנות הגענו לעסק הכנו את ההזמנה כשהתריס כמובן סגור לחצי''.

''היה לקוח מחוץ לעסק שביקש מנה. רק הוא היה. נתנו לו את המנה הוצאנו את ההזמנה והיה שם שוטר שראה והחליט שהוא נותן לנו דו״ח של 5,000 שקל. הסברנו לו שייש לנו משלוח ובסה״כ ושהוא רואה השעה 10 בבוקר ואנחנו סוגרים. בנוסף לזה זימנו אותי לשימוע וסגרו לי את העסק ל-4 ימים. מסביבי יש עוד 4 עסקים שעובדים כשהלקוח עומד והם נותנים לו וגם מוציאים הזמנות. אבל רק אני קיבלתי דו״ח וסגירה כואב הלב''.

שמעון מספר כי הוא לא מבין את הסיבה מדוע דוכן פלאפל לא יכול למכור: ''אנשים לא יושבים. לוקחים מנה והולכים.מציעים לנו לעשות משלוחים. זה 17 שקל מנה ומינימום יעלה 20 שקל משלוח. מי ישלם 37 שקל לפלאפל. זה אבסורד''.

שמעון לא לבד: הרבה בעלי עסקים בבאר שבע נאלצים לחפש דרכים יצירתיות על מנת לשרוד, מאחר שההוצאות על שכירות, ארונוה וכו', נגבות מהן במועדם. רובם ככולם מספרים כי אינם מצליחים לעמוד בתנאים לקבלת הלוואה בערבות מדינה וכי הריביות על הגדלת מסגרת  האשראי שמבקשים הבנקים עומדות על כ-15 אחוזים וגם 17 אחוזים במקרים מסויימים. ''אנשים מנסים לגייס כסף, אבל אין מאיפה. יש משכנתאות, הלוואות, אנשים קיבלו התרעות מהבנק'', מספר בעל מזנון  בשכונה ותיקה, שנאלץ לגייס את הכסף בהלוואה חוץ בנקאית מאוד יקרה.

''אנשים פה על סף פיצוץ'', אומר בעל המזנון. ''כולנו היינו ילדים טובים, שמנו מסכות, עשינו עוצר, אבל הממשלה לא מוכנה לעזור והבנקים לוחצים. אנשים פה איבדו את התקווה ותהיה פה אנרכיה. אנשים התחילו לעבוד בשחור, אני לא מבן למה לרשתות גדולות נותנים לעבוד ולנו לא''.

ההערכה היא, כי כשתתחדש הפעילות בבאר שבע, עובדים רבים שהוצאו לא לחל''ת לא יוחזרו לעבודה, מאחר ובעלי העסקים לא מאמינים לתהליך קבלת ההחלטות של משרד הבריאות, שלדעתם תמוה ביותר. בעלי עסקים עימם שוחחנו, מתלוננים כי להצהרות של הממשלה אין בעצם כיסוי בשטח: לא הלוואות, לא מענקים, לא ביטול ארנונה. רבים מגלים כי הם לא זכאים לדמי אבטלה, הבנקים לא מוכנים להגדיל להם את האשראי והמקום היחידי בו הם יכולים לגייס אשראי הוא במסגרות החוץ בנקאיות, מה שיסבך אותם עוד יותר.

כשיפתחו העסקים, ייתכן ורבים לא יוכלו לחזור לפעילות, מה שיביא להעמקת האבטלה בעיר שכבר לפני משבר הקורונה הייתה המובילה בהיקף העסקים בסכנת סגירה ובממדי האבטלה.