• 03 יולי 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

''מגמה ירוקה'' יוצאים למלחמה: האם ב''ש תהפוך להונג-קונג?

תוכנית המתאר העירונית, שתידון בסוף החודש בוועדה המחוזית, מדברת על הקמת מגדלים בני 30 ו-50 קומות בשכונות הותיקות. מגמה ירוקה מתריעים: ''זה לא מתאים לב''ש: תבנו נמוך, תעודדו תחבורה ציבורית ואופניים''

באר שבע 2030? (צילום המחשה: Image by Gwen24 from Pixabay)

ג'ונגל עירוני: האם באר שבע הולכת לקראת תסבוכת נדל''נית? לטענת ''מגמה ירוקה'', בירת הנגב הולכת לקראת ציפוף, כאשר באיזור קריית הממשלה אף צפויים לקום מגדלים בגובה 50 קומות ובשדרות טוביהו, שורות מגדלים של 30 קומות. עם זאת, היזמים בעתיד יצטרכו לצלוח את משוכת החתימות: גורם מתחום הנדל''ן סיפר לא מכבר לברנז'ה NEWS, כי בתחום שורר בילבול נוראי ובבאר שבע מתנהל למעשה ''מירוץ חתימות'', אשר בעיריית באר שבע הסבירו כי הוא נערך שלא על דעתה. קורה מצב אבסורדי, על פיו דיירים באותו בניין חתומים אצל יזמים שונים ואילו אחרים, מחכים כבר שנים למימוש הפרויקטים.

''תכנית המתאר של באר שבע, שנידונה בימים אלה בועדה המחוזית מקדמת הקמה של מגדלים בכל רחבי העיר! מדובר במגדלים בלב שכונות מגורים, בגבהים של 17 , 30 , 36 ואף 50 קומות באזור קריית הממשלה'', מסבירים ב''מגמה ירוקה''. ''בשביל היזמים, מגדלים הם מכונות כסף כי הם מקבלים אחוזי בנייה מטורפים ובונים דירות יוקרה. אבל לתושבים מדובר באסון''.

השכונות הותיקות של באר שבע עלולות להפוך למקבצי מגדלים, בדומה לדיור במרכז העיר הונג-קונג בסין. שכונות היוקרה, על פי התוכנית, לא יצופפו.

דיון מכריע בוועדה המחוזית

ביום ראשון, ה-29 בדצמבר, בשעה 13:00, תדון הוועדה המחוזית בתוכנית המתאר של באר שבע, שעיקרה ציפוץ העיר ובנייה לגובה. לאורך השנים, נכתב בלעדית באתר ברנז'ה NEWS, אודות הבעייתיות של בניית מגדלים בעיר כמו באר שבע: הדיירים, שיקבלו דירות מסגרת תוכניות של פינוי-בינוי, משתייכים לאשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים. למעשה, רבים מתקשים כיום לשלם דמי וועד בית או חשמל מדרגות, בסך שקלים בודדים. הארנונה כבדה עליהם. במגדלי יוקרה, מותם רוצים לבנות בבאר שבע, הארנונה יקרה יותר ודמי התחזוקה עומדים על מאות שקלים בחודש לדייר. 

כלל לא משנה אם הבניינים יוקמו בשכונות שלא נחשבות יוקרתיות: כבר כיום, קיים מצב בו באותה שכונה יש שני תעריפי ארנונה שונים (דוגמת הוילות ברחוב הצבי בשכונה ה', שמשלמות יותר מהשכנים ממול).

''מגדלים באים על חשבון התושבים'', אומרים במגמה ירוקה. ''המגדלים הם רק לעשירים. דיירי מגדלים משלמים מאות שקלים מדי חודש רק על תחזוקה וועד בית, וגודל הדירות עצום. מי שאינו עשיר פשוט לא יכול להרשות לעצמו. בשכונות הותיקות בנייה של מגדלים צורמת במיוחד - רוב מי שגר בהן בחיים לא יוכל להרשות לעצמו לחיות במגדל. האוכלוסיה המקורית שגרה בשכונות פשוט מגורשת מהבית ומהשכונה שלה''.

עוד טוענים ב''מגמה ירוקה'' כי ''מגדלים יוצרים פקקים קשים כשאין השקעה מתאימה בתחבורה ציבורית! ריכוז של מאות דירות באותו מקום, כשלכל אחד מכונית משלו - יוצרים פקק, נקודה. תושבים באזור הגרנד קניון מוחאים כבר שנים על הפגיעה בהם וזוכים להתעלמות''.

בתים במרכז אזרחי בבאר שבע. יוחלפו במגדלים של 50 קומות? (צילום: גוגל מפות)​​​​​​​

''מגדלים לא פותרים את משבר הדיור - כדי שהמגדלים יהיו רווחיים יותר ליזמים הם בונים דירות ענקיות שגרים בהן מעט אנשים. אי אפשר לבנות בצמוד למגדלים וככה נוצרים שטחים מתים ומגודרים, שאומנם מטופחים ביוקר ע"י דיירי המגדלים אך אינם בשימוש. התוצאה: בזבוז קרקע''.

עוד אומרים אנשי מגמה ירוקה: ''מגדלים יוצרים מפגע סביבתי! מגדלים הם בזבזני אנרגיה - שאיבת מים, הובלת חשמל ומעליות לגובה רב צורכים חשמל רב, הרבה יותר מבנייני מגורים בגובה סטנדרטי של עד 9 קומות. מגדלים מטילים צל רב ופוגעים בזכויות שמש של התושבים בדירות השכנות. מגדלים גם פוגעים בהולכי הרגל ברחוב בשל יצירת גלי רוח עוצמתיים''.

''אנחנו רוצים לראות את באר שבע מתפתחת ומתחדשת בצורה שמועילה לכלל תושבי העיר שחיים בה ולא רק משרתת את לחצי יזמי הנדל"ן! אנחנו קוראים לעיריית באר שבע ולועדה המחוזית דרום: תעצרו את המגדלים וקדמו בניינים רק עד 9 קומות.  בניינים כאלה: ישמרו על המאפיינים הקהילתיים של באר  שבע ויצרו פתרון למגוון האוכלוסיות בעיר''.

תזכורת: ישיבת המועצה הסוערת בב''ש, בה נדונה הקמת מגדלי מגורים נוספים בחניון הגרנד קניון (7 ביוני, 2018) (צילום: דני בלר)
​​​​​​​


לא מכבר, פרסמו ''מגמה ירוקה'' מסמך התנגדויות מפורט לתוכנית המתאר 605-0145763 , תכנית מתאר מקומית באר שבע 2030. בין היתר, קוראים מחברי המסמך לפיתוח בר קיימא בבאר שבע: העדפה של התחדשות עירונית בשכונות הותיקות, על פני הקמת מגדלי יוקרה, שאינם מתאימים ליכולת הכלכלית של האוכלוסיה המקומית. תיעדוף תחבורה ציבורית על פני הקמת תשתיות לכלי רכב: הקמת מערך תחבורה ציבורית ותשתיות לאופניים. כיום בבאר שבע רבים משבילי האופניים מתחילים ומסתיימים בפתאומיות, בלי קישוריות ביניהם (כפי שקורה למשל בשדרות טוביהו). בשל המצוקה בתחום התחבורה הציבורית, רבם מעדיפים בבאר שבע את הרכב הפרטי, להגיע לעבודה, לקניות ולבילוי (בניגוד לתל אביב וערים רבות בגוש דן, בהן התחילה לפעול תחבורה ציבורית חינמית בסופי שבוע).

כמו כן, מדברים במסמך של מגמה ירוקה על ''שלביות'' בפיתוחה של באר שבע: קודם כל למצות את הטיפול בשכונות הותיקות, לפני שמוקמים מתחמים חדשים על ידי קביעת התניות לקידום ומימוש אזורי בניה חדשים, בכפוף לעמידה ביעדי התחדשות המרקם בשכונות ותיקות ובשכונות מרכז העיר. 

תוכנית המתאר: מגדלי 30 קומות לאורך טוביהו, 50 קומות במרכז האזרחי, כדי ''לשפר את איכות מלאי הדיור העירוני''. השכונות היוקרתיות יישארו בבנייה נמוכה

תוכנית המתאר התפרסמה לא מכבר באתר מנהלת ההתחדשות העירונית בבאר שבע: ''התוכנית רואה בהתחדשות השכונות הוותיקות הזדמנות לשיפור איכותו של מלאי הדיור העירוני ולגיוונו, ולהתחדשות המרחב הציבורי והתשתיות המיושנות, מערך התנועה והחניה, שירותי החינוך, הקהילה והתרבות'', נכתב.

30 ו-50 קומות: כך יצופפו השכונות הותיקות בב''ש (מקור: אתר מנהלת ההתחדשות העירונית)

בקווים כלליים, רומזים בתוכנית על עתידן של השכונות הותיקות: ''שכונות המגורים הוותיקות א–ד, העיר העתיקה, המע"ר, אזור שדרות רגר, שדרות טוביהו ואזור דרך חברון – כל אלו מיועדים להתחדשות עירונית וציפוף תוך עירוב שימושים. אזורים אלו מסומנים בתוכנית המתאר כ'שטח למגורים עם הנחיות מיוחדות' ומחולקים למתחמי תכנון. כאמור, תוכנית המתאר הכוללנית קובעת את ייעודי הקרקע ותמהיל השימושים האפשריים בכל מתחם ומתחם וכוללת הוראות והנחיות לתוכניות המפורטות שיקודמו בתחומה''.

נכון להיום, שאלות רבות לוטות בערפל והעובדה שאנשי מנהלת ההתחדשות העירונית מנועים מלהתראיין, רק מוסיפה על הבלבול. רמז לעתיד לבוא אולי ניתן למצוא בכישלון המאבק שניהלו המתנגדים להקמת המגדלים בחניון הגרנד קניון. למרות המחאה הציבורית הרחבה, סביבת הגנרד קניון הופכת להיות צפופה במגדלי מגורים. כבר כיום, הצומת הסמוך עמוס ושדרות טוביהו הפכו לזירת תאונות אחת לכמה ימים. 

כיצד תראה באר שבע בשנת 2030? לפי המודלים, מאוד שונה ממה שהיא כיום - וכבר לא עיר חילונית

המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה הכינה דוח, הבוחן את אוכלוסיית ישראל בשנים 2030 ו-2040. על פי הדוח, בשנת 2040 יחיו במה שמכונה נפת באר שבע - מטרופולין שמרכזו בירת הנגב -  1.2 מיליון תושבים. באר שבע תהיה אחת הערים הצעירות בישראל, בשל הילודה הגבוהה בפזורה הבדואית. על פיי הערכות שמרניות בדוח, בבירת הנגב וסביבותיה לא פחות מ-חצי מיליון ילדים ובני נוער, דבר שיביא עדנה למערכת החינוך, לגני הילדים ולחנויות למוצרי תינוקות.  

משקל האוכלוסיה באיזור ישתנה אף הוא: היהודים החילוניים יהוו רק כ-43 אחוזים בבאר שבע וסביבותיה. הקבוצה השניה הגדולה היא האוכלוסיה הערבית באיזור, שתהווה 43 אחוזים מכלל התושבים. על פי הצפי, כמעט 14 אחוזים יהיו יהודים חרדים. 

כיום מהווה האוכלוסיה היהודית החילונית את הרוב בבאר שבע וסביבותיה (כמעט 60 אחוזים). בשנת 2040 העיר תל אביב תהפוך למובלעת יהודית חילונית (80 אחוזים מהאוכלוסיה), יחד עם חיפה, בה גם יהיה רוב יהודי חילוני. על התרחישים, האוכלוסיה היהודית החילונית תתרכז בעיקר בנפת תל אביב ובנפת חיפה. ירושלים תהיה עיר של שלישים: שליש חילונים, שליש חרדים, שליש ערבים. נפת באר שבע, על פי הדוח, תהפוך להיות איזור מעורב, בה האוכלוסיה הערבית תהיה שקולה בהיקפה לאוכלוסיה היהודית החילונית.

קרא עוד באותו נושא:

מטרופולין ב''ש ב-2040: 1.2 מיליון תושבים, 44 אחוזים מתוכם בדואים 

רוה''ע ב''ש הציג בפני נשיא המדינה את חזון העיר לשנת 2030

​​​האם תוכנית המתאר של באר שבע מצעידה את העיר לצפיפות בלתי נסבלת?​​​​​​​

​​​​​​​


תגובות

End of content

No more pages to load