באר שבע ב-2030: צפופה, צעירה ולא חילונית

באר שבע תהפוך לעיר צפופה דוגמת תל אביב, הרכב האוכלוסיה שלה ישתנה והיא תתאים עצמה למציאות החדשה גם בתחום התרבות והתעסוקה
send whatsapp messsage send FB messsage
עשור חדש בפתח. מה יהיה? (צילום: דני בלר)

2030? הנבואה ניתנה לשוטים, אבל בואו ננסה..

אמנם הנבואה ניתנה לשוטים ובמדינה כמו ישראל קשה לצפות את המחר, אבל הנחות העבודה של משרדי הממשלה מאפשרות הצצה סבירה לבאר שבע של העשור הרביעי של המאה העשרים ואחת. זאת תהיה עיר צפופה יותר, כשמרבית המגורים יהיו לגובה. לא יהיה מנוס מלהרוס שכונות ישנות, כדי להתאים את הבניה לאיומים הרקטיים מעזה. הנחת העבודה היא שבעשור הקרוב האוכלוסיה החילונית תתרכז בשפלת החוף המרכזית והתעסוקה תתכנס לתוך גוש דן, מלבד תחום השירותים והתיווך. באר שבע תצטרך להתמודד עם משבר האקלים מצד אחד ועם אוכלוסיה צעירה מצד אחד ומצד שני, עם דור של עצמאיים ועובדי קבלן, שאין להם פנסיות וייפלו על שולחן אגף הרווחה. 

באר שבע תהיה פחות חילונית, יותר צעירה, תתקשה לתת מענה בתחומי תעסוקה

לפני כשנתיים, המועצה  הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה הכינה דוח, הבוחן את אוכלוסיית ישראל בשנים 2030 ו-2040. מטרת הדוח היא לתכנן את התשתיות, את המערכות הציבוריות, את התקציבים, את הדגשים בחינוך ולנסות לצפות את מארג החיים בישראל. הדוח מתבסס על נתונים הסטוריים, על מגמות קיימות ומספק מספר תרחישים, מתרחיש שמרני, מבוסס נתונים הסטוריים וקצבי גידול האוכלוסיה מבוססי הגירה פנימית וילודה ועד לתרחיש פחות שמרני, אם כי ההבדלים בתוצאות אינם גדולים.

באר שבע תהיה התל אביב-יפו של הנגב, בכל המובנים

הרכב האוכלוסיה בבאר שבע ישתנה והעירייה תצטרך להתאים עצמה:  היהודים החילוניים יהוו רק כ-43 אחוזים בבאר שבע וסביבותיה. הקבוצה השניה הגדולה היא האוכלוסיה הערבית באיזור, שתהווה 43 אחוזים מכלל התושבים. על פי הצפי, כמעט 14 אחוזים יהיו יהודים חרדים. שינוי הרכב האוכלוסיה יכתיב אילו אירועים ניתן יהיה לקיים בעיר ואיזה לא. ב-2030 העיר תמנה כמעט מיליון תושבים, מרביתם מקומיים. מצד אחד, הריבוי הטבעי יעשה את שלו. מצד שני, באר שבע תהפוך אטרקטיבית יותר למגורים ותמשוך אליה תושבים בין אם מהיישובים הבלתי מוכרים ובין אם מערי הסביבה. 

עיר צפופה, עם גורדי שחקים, אבל לא בדיוק ניו יורק

תוכנית המתאר 2030 מדברת על ציפופה של העיר. כך למשל, בית ההסתדרות והיכל התרבות מיועדים להריסה ובמקומם יוקמו עוד מגדלי מגורים. במרכז האזרחי, מול קריית הממשלה, הכוונה היא להקים מגדלי מגורים בגובה של 50 קומות. לאורך טוביהו, הכוונה היא לבנות מגדלים בגובה 30 קומות. בניה לגובה תאפשר להניב יותר מיסי ארנונה על ידי השבחת הקרקע. הבניה תהיה מתוחכמת יותר ויקרה יותר לתחזוקה. תהיה ''ברירה טבעית'' של יציאת אוכלוסיות פחות אמידות משטחים מבוקשים. הם לא יוכלו להרשות לעצמם תחזוקת דירות במגדלי יוקרה ויידחקו אל שולי העיר, לשכונות הישנות שיוותרו עד אז. 

על פי הדוח, האוכלוסיה החילונית בישראל תתרכז בשפלת החוף המרכזית ומקצתה בחיפה. השינויים בבאר שבע יגרמו לחלק מהאוכלסיה להגר לערים בהם היא תוכל לקיים את אורח חייה בחופשיות יחסית.

ללא יוזמה מדינית - האיום הבטחוני יגבר ובאר שבע תצטרך להתמגן בהתאם

מבחינה בטחונית, באר שבע תצטרך למגן את עצמה טוב יותר. בשנים האחרונות חמאס והג'יהאד האיסלמי משפרים את היכולות הרקטיות שלהם, מבחינת טווח ועצמת הפגיעה, כפי שזה בא לידי ביטוי בסבב הלחימה האחרון. הממשלה תצטרך להשקיע מיליארדים במיגון הבתים בשכונות הישנות של באר שבע (בה רק לכ-44 אחוזים מבעלי הדירות יש ממ''ד) או ללכת למהלך של בינוי בעידוד ממשלתי - כשהבתים הישנים יוכרזו פשוט כלא בטוחים. 

בעיות התעסוקה יעמדו במוקד העניינים בעשור הקרוב, בשל הקדמה הטכנולוגית

מפת התעסוקה תשתנה. הרבה מקצועות מוכרים כיום עלולים להיעלם או להשתנות. המסחר, אשר כיום מתמודד בבאר שבע עם משבר לא קל, יעבור לרשת. העיר באר שבע מובילה כיום, מבין הערים הגדולות, בהיקף העסקים בסכנת סגירה וממדי האבטלה, על פי דוחות פירמת דאן אנד ברדסטריט. המסחר יעבור לזירה המקוונת ושטחי המסחר הרבים בבאר שבע יצטרכו להיות ערניים ולהתאים עצמם למציאות החדשה. 

בינתיים, הפרויקטים הלאומיים הגדולים מוקפאים. מתי יבוא שינוי?

בעיר תלו תקוות רבות במעבר יחידות צה''ל לנגב. עם תחילת העשור השלישי של המאה ה-21 - כל הפרויקטים הגדולים עליהם בנתה העיר באר שבע את תפיסת הפיתוח העתידי שלה - מוקפאים לזמן בלתי ידוע. ישראל פותחת את העשור במשבר המנהיגות החמור בתולדותיה. גם אם בבחירות מרץ 2020 תהיה הכרעה ברורה, התקציב יוצג לקראת סוף השנה, כך שהעשור מתחיל ברגל שמאל.

הנגב לא מיוצג בכנסת וזו הבעיה המרכזית שלו

הנגב זקוק לממשלה יציבה, שתוכל להחליט החלטות אמיצות לגביו ובעיקר, לכוח פוליטי על בסיס איזורי, המייצג את כלל התושבים. אם כוח כזה יצליח להתגבש בשנים הראשונות של העשור, 2030 עשויה להיראות שונה. 

אם הממשלה תכיר בחשיבות ובדחיפות העניין, היא תזרים תקציבים לחידוש השכונות הישנות בבאר שבע. נכון להיום, היום האחרון של 2019, יש תנופת בנייה אדירה של בתים חדשים ואילו ההתחדשות העירונית עומדת על 0 כמעט. בעיקר, בשל היעדר כדאיות כלכלית. מצד שני, שכונות חדשות נבנות בקצב מסחרר, בהן שוכנה חדשה הסמוכה לאגם המלאכותי הגדול בישראל. 

יהיה מחסור ברופאים, אחיות ומקצועות הסיעוד

העיר תצטרך להתמודד עם מחסור ברופאים:  על פי נתונים שהוצגו על ידי ד''ר שלומי קודש, מנהל סורוקה, במהלך כנס ''הפריפריה במרכז'', שנערך בכנסת, מספר הסטודנטים בדרום – הנמוך בין אזורי הארץ - 830 (על פי נתוני 2016-2017), לעומת 1572 באוניברסיטת תל אביב. רק 16 אחוזים מהם מתגוררים בדרום. מרבית הסטודנטים בבן גוריון מעדיפים לא לעשות את ההתמחות בדרום.  חלק משמעותי מהם אינם דרומיים במקור, ואינם מתכוונים להשתקע בדרום כרופאים. רק % 5.2 מהסטודנטים לרפואה בישראל הינם תושבי הדרום במקור שלומדים בדרום. המערכת הרפואית בדרום עומדת בפני משבר גדול: מצד אחד, מספר הרופאים מעל גיל 55 הולך וגדל ומספר הרופאים ל-1,000 הולך וקטן. אלה המבקשים להקים פה קומפלקס רפואי ענק ע''ש שמעון פרס יצטרכו לתת את הדעת על זה. 

על מה באר שבע תצטרך לתת את הדגש?

חינוך: הנערים של 2019 יצטרכו להתמודד עם שוק תעסוקתי שונה מאוד בזה של היום. המחסור במקומות עבודה יצור תחרות גדולה, ידרוש מיומנויות חדשות וידע בדברים שספק אם נלמדים כיום. בתי הספר יצטרכו לעבור מהוראת חומר, להוראת שיטות למידה.
איכות סביבה: באר שבע תצטרך לעודד מעבר לתחבורה שאינה צורכת דלק פוזילי, דוגמת אופניים, אופניים חשמליים ורכב חשמלי קטן. העיר תצטרך להציע תחבורה ציבורית 24/7, בתדירות ובאיכות גבוהות מכאלה כיום. יהיה קשה להגיע לעבודה ומעסיקים רבים יצטרכו לשקול לעבור לשיטת עבודה מהבית. באר שבע חייבת להשקיע כבר היום בהצללה, בתחנות ממוזגות ובשטחים ציבוריים בהם צמחיה או הצללה, כי הולך להיות יותר חם. חלום גורדי השחקים יצטרך לעבור חשיבה מחודשת. מגמה ירוקה עומדים בימים אלה במרכז יוזמה להביא את תכונית המתאר 2030 לחשיבה מחודשת.
רווחה: לפתחה של העיר (וזה נכון לגבי כלל ישראל), מונחת פצצת זמן חברתית. התייקרות מחירי הנדל''ן גרמה להורים רבים לשבור תוכניות חיסכון, בהן תוכניות פנסיה, כדי לעזור לילדים לקנות דירה. בנוסף, בעיר אוכלוסיות רבות שאין להן פנסיה, חסכונות או קרנות פיצויים. מדובר בעיקר בעולים, בעובדים עצמאיים זעירים, בעובדי פרילאנס, עובדים בשכר יומי ועובדי קבלן. דור בני ה-55+ כיום יעמוד בפני בעיה בעוד עשור. המדינה, אבל גם העיר יצטרכו להתמודד עם אנשים, שלעת זיקנה, יהיה להם קשה להמשיך לעבוד ויזדקקו לסיוע בקיום הכי בסיסי שלהם.

קרא עוד:

 אושרה תוכנית המתאר של ב''ש: 13,000 יח''ד, המסחר יועבר למרכז העיר

רוה''ע ב''ש הציג בפני נשיא המדינה את חזון העיר לשנת 2030​​​​​​​

מטרופולין ב''ש ב-2040: 1.2 מיליון תושבים, 44 אחוזים מתוכם בדואים