• 20 ספטמבר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

באר שבעים בפקקים: 66 אחוזים נאלצים להשתמש ברכב הפרטי

הרכב הפרטי הוא אחד הדברים המניבים ביותר למדינה: מסים, מכסים והכנסות נאות מחנייה ודוחות. אז מה הפלא שהתחבורה הציבורית לא בעדיפות ראשונה ובדרום, 66 אחוזים נאלצים לנסוע ברכב הפרטי?

דרך המשחררים, 9:30 בבוקר. דקות ארוכות בפקק (צילום: דני בלר)

יותר בני אדם מעדיפים את הרכב הפרטי בשימוש היומיומי, פחות ופחות נוסעים בתחבורה הציבורית, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". רק 16% מתושבי השרון והצפון עושים שימוש יומיומי באוטובוס, 21% מתושבי הדרום, 25% מתושבי ירושלים ו-29% מתושבי המרכז נוסעים באוטובוס.

באר שבע הולכת ומתפוקקת: בעורקי תחבורה מרכזיים צומצמו הנתיבים. ציפוף העיר גרם לכך שבבקרים מאות מנסים לצאת עם המכוניות מאותו מתחם. נניח והצליחו לצאת, הם יצטרכו למצוא חניה ואולי גם יחטפו דוח על הדרך. 

קו 9, בתחנה של הדואר המרכזי ולא בשעות העומס (צילום: דני בלר)

המצב האידיאלי היה לו התחבורה הציבורית הייתה זמינה בהיקפים, בשעות ובפריסה כזו, שהייתה מייתרת את הצורך במכונית פרטית, זאת לצד הקמת שבילי אופניים רציפים, שהיו מאפשרים לרוכבים לנסוע בביטחה. במציאות, יש שבילים בבאר שבע, שמתחילים ומסתיימים בפתאומיות. על תרבות הנהיגה בעיר, אין מה להוסיף...

על פי בדיקה שערכה עמותת אור ירוק, עוד עולה מן הסקר באזור הדרום: 66% מתושבי אזור הדרום מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי. לעומתם 21% בלבד משתמשים באוטובוס.  25% מבין הנשאלים קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים. 55% מהנשאלים ציינו שהם לא משתמשים בתחבורה הציבורית כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים שלה, 43% קבעו כי התחבורה הציבורית לא נוחה להם ונוח יותר ברכב.

אם זאת, הנוסעים רוצים לנסוע באוטובוס: 67% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה. כשנשאלו בנושא בטיחות: 35% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 28% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 21% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "גם עומסי התנועה והפקקים הבלתי נסבלים לא גורמים לאנשים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולעשות שימוש באוטובוס. במשך שנים המדינה הזניחה את תחום הסעת ההמונים והתוצאות בהתאם – אנשים מביעים חוסר אמון בתחבורה הציבורית ונמנעים מלעשות בה שימוש באופן יומיומי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגדיל את ההשקעה בתחבורה הציבורית על חשבון ההשקעה לרכב הפרטי כדי לסגור את הפער הגדול מהמדינות המערביות. ככל שנצליח להעביר יותר ויותר אנשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית נחסוך למשק הישראלי כסף רב, נשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים וגם נפחית את תאונות הדרכים".

כאשר נשאלו האם קיימת תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים: 25% מבין הנשאלים מתושבי אזור הדרום קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.

והסיבות? התחבורה הציבורית צפופה, לא נוחה ומגבילה:  55% מהנשאלים מאזור הדרום ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית, 43% קבעו כי התחבורה הציבורית לא נוחה להם ונוח יותר ברכב.

קו 12. מחבר את השכונות עם סורוקה והאוניברסיטה (צילום: דני בלר)

רוב המשיבים בכלל האזורים הביעו נכונות להעדיף תחבורה ציבורית כאמצעי הנסיעה שלהם, בתנאי שזו תהיה סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת ביתם.

באזור הדרום - 67% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה. אזור הדרום - 35% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 28% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 21% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.

המחקר בוצע במהלך חודש אוגוסט 2018 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 501 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

​​​​​​​

במשאל שנערך בקבוצת הפייסבוק ''באר שבע ביחד'', בה חברים למעלה מ-110,000 איש, באשר למידת שביעות הרצון של הבאר שבעים מחברת דן באר שבע, זכיינית התחבורה העירונית, עלה בבירור כי הרוב המוחלט (411 מצביעים) סבורים ש''השירות זוועה''. לעומתם, 120 מצביעים סברו ש''הם בסדר''. 32 סברו שהשירות ''לא טוב'', 14 היו ''ממש מרוצים'' ו-7 ''לא ממש מרוצים''. 

הזכיינית בבאר שבע עובדת על פי הנחיות משרד התחבורה ומקבלת משובים מעיריית באר שבע באשר לצרכים של התושבים. באר שבע הינה עיר גדולה, של 220,000 תושבים ועוד מספר דומה של מבקרים על בסיס יומי, לצורך עבודה, סידורים ובילוי. עיקר התלונות הן על שעות העומס, אך גם על הקושי להגיע לנקודות שונות בעיר ובסופי שבוע.

תחנה בצומת מצדה-טוביהו: על שביל אופניים, ללא הצללה. בקיץ הממתינים מתבשלים בשמש (צילום: דני בלר)

בעניין התחבורה הציבורית, בבאר שבע פופולרי מאוד נושא הגט-שבת, שירות הסעות פרטי, המופעל באמצעות וואצאפ, בו בעלי מכוניות פרטיות מסיעים במחירים מופחתים מאלה הנגבים על ידי המוניות רגילות. השירות מופעל גם בימות השבוע, במיוחד בשעות הלילה והוא פופולרי מאוד אצל בליינים. השירות הזה ממלא צורך לתחבורה נגישה, שיש בבאר שבע.

האם יבוא שינוי? צריל ללחוץ על הממשלה הבאה, לכשתוקם, שתטפל אחת ותמיד בתחבורה הציבורית.

​​​​​​​


תגובות

End of content

No more pages to load