ח''כ איפראימוב: ''להכיר בילדי שדרות כנפגעי פעולות איבה''

ח''כ איפראימוב (ישראל ביתנו) נשא דברים במליאת הכנסת ודרש להכיר בנזקים הנפשיים של ילדי שדרות. כתבנו הפוליטי משה פריאל מביא את הנאום המלא
send whatsapp messsage send FB messsage
ח''כ איפראימוב נושא דברים במליאה (צילום: דוברות הכנסת)

מאת: משה פריאל, כתבנו הפוליטי

חבר הכנסת מרק איפראימוב (ישראל ביתנו) בנאומו במליאת הכנסת דרש להכיר בילדי שדרות, כנפגעי פעולות איבה. "לנוכח המצב הקבוע, שכנראה לא הולך להשתנות, גם ביום זה ברצוני לגעת בעניין שגרת חירום מתמשכת שמתקיימת בדרום הארץ. גם לאחר מערכה האחרונה תחושת התושבים לא השתנתה. אלא להיפך התעצמה התחושה כי כנראה עבור ממשלת ישראל מצבם הנפשי והבריאותי של ילדי עוטף עזה פחות מעניין''. 

''דמיינו לעצמכם, דור שלם גדל במציאות הזויה, כבר יותר מ-18 שנה עברו מאז שהתחלנו לקבל רקטות מהשכנים שלנו. ילדים שלא חוו מציאות אחרת, שכל עולמם מסתכם בלחץ נפשי קבוע בצל חיפוש מקום מסתור בכל זמן נתון. בת שלי בת 12 לא מוכנה לישון עם חלון פתוח, לא מוכנה לעזוב את היד שלי בזמן שמטיילים ברחבי העיר. אנחנו נזהרים מרעש מיותר, כי כל דבר עלול להכניס אותה לפאניקה''. 

''איפה ראיתם ילדים שפוחדים מבלוני יום הולדת וקונפטי?  במחקר שבחן השפעות מצב הביטחוני בין צפון לדרום מצאו החוקרים, כי ההשפעה ההרסנית של חשיפה מתמשכת לטרור על ילדים ואימותיהם מומחשת במציאות בשדרות, שלפיהם 45% מן הילדים אובחנו כסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית, 41% מן האימהות דיווחו על תסמינים של הפרעה פוסט טראומטית ושעיור דומה של אימהות דיווחו על תסמינים של דיכאון בינוני חמור. במחקר אחר נמצא כי אצל הילדים רבים משדרות ועוטף עזה קיימות תופעות של חרדה ודיכאון גם בתקופות רגיעה, מה שנקרא בין הסבבים. דבר שמשפיע באופן ישיר על מצב הנפשי וגם בריאותי של הילדים, נוער וכלל תושבי האזור. צוות חינוכי מתמודד עם תופעות רבות של אלימות והתנהגות לא הולמת בקרב הילדים, שמיוחסת לחוסר שקט קבוע. אם נגיע לשלב גיל ההתבגרות אז הפגיעות גדלה משמעותית ופוגעת בהתפתחות תקינה, דבר שכן מתבטא בהישגים ובמיוחד בהמשך בשירותם הצבאי. לא מעטים הצעירים שלא מצליחים להתמודד עם הלחצים המאפיינים תקופה ראשונה ונאלצים לעזוב תפקידים שחלמו עליהם, או בכלל נושרים מהשירות''. 

''המצב העגום זה דורש משאבים רבים להתמודדות עם הקשיים. אם הממשלה לא שמה את ילדינו בעדיפות ראשונה למציאת הפתרון למצב הביטחוני, אזי הממשלה מחויבת להעביר מירב התקציבים והשירותים לטיפול בבעיות הללו. כנראה שלא תהיה מנוס, נצטרך להכיר בכל ילדי שדרות ועוטף עזה כנפגעי פעולות איבה!''

''אבל!!!! המצב הוא אחר. למרות ההבטחות, עד היום מרכזי החוסן לא קיבלו את התקציב שיועד עבורם. והתקציב זה עדיין לא מספיק''. 

''בהיותו מנכ"ל משרד הקליטה, חברי ח"כ אלכס קושניר הצליח להעביר תקציב נוסף לגיוון מטפלים במרכזי החוסן, אך גם הוא הולך ומסתיים ולא נמצא בבסיס התקציב''.  

''רבים מהמטפלים בשירות הפסיכולוגי לא מקבלים בזמן את משכורתם. גם כך רבים מהם נמצאים בעיר מתוך השליחות ובטוחני שיכלו למצוא תעסוקה גם במקומות רגועים יותר. כך שבנוסף להתמודדות אישית עם המצב החרום, חייבים אנשי טיפול לפעול מעבר לשעות התקן של העבודה שלהם למען ילדינו ובזמן זה גם לחשוב על פתרונות לקבלת השכר שלהם. במקום לתת תמריצים לעבודתם הנאמנה אנו מאלצים אותם לחשוב איך לשרוד כל חודש''. 

''היום יותר ויותר אנשי מקצוע טוענים כי פתרון הכי טוב לבעיות עתידיות זו התערבות מוקדמת ככל האפשר. על כן, מערכת הבריאות שלנו מאבחנת את הילדים מגיל צעיר, אך אינה מאפשרת טיפול הולם. דוגמא לכך הן יחידות להתפתחות הילד. בכל הארץ לא יכולים להכיל את כל הילדים הדורשים את הסיוע, כאשר מדובר על פריפריה, ובפרט שדרות ועוטף עזה, הילד שנדרש לסיוע כאן ועכשיו ימתין כשנה לטיפול. תחשבו, כיצד ילד בן שלוש, שכל חודש קריטי להתפתחותו, ימתין שנה ואף יותר להתערבות ראשונית. כמה משאבים נצטרך להשקיע אחר כך בבעיות שנוצרו, רק בגלל שלא מנענו אותם קודם''. 

''ועוד לאחרונה, קיבלנו מידע כי משרד האוצר הולך לקצץ סכומי העתק מתקציבי רשויות ומועצות עוטף עזה. כסגן ראש העיר לשעבר, הייתי שותף למדיניות עירונית של ראש העיר, שבמטרתו הייתה להגדיל מענים חינוכיים מגוונים לילדים ובני הנוער, מסגרות פנאי ותרבות נגישים לכל אחד, פעילות מתנ"ס רחבה. כך שלמרות מצב הביטחוני, העיר שדרות הציעה פתרונות רחבים בעיקר לילדים ובני הנוער שחיזקו את חוסנם. היום הוא יצטרך לבטל את חלקם בשל הגזירות וכך יפגעו הילדים שלנו. אני שוב חוזר, אם הממשלה לא יודעת להגן על תושבי הדרום, אזי לפחות תושבי הדרום חייבים לקבל עדיפות עליונה בחלוקת המשאבים ובשירותים החיוניים''. 

''בסופו של דבר, כל אחד מאתנו, חברי הכנסת, מחויב לדור ההמשך, לילדים שלנו שהולכים לגדול ולצמוח במדינתנו!  על זה אני מקווה, אין עוררין בקרב קהל הנכבד!"