• 24 פברואר 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

סערת חשבונות המים בב''ש: ''אם צריך, נבדוק אלפי חשבונות''

מאות תושבים התלוננו ב''באר שבע ביחד'' על חיובי יתר בחשבון המים. אם החיובים מוצדקים, זה אומר שעשרות מיליוני ליטרים נעלמים, נבלעים באדמה או נגנבים מדי חודש. מה התשובה של הממונה על תאגידי המים?

מד מים, בשכונה ישנה בבאר שבע (צילום: דני בלר)

מאות תלונות ב''באר שבע ביחד'' על חיובים בלתי מוסברים בחשבונות המים של תושבי באר שבע - ואין סוף לסאגה. במקרים הקלים, מדובר בהפרשי קריאה של 3 או 4 קוב - כלומר, 3,000 עד 4,000 ליטרים של מים לדייר. במקרים חמורים יותר, מאות ליטרים לבניין קומות. שיחות עם הצרכנים מעלות כי הם לא מבחינים בנזילה, הם לא משקים גינות וככל הידוע להם, אין חיבורים פירטיים לרשת שלהם. 

רק מהתלונות שהגיעו ל''באר שבע ביחד'', ניתן לאמוד הפרשים או אובדן של אלפי קובים - מיליוני ליטרים של מים בבאר שבע. בין אם מדובר בנזילה, בתקלה בקריאה או בגניבה, מדובר היקפים שאסור להתעלם מהם. תאגיד המים העירוני עושה הפרדה ברורה בין מה שקורה בשטח הציבורי - לבין מה שקורה בשטח הפרטי, אחרי המונה הראשי. הפרשי הקריאה, כך הוסבר, מקורם במונים הדירתיים. צרכן מים שיש לו השגות, חייב להזמין על חשבונו איש מקצוע, על מנת שישלול נזילות. ביקור כזה עולה כמה מאות שקלים. 

 (צילום: דני בלר)​​​​​​​

לו טענת הנזילות והפרשי הקריאה היו מתרחשים בשכונותיה הישנות של באר שבע, בהן הבניינים ישנים התשתיות לא תמיד מצב אופטימלי, ניתן היה להצביע על תקלה. ב''באר שבע ביחד התלונות'' מגיעות מכל שכונות העיר, חדשות כישנות. בכל המקרים, כך מספרים הצרכנים, הם מקבלים את אותה התשובה מהתאגיד: אם זה בתשתית הדירתית, אחרי המונה הראשי, חובת ההוכחה היא על הדיירים. 

פחת המים על פי דוחות מי שבע: כמיליארד ליטר לשנה 

על פי דוח סיכום פעילות שנתי, היקף פחת המים של מי שבע עמד ב-2018 על 7.73 אחוזים. על פי אותו דוח, תאגיד המים סיפק במהלך השנה 13,220,000 קוב מים, כלומר 13 מיליארד ו-220 מיליון ליטרים. פחת המים עומד, על פי הדוח, על 1,021,906 קוב כלומר, כמיליארד ליטר מים לשנה.  

האם מישהו מפקח על הנעשה בתאגידי המים ויש רשות עליונה בפניה הצרכנים יכולים לערער? יחידת תאגידי המים והביוב ברשות המים מפקחת על תאגידים במספר מישורים, בהם פיקוח ישיר בשטח וקבלת דו"חות רבעוניים ושנתיים בתחום הנדסה, תפעול ותחזוקה.

דובר מינהל המים והממונה על התאגידים, אריה שור, אומר כי ''יש לבדוק כל מקרה לגופו.  בכל מקרה, מי שאמור לטפל בנושא ולהשיב על השאלות זה ספק המים, במקרה זה תאגיד ״מי שבע״.  ככל שהנושא טופל מול ספק המים, ולצרכן יש בעיה/תלונה/הסתייגות וכד׳ מטיפול הספק (המחוייב לעמוד בשורה ברורה ושקופה של תקנות ואמות מידה לשרות) ניתן להפנות את הסוגיה בליווי מירב הפרטים הרלוונטיים ליחידת פניית הציבור של רשות המים שם תיבדק כל תלונה באופן פרטני עם הצרכן ואל מול התאגיד''.

אריה שור, מדובר בתלונות רבות. לא אחת, לא שתיים וגם לא עשרה. רק לעמרכת הגיעו מאות תלונות ובחישוב פשוט, מדובר לכאורה באובדן, גניבה, הפרשי גבייה או טעויות בקריאה שהיקפם מאות מיליוני ליטרים, בכל שכונות העיר, חדשות כישנות.

''הצרכנים צריכים, קודם כל, לערך בירור אל מול ספק המים. עליהם למצות מולו את התהליך. רק לאחר מכן הם יכולים לפנות אל הממונה על התאגידים. תאר לעצמך מה היה קורה אם הייתה השגה על כל שירות שאנחנו צורכים - חשמל, מים ועוד. הצרכן צריך לשלול שקיימת אצלו נזילה. רק אחרי מיצוי התהליך, גם אל מול תאגיד המים, הם יכולים לפנות אלינו''.

גם אם מדובר באלפי צרכנים שיש להם השגה על חשבון המים?
''גם אם יהיו אלפי פניות. אמנם הן לא ייבדקו מהיום למחר, אבל כל תלונה נבדקת''.

על פי נתוני תאגיד המים, היקף הפחת אדיר. המים בישראל הם משאב יקר ההופך להיות חסר, גם בשל מיעוט גשמים וגם בשל ניצול יתר של מאגרים טבעיים. מיליארדי ליטרים של מים אסור שיאבדו סתם כך. הם חייבים להיות איפה שהוא, כי תושבי באר שבע מחוייבים בתשלום עליהם. הגיע הזמן לבדוק בדיקה מעמיקה כיצד נאבדים מיליארדי קוב מים, בעיר בת 200,000 תושבים.

קישור לטופס המקוון להגשת ערעור

​​​​​​​

תגובות

End of content

No more pages to load