• 08 אפריל 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

מדינת פערים: תלמידים בדואים בנגב ובישובים עניים בתחתית מבחני פיזה

הנתונים העגומים של מבחני פיזה, המעריכים את ההישגים בתחום החינוך של תלמידי ישראל נחשפים: בתחתית הדירוג - המגזר הערבי, בראש טבלת ההישגים - תלמידים יהודים, ממשפחות עמידות במרכז

דורשים חינוך: תלמידים מהפזורה הפגינו בתחילת שנת הלימודים בב''ש (צילום סלולרי)

מדינה של פערים: תוצאות מבחני פיזה, המתפרסמים היום, חושפים תמונת מצב מדאיגה, באשר לפערים בהישגי התלמידים בישראל. ישראל מובילה בפערים, בהישגי התלמידים במגזרים שונים, מבין מדינות ה-OECD. הפערים בין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה לבין בני גילם העניים גדולים והפערים בין יהודים לערבים בולטים במיוחד. גם בחינוך, כך מסתבר, מעמד, כסף ומגורים במקום הנכון קונים הכל.

מטרת מבחני פיזה היא לבדוק באיזו מידה תלמידים בכיתות ט' וי' רכשו כלי חשיבה והבנה כלליים,  אשר מאפשרים להם התמודדות טובה ויעילה עם סביבתם. המבחנים בודקים את רמת האוריינות בשלושה תחומים: קריאה, מתמטיקה ומדעים.

בתחתית הסולם: התלמידים הבדואים בנגב

בעקבות הממצאים המדאיגים בקרב התלמידים במגזר הערבי, משרד החינוך החליט צוות מיוחד לבדיקת הנושא,  אשר בידוק מחדש את תוכניות הלימודים, שיטות ההוראה והשימוש בשעות הטיפוח הרבות שהועברו לשם צמצום הפערים. הצוות יתמקד בעבודתו בתלמידים הבדואים באזור הדרום, אצלם נרשמו הישגים נמוכים ביותר במבחני פיזה. רק לאחרונה, עם תחילת שנת הלימודים, השובתו למעלה מ-36,000 תלמידים בפזורה בנגב, בשל היעדר תקציבים להסעות ולמבנים. המצב קשה במיוחד ביישובים הבלתי מוכרים, בפזורה, שאינם מוכרים על ידי המדינה. 

כך נראית כיתה בפזורה בנגב (צילום: צבי תקשורת)

הישגים בחינוך בילדים תלויים בעושר ההורים ובמגורים ביישוב ''הנכון''

מתברר שבחינוך, כמו בכל תחום אחר בישראל, המפתח להצלחה הוא להיוולד להורים עשירים, ביישובים הנכונים. מהדוח עולה כי בכל תחומי האוריינות נרשמו פערים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי: ככל שהרקע החברתי-תרבותי-כלכלי גבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר. הפער בהישגים בין תלמידים מרקע גבוה לתלמידים מרקע נמוך הוא כ-80 נקודות בקרב דוברי עברית וכ-65 נקודות בקרב דוברי ערבית. הפערים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית ותלמידים דוברי ערבית נותרים משמעותיים גם כאשר משווים תלמידים מאותה רמה של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי. 

הפערים בהישגים בין בנות ובנים שונים בקרב דוברי העברית ובקרב דוברי הערבית. בקרב דוברי העברית נמצאו פער לטובת הבנות בקריאה ופערים קטנים ולא מובהקים במתמטיקה ומדעים. בקרב דוברי הערבית, נמצא פער לטובת הבנות בכל שלושת תחומי האוריינות. בקרב דוברי העברית, הפער לטובת הבנות בקריאה עומד על 35 נקודות. בקרב דוברי הערבית פער גדול יותר לטובת הבנות – בקריאה 67 נקודות, במתמטיקה 37 נקודות ובמדעים 45 נקודות. בקרב תלמידי החברה הערבית נרשמו ירידות בכל תחומי הדעת: קריאה, מתמטיקה ושפה. הירידות מגיעות עד ל- 29 נקודות.


חינוך הוא אחד מסעיפי התקציב הגדולים בעיריית בב''ש, אבל ככל הנראה, זה לא מספיק (צילום ארכיון: עיריית ב''ש)

במשרד החינוך מכים על חטא, אך בפריפריה ממשיכים להילחם על מורים טובים וכיתות ראויות לשימוש


צמרת משרד החינוך נראתה מופתעת מהנתונים העגומים, אך תמונת המצב אינה חדשה: זהו סוד גלוי כי כסף קונה חינוך טוב וכי קשה למשוך לפריפריה מורים טובים, בשל השכר הנמוך. גם לא די במורים טובים: ילד במשפחה הנלחמת על קיומה, ששכר הוריו נמוך, גדל במציאות אחרת לילד שהוא בן למשפחה מבוססת, המתגוררת ביישוב בו איכות החיים גבוהה. 

שר החינוך הרב רפי פרץ, אומר כי יגבש תוכנית: "עם כניסתי לתפקיד הצהרתי כי אוביל את דגל צמצום הפערים זהו האתגר המרכזי היום במדינת ישראל. המציאות שהפערים בין תלמידים מרקע סוציו-אקנומי גבוה לנמוך התרחבו בלתי מתקבלת. אנו פועלים בכדי לתקן זאת ורק השבוע הודענו כי המשרד הרחיב את הפרויקט לצמצום פערים בפריפריה לעוד ערים ויישובים. לעניין הממצאים אודות המצב בחברה הערבית, הנתונים מחייבים אותנו לערוך בדיקת עומק. לנוכח תמונת המצב הנחתי את מנכ"ל המשרד למנות צוות עבודה לגיבוש תכנית מקיפה על מנת לחזק את מערכת החינוך בחברה הערבית בדגש על לימודי השפה, מתמטיקה ומדעים. חברה דמוקרטית וחפצת חיים חייבת להעניק הזדמנות שווה לכל ילדה וילד ולאפשר להם להגיע לקדמת החזית המדעית, האקדמית והטכנולוגית. זוהי משימתנו."

עם זאת, עד לאחר הבחירות, שיהיו ככל הנראה ב-25 בפברואר, יהיה קשה להוציא תוכניות אל הפועל, מהסיבה שכרגע יש ממשלת מעבר ולא בטוח שבעלי התפקידים הנוכחיים, כולל השר, ישארו בתפקידם גם בממשלה הבאה, אם תקום.

אימהות בב''ש, עוקבות אחרי הילדים ביום הראשון ללימודים (צילום: לימור כהן / באר שבע ביחד)​​​​​​​

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "ניתוח ממצאי פיזה מצביע על  פערים עקביים בין דוברי עברית לדוברי ערבית – נתון שמחייב אותנו לשנות כיוון. בהתאם להנחיית שר החינוך יוקם צוות עבודה שיגבש תכנית מקיפה עם התייחסות דיפרנציאלית, ממוקדת ופרטנית. צוות העבודה יהפוך כל אבן, ייבחן את תכניות הלימודים, את יעילות הקצאת המשאבים, ואת האופן שבו נעשה שימוש באלפי שעות הטיפוח שניתנו. כמו-כן, נייעל את תהליכי השבחת איכות ההוראה, ונמשיך לצאת באופן שוטף לשטח - כדי לבחון מקרוב את קצב התקדמות התלמידים. צוות העבודה יילמד וינתח את נתוני הפיזה החדשים, כדי לשפר, לייעל ולמקד את תכניות העבודה, את שיטות ההוראה ואת תכניות הלימודים".

תגובות

End of content

No more pages to load