מיעוט נבדקי קורונה במגזר הבדואי עלול להסתיר היקף תחלואה אמיתי

למרות שקופת חולים ומשרד הבריאות מנסים להנגיש את בדיקות הקורונה ליישובים מוכרים ובלתי מוכרים בנגב, היקף הנבדקים נותר נמוך ביחס לאוכלוסיה. בג''צ נדרש לנושא והחליט לא להתערב, ראשי הציבור ממשיכים להתריע
send whatsapp messsage send FB messsage
מתחם בדיקה באחד היישובים. ראשי הציבור מבקשים יותר בדיקות (צילום: דוברות קופ''ח כללית)

חשש ביישובים הבדואים בנגב: מיעוט הבדיקות לנגיף הקורונה ביישובים המוכרים והבלתי מוכרים, עלול לסכן האוכלוסיה. על פי הנתונים שפרסם משרד הבריאות הבוקר, היקפי הבדיקות ביישובים הבדואים נמוכה מאוד, ביחס לגודל האוכלוסיה:

רהט -  כ-80,000 תושבים, 1468 נבדקו, 39 חולים, 4 החלימו.
תל שבע -  כ-20,000 תושבים. 87 נבדקו. 1 חולה. 
חורה -   כ-17,000 תושבים. 68 נבדקו. 0 חולים.
שגב שלום -  10,000 תושבים. 43 נבדקו. 0 חולים.
לקיה -  כ-15,000 איש. 94 נבדקו. 0 חולים.
כסייפה -  כ-17,000 איש, 201 נבדקו, 7 חלו, 5 החלימו.

אלא שמיעוט הבדיקות ביישובים הבדואים, המוכרים והבלתי מוכרים, אינה דבר חדש. כבר בתחילת החודש, הגיש עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, בשמו ובשם ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל, אגודת הרופאים הערבים בנגב, פורום דו קיום לשוויון אזרחי והמועצה האזורית לכפרים בלתי מוכרים בנגב, עתירה לבג״ץ בדרישה לתת מענה מיידי לצרכים הדחופים של האוכלוסייה הערבית בדואית בנגב כדי להתמודד עם סכנת התפשטות מגיפת הקורונה.

אי הקצאת משאבים לאיתור הנגיף באוכלוסייה הבדואית, והיעדר נגישות לשירותי רפואה דחופה בכפרים הלא מוכרים, מעוררת סכנה להתפשטות המגיפה בקרב כ-125 אלף תושבי הנגב - התריעו כבר לפני כשלושה שבועות ארגונים ותושבים. 

העתירה, שהוגשה באמצעות עו״ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, באה לאחר שורה של פניות מארגוני חברה אזרחית ובהם העותרים, שהתריעו כי הצעדים שננקטים על ידי רשויות המדינה כדי להיאבק בנגיף הקורונה, לרבות רפואה מונעת וטיפול יעל ומהיר לחולים, אינם מופעלים עבור האוכלוסייה הבדואית בנגב.

הארגונים דרשו להגביר את הבדיקות בקרב הציבור הבדואי בנגב

בפניותיהם, דרשו הארגונים השונים מכלול של צעדים שכללו איתור צרכים והערכת מצב לגבי שיעור ההידבקות בקרב האוכלוסייה הבדואית, מתן נגישות לרפואה דחופה וכן סיוע בצעדי רפואה מונעת כמו אספקת חומרי חיטוי וציוד מגן ולבחון הקמת אוהלי בידוד בכפרים. יצויין, כי לא זו בלבד כי הצביעו הארגונים כי אין נגישות לבדיקות הימצאות הנגיף בקרב אוכלוסייה זו, אלא גם שלא ניתן ליישם את הוראות משרד הבריאות באשר לטיפול במי שהראו תסמינים המזוהים עם המחלה. זאת, משום שצוות מד״א אמור להגיע אל הסובלים מתסמינים כדי לבצע בדיקה, אך אמבולנסים אינם נכנסים אל הכפרים הלא מוכרים. לא ניתן כל מענה מהרשויות לפניות האלה.

העתירה שהוגשה על ידי הארגונים נדחתה, משום שבג״ץ החליט לא להתערב בשיקול דעת מקצועי. עם זאת,כב' השופט י' עמית העיר: ''ואף על פי כן, לא ניתן לדעת מה ילד יום, ולאן צריך יהיה להסיט את הזרקור בהמשך בהתאם למוקדי המחלה והיקף התפשטותה. כפי שציינו העותרים בתשובתם לתגובת המשיבים, המרפאה בכסייפה הפסיקה לבצע בדיקות וממילא הבדיקות נעשו למבוטחי קופת חולים כללית בלבד. אף איני משוכנע כי רצוי לעודד הגעתם של התושבים בכפרים הלא מוכרים אל מתחמי הבדיקות ברהט ובבאר שבע, בהינתן שהמדינה אינה מעודדת כיום נסיעות בין ערים''.

''מכל מקום, חזקה על המשיבים כי יהיו "עם יד על הדופק" ויבחנו בהתאם להתפתחויות את הצורך בפריסת מתחמי "היבדק וסע", אם נייחים ואם כאלה "שידלגו" בין הצירים שנזכרו בעתירה (כביש 31 ,כביש 25 ,כביש 40 דרומית לבאר שבע וכביש 80) או כל אמצעי אחר כפי שיידרש וכפי שימצאו המשיבים ליעיל ונכון לאותה עת''.

מטה החירום העביר לאלפי משפחות בדואיות בנגב ערכות חיטוי וחומרי הסברה

הבוקר, (יום ראשון), החל מבצע רחב היקף בחברה הבדואית בנגב ביוזמת מטה החירום של הארגונים האזרחיים והרשויות המקומיות בנגב. במסגרת המבצע חולקו עשרות אלפי סלי מזון, ערכות חיטוי, וחומרי הסברה המפנים לעשרות אנשי מקצוע מהחברה הערבית שייתנו מענה פיזי ונפשי לסיטואציה. בנוסף, לרגל חודש הרמדאן הקרב, חולקו ערכות יצירה ולימוד עצמי לילדים בכפרים הלא מוכרים.

מד"א, בשיתוף מטה החירום ומחוז דרום של קופת החולים כללית, הקימו נקודת בדיקה ראשונה לנגיף הקורונה. נקודת הבדיקה נפתחה הבוקר בכפר אבו- תלול, ותיתן מענה לכלל הכפרים הלא מוכרים באזור. במקביל, מופעלת נקודת ''היבדק וסע'' ברהט. 

מטה החירום קם ביוזמתם של ארגוני חברה אזרחית והרשויות המקומיות בנגב, תחת המטה הערבי הארצי, ונותן מענה מסביב לשעון לצרכי החברה הבדואית באזור.

קופ''ח הקימה נקודות בדיקה - בהפניית רופא

בקופ''ח כללית, במסגרת המאמצים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, החלו כבר לפני כשבועיים בהפעלת 10 מתחמי בדיקות מיוחדים לאיתור חולי קורונה ביישובים ובנקודות השונות ברחבי הדרום, המתחמים מותאמים להליך הבדיקה ומאפשרים התנהלות מהירה תוך חשיפה מצומצמת לנגיף ומתקיימות בתיאום תור מראש והפניית הרופא המטפל. ומיועדות לסובלים מתסמיני חום, שיעול וקוצר נשימה בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

במחוז פועלים כעת לרשות מטופלי הכללית המתחמים באופקים, דימונה, קריית גת, שדרות, מצפה רמון ואשקלון, בצומת שוקת פועל המתחם הממוקם בסניף המקדרייב (בשיתוף פעולה עם רשת מקדונלדס)  לטובת תושבי חורה, לקייה, תל שבע, להבים, עומר, יישובי הפזורה על ציר 31 ויישובי הר חברון, במתחם בישוב כסייפה הסתיימה הפעילות לעת עתה ותחודש בהתאם לצורך.   

בשבוע שעבר החלו בהפעלתם של שני מתחמים חדשים- בעיר ערד וביישוב ערוער, וביום חמישי הקרוב תגיע לחלק מהכפרים הבדואים הבלתי מוכרים "הקורונע" ניידת מיוחדת שתנגיש את השירות החשוב ותבצע בדיקות קורונה לתושבים שיופנו כאמור על ידי הרופא המטפל.