וועדה ציבורית בראשות שופטת תבדוק את רצף ההתאבדויות בסורוקה

קופ''ח כללית ושר הבריאות מינו היום ועדה ציבורית שתבחן את מקרי ההתאבדויות בסורוקה. 4 רופאים שמו קץ לחייהם בשנה וחצי האחרונות, שני מתמחים נזקקו לטיפול נפשי
send whatsapp messsage send FB messsage
בית החולים סורוקה. וועדת בדיקה (צילום: רווח הפקות / CC BY SA 3.0)

וועדת ציבורית תבחן את רצף מקרי ההתאבדות בסורוקה.  ועדה ציבורית שתבחן את מקרי ההתאבדויות בסורוקה מונתה היום על ידי כללית ושר הבריאות; הנהלת סורוקה הודיעה כי תשתף פעולה באופן מלא עם עבודת הוועדה. אתמול נודע, כי רופא, מתמחה צעיר, שם קץ לחייו וזהו מקרה ההתאבדות הרביעי במהלך השנה וחצי האחרונות. מתמחים וסטודנטים לשעבר סיפרו על לחץ עבודה בלתי רגיל ועל תחושה של שבירה. הם החליטו להפסיק את הלימודים וההתמחות, אחרי שלא עמדו בלחץ. בנגב יש מצוקת כוח אדם ברפואה הציבורית
 
הערב אומרים בסורוקה כי ''המרכז הרפואי הפעיל בשנה האחרונה תכנית סיוע לצוותים המבוססת על ידע נצבר מרחבי העולם לאיתור דיכאון העלול להוביל לאובדנות''. הוועדה, כך נמסר, תציע מתווה להמשך פעילות ההתערבות בנושאים של מצוקה נפשית בקרב אנשי הסגל והדרכים למניעתה.
 
במרעז הרפואי הבאר שבעי מזהירים כי ''הצטברות מקרי התאבדות והעיסוק בהם עשויים לייצר אפקט הדבקה מסוכן הידוע בשמו המקצועי כ"אפקט ורתר" באופן שמעלה את הסבירות למקרים נוספים''.
 
קופ''ח כללית ושר הבריאות מינו היום ועדה ציבורית שתבחן את מקרי ההתאבדויות בסורוקה ותציע מתווה להמשך פעילות המעורבות והמניעה שכבר הופעלו על ידי הנהלת בית החולים לפני כשנה. הנהלת בית החולים תומכת בהקמת הוועדה, תשתף פעולה באופן מלא עם עבודתה ותגיש לה את כל המידע הדרוש לה להשלמת עבודתה.
 
בראש הוועדה עומדת שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, הגב' נאוה בן-אור, וחברים בה פרופ' גיל זלצמן, יו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות ומנהל המרכז לבריאות הנפש גהה, ונציג משרד הבריאות, גבי פרץ, ראש המערך לפסיכולוגיה והפסיכולוג הראשי במשרד הבריאות.
 
''המרכז הרפואי סורוקה מביע את צערו הכבד על פטירתו בנסיבות טרגיות של איש צוות רפואי אמש.  מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש, כינס במהלך היום את צוותי ביה"ח, הדגיש בפניהם את חשיבות הטיפול בתחלואה נפשית בקרב כל אנשי הסגל, שמע מהם רשמים ותחושות, גם בעקבות המקרה האחרון, ופירט את האפשרויות השונות שעומדות לרשות כל אנשי הסגל לקבלת עזרה נפשית'', נמסר הערב.
 
''בית החולים סורוקה הפעיל במהלך השנה החולפת תכנית סיוע לצוותים, המבוססת על ידע נצבר מרחבי העולם, לאיתור דיכאון העלול להוביל לאובדנות. זאת, על רקע ממצאים בעולם המלמדים על כך שאנשי מערכת הבריאות חשופים יותר להתאבדות ביחס לאוכלוסייה הכללית. תכנית זו כוללת העלאת מודעות לנושא האובדנות וכן פעולות מניעה במסגרתן ניתנת לעובדים נגישות קלה, נוחה ודיסקרטית לגורמי מקצוע מטפלים''.
 
ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי, אמר היום: "אנו מודעים לכך שאנשי מערכת הבריאות חשופים יותר לפגיעה בתחום זה. ידוע גם שצוותים רפואיים נמנעים מבקשת סיוע בשל הסטיגמה של מחלות אלה. על כן, הפעלנו תהליכים פנימיים רבים בבית החולים שמטרתם העלאת המודעות, מעורבות ואיתור מקרים של דיכאון שעלולים להביא לאובדנות ואנחנו ממשיכים בנקיטת פעולות שונות."
    
שיעור המתאבדים בקרב רופאים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לכל בעלי מקצוע אחר. בארה"ב מתאבד בממוצע רופא מדי יום, כ-400 רופאים בשנה ומספר המתאבדים בקרב רופאים כפול ממספר המתאבדים באוכלוסייה הכללית. נתונים מארצות אחרות בעולם המערבי, נמצאו דומים.
 
הצטברות מקרי התאבדות והעיסוק בהם עשויים לייצר אפקט הדבקה מסוכן הידוע בשמו המקצועי כ"אפקט ורתר" באופן שמעלה את הסבירות למקרים נוספים.
 
ד"ר קודש הוסיף: "הנושא נמצא בראש מעייני. המרכז הרפואי סורוקה הינו מרכז רפואי מוביל, שאלפי עובדיו הם משפחה חזקה, מאוחדת ותומכת. התאבדות היא אירוע טראגי וקשה לאדם, למשפחתו ולמעגלים סביבו. העובדים בסורוקה הם הנכס החשוב ביותר של המרכז הרפואי והמרכיב המשמעותי ביותר בהצלחתו ובמימוש שליחותו לקידום בריאות תושבי הנגב. אנו נעשה כל מה שניתן לעשות כדי לספק לחברינו את כל הסיוע לו הם נדרשים".

​​​​​​​