• 20 ספטמבר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

למה נתניהו לא מוריד את יחידות המודיעין לנגב? התשובה אצלו

המדינה בזבזה כבר 300 מיליון שקלים, הפרויקט תקוע כבר 5 שנים ואפילו ראש הממשלה, שהוא שר הביטחון, לא מצליח לגרום למעבר יחידות המודיעין דרומה. התירוץ התורן: 7 ק''מ מסילת רכבת. האם זו באמת הסיבה?

המפתחות אצלו. רוה''מ נתניהו (צילומים: USSD / נחלת הכלל, מנהלת המעבר דרומה)

לפני כשבוע, שיגרו ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' וראש מועצת עומר, פיני בדש, מכתב לראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו. במכתב, סיפרו השניים: ''נפגשנו השבוע עם הרמטכ"ל, אביב כוכבי, בנושא קיום וביצוע החלטת הממשלה למעבר קריית המודיעין לליקית. במהלך הפגישה ציין הרמטכ"ל כי הוא מחוייב למעבר אגף המודיעין לבסיס ליקית בתנאי שימצא פתרון רכבתי ישיר כפי שהובטח''. 7 ק''מ מסילת רכבת, זה מה שמפריד בין העברת בסיסי צה''ל לנגב, לבין ביטול הפרויקט. בלי רכבת, כך מספרים לנו, בן גוריון יזיל דמעות (כמו בשלטי החוצות הממלאים את באר שבע) ובירת הנגב לא תוכל להתהדר בתואר ''בירת הסייבר של ישראל''.

''ביבי, אתה אחראי''. המכתב של דנילוביץ' ובדש (סריקה פורסמה בעמוד ''ישראל למען הנגב'')


החלטת הממשלה להעביר את בסיסי צה''ל לנגב הייתה לפני 11 שנה בדיוק, ב-24 באוגוסט 2008. ההחלטה להעביר את יחידות המודיעין לליקית שליד עומר הייתה אמורה להיות מיושמת עד סוף 2015. הפרויקט השאפתני תקוע כבר חמש שנים וגם אם מחר יעלו שוב הדחפורים על הקרקע, מדובר בפרויקט שהעתקתו תארוך, במקרה הטוב, בין 5 ל-10 שנים, ויסתיים מתי שהוא בשנת 2030. 

מעבר צה''ל דרומה משחרר קרקעות בעלות ערך נדל''ני אדיר במרכז הארץ

מאחורי העתקת מחנות צה''ל לנגב לא עומדת ציונות: הקרקע עליו ישבו המחנות עשרות שנים היא באיזור הכי יקר במרכז הארץ. רק השבוע, יצא לדרך פרויקט הנדל''ן הראשון על הקרקע של צריפין, TOO TOWERS, צמד מגדלי מגורים יוקרתי. בסיסי המודיעין יושבים בקרקעות יקרות ומכאן, הכוונה להוריד אותם דרומה. המדינה כבר הוציאה כ-300 מיליון שקלים על עבודות הפיתוח, שבינתיים הופסקו. בנגב ובירתו באר שבע תלו תקוות רבות במעבר צה''ל לנגב. בין היתר, חלמו על יצירת סינרגיה בין פארק ההיי-טק הבאר שבעי, לבין אוניברסיטת בן גוריון לבין יחידת 8200, כאשר החלום היה שבאר שבע תהיה בירת הסייבר, תואר שראש הממשלה אוהב להשתמש בו ואף כולל אותו בתעמולת הבחירות שלו.

TOO TOWERS, על מה שפעם היה צריפין. הצבא עוזב את הקרקע היקרה בישראל (צילום: מתוך עמוד הפרויקט של חב' סלע בינוי)

התירוץ התורן: לא עוברים בגלל מסילת רכבת

התירוץ התורן של הרמטכ''ל הוא מקטע קו רכבת, בן 7 ק''מ, שיחבר בין 8200 למסילה לתל אביב. במושגים של רכבת ישראל, תקציבי ממשלה והזמן לביצוע, לא בעיה גדולה. הרי לא שבעה קילומטרים של מסילה יעכבו פרויקט כה הרה גורל לנגב. נניח, שמפאת תוואי הדרך או כל סיבה אחרת, לא ניתן להקים קו רכבת, לפחות לא בשלב הראשון. אפשר לסלול כביש, תחנות ולהפעיל מערך הסעות בשאטלים ממוזגים, במיניבוסים ולדאוג שיהיו זמינים 24/7. חיילים רבים משרתים בבסיסים מרוחקים ואיש לא מתלונן על כך שעליהם לנסוע בשאטל או אפילו, רחמנא ליצלן, באוטובוס. 

האם באמת צריך רכבת על לפתח הבסיס? אתר צה''ל בעצמו מפרסם את שירות ''חליף רכבת'' לבסיסים בדרום


סיפור הרכבת נשמע, איך נאמר בעדינות, קצת כמו תירוץ. באתר צה''ל עצמו מפורסם מידע אודות הסעות מיוחדות לבסיס צבאי גדול שכן קם בנגב: עיר הבה''דים.  השירות נקרא היסעי "חליף רכבת" והוא פועל בימות השבוע. את השירות מפעילה "רכבת ישראל", בשיתוף צה"ל ומשרד הביטחון. שירות היסעים "חליף רכבת" נועד לשימוש החיילים, מתחנות הרכבת הצפוניות עד לתחנת הרכבת "סבידור מרכז" בתל אביב. השירות חינם ומותנה בהצגת חוגר בלבד בעת העלייה לאוטובוס. עוד אומרים בצה''ל כי שרות ההסעות מאפשר לחיילים נסיעה נוחה וישירה אל קריית ההדרכה ובסיסי צה"ל בדרום.

אם כן, האם תחנת רכבת זו באמת הסיבה שבגללה בוטלה הקמת קריית התקשוב בנגב?


מה לא ברור? אנשי 8200 רוצים את תל אביב. מתוך מצגת מחקר (צילום: דני בלר)

הרמטכ''ל אינו פועל על דעת עצמו. ההחלטות שלו, גם בנושא מעביר יחידות המודיעין, מתואמות עם שר הביטחון. שר הביטחון לא פועל על דעת עצמו, אלא בתיאום עם ראש הממשלה. לו ראש הממשלה היה רוצה באמת להוריד את 8200 לנגב, היה עושה זאת מזמן. 

הבעיה היא הרבה יותר עמוקה משבעה ק''מ של מסילת רכבת וסיבותיה נחשפו כבר לפני למעלה משנה וחצי: אנשי יחידות המודיעין לא רוצים לרדת דרומה. הפ רוצים לשרת ולחיות בתל אביב. הנתונים הוצגו בכנס ''אתגרי העירוניות במעבר יחידות צה"ל לנגב'', שערכו אוניברסיטת בן-גוריון ומכון מנדל למנהיגות, במכון מנדל, שנערך ב-25 בינואר, 2018. במהלך הכנס הוצגו נתונים, מתוך מחקר שערך שאול הרטל, מרצה ויועץ לפיתוח כלכלי אזורי בנגב.  הרטל הוא דוקטורנט - מתמחה בתחום הפיתוח האזורי. הוא נפגש עם אנשי יח' התקשוב ושמע את עמדותיהם.

הרטל זיהה בין אנשי יחידת התקשוב את מה שמוכר כיום כ''מעמד היוצר'': אנשים צעירים, במקצוע טכנולוגי מבוקש, הדורשים סביבת חיים מגוונת, עם היצע תרבותי, אפשרויות קידום, חברה רב גונית. הם מחוזרים על ידי חברות הטכנולוגיה המובילות, המציעות להם שכר גבוה. אנשי הטכנולגיה רוצים להיות קרובים לטכנולוגיה והטכנולוגיה נמצאת בתל אביב. הם רוצים לנהל אורח חיים נהנתני, אותו לא יכולים למצוא בפריפריה. אם זה סינמטק, או הופעות או סתם אווירה של עיר גדולה, את זה הם לא יכולים למצוא בבאר שבע.  

פרופ' נורית אלפסי, מאוניברסיטת בן גוריון  התייחסה לתפיסה על פיה ''הצבא הוא קרש ההצלה של הנגב'' וכי ''הון אנושי בא לנציל את הנגב'' - כאמירות מדאיגות. ''האנשים הוחלשו על ידי המערכת היישובית והבאת אנשים ''חזקים'' למקום מוחלש, עלול להגביר את הפערים''.

זאת ועוד: מחקר אחרי מחקר, הוכיחו כי מעבר צה''ל לנגב לא הועיל לתושבים ולא שיפר כהוא זה, את מצבם. קריית התקשוב הייתה אמורה להיות חלק מאקוסיסטם - מערכת חיים, שתקדם את באר שבע ותהפוך אותה לבירת הסייבר של ישראל. זה לא קרה. 



המפתחות נמצאים אצל ראש הממשלה, אותו ראש ממשלה שזכה בבאר שבע ובנגב לתמיכה גורפת. בצעד יוצא דופן כתבו ראש עיריית באר שבע, דנילוביץ' וראש מועצת עומר, בדש, מכתב לראש הממשלה, בו הם למעשה מאשימים אותו במצב. בין היתר, נכתב בו:

"בהחלטת הממשלה מה-24 באוגוסט, 2008, נקבע שתוקם ועדת היגוי עליונה בראשות מנכ"ל משרד הביטחון להעתקת מחנות צה"ל לנגב. עוד הוחלט כי יחידות אמ"ן יועתקו למתחם ליקית – עומר עד ה-31 בדצמבר. החלטת הממשלה מעוכבת כבר למעלה מחמש שנים''.

''לאחרונה נשמעו קולות על ביטול העברת קריית המודיעין לליקית בנגב, בעקבות כך נפגשנו השבוע עם הרמטכ"ל, אביב כוכבי, בנושא קיום וביצוע החלטת הממשלה למעבר קריית המודיעין לליקית. במהלך הפגישה ציין הרמטכ"ל כי הוא מחוייב למעבר אגף המודיעין לבסיס ליקית בתנאי שימצא פתרון רכבתי ישיר כפי שהובטח. עד כה הושקעו למעלה מ-300 מיליון שקלים בתכנון הפרויקט אשר יאוכלס ב-14,000 חיילי אמ"ן וקציניו ובמעבר אליו יתפנה שטח של 236 דונם בגוש דן''.

''לצערנו, למרות ההשקעה האדירה בתכנון הפרויקט הלאומי, לא מתקיים תכנון ותקצוב קו הרכבת לליקית. בכך אנו מסכנים את ההחלטה שתביא לשגשוג גדול בנגב".

"אנו פונים אליך בבקשה לתקצב מיידית סלילת קו רכבת ישיר ומהיר לליקית בכדי לקדם את הקמת קריית המודיעין ולמנוע פגיעה כלכלית קשה בנגב. אנו רואים בכך אחראי להצלת הנגב!''.



אגב, שר המשפטים אמיר אוחנה, אחד האנשים המקורבים לראש הממשלה, טוען כי כלל לא ידוע לו על ביטול הפרויקט וכי ככל שהוא מעודכן, הוא נמשך, שכן זהו פרויקט לא רק בעל חשיבות לבאר שבע והנגב, אלא בעל חשיבות ברמה הלאומית. אוחנה אמר את הדברים בעת מפגש תמיכה של חברי לשכת המסחר בבאר שבע.

לפי השר אוחנה, המעבר לנגב של יחידות המודיעין נמשך כרגיל (צילום: סלולרי)

קצת יותר משבועיים לפני הבחירות, לנגב לא רק שאין השפעה על העברת קריית המודיעין, גם אין לו מכפיל כוח מול ראש הממשלה. כך יוצא שביטחון תושבי הנגב מופקר תחת התירוץ של ''הכלה'' ושל ''הצדעה לחוסן'' שאנשים מפגינים. המציאות עגומה יותר: מאות פונים למרכזי החוסן בתום כל  ואחרים חיים עם הטראומה. אחרי כל ירי רקטות, צה''ל בהוראת הדרג המדיני, מפציץ פחונים ודיונות. באשר לקולות המצביעים, נתניהו יודע שאין לו ממה לחשוש: בבאר שבע הוא זוכה לתמיכה גורפת. ברשתות החברתיות לא רואים את שאר הרשימות, בטח שלא את רשימות השמאל והליכוד זוכה לאהדת גולשים בולטים, שגם קובעים את השיח ברשתות המקומיות. גם אם תומכים בבאר שבע ברשימות אחרות, איש לא מסתכן להביע דעה כנגד. 

ולא רק הביטחון מופקר: תחום התעסוקה, העסקים הקטנים, מערכת הבריאות, החינוך, תחום התחבורה ועוד. המפתחות כולן, אצל ראש הממשלה. 

''צה''ל נלחם כדי שכל חייל ישאר ביחידת 8200. החבר'ה האלה שווים המון בשוק האזרחי''

''שירתתי ביחידה, בני שירת ביחידה ועכשיו גם הנכד עומד להתקבל אליה ולשרת בה'', סיפר לברנז'ה NEWS תושב באר שבע ותיק, שגילה את עברו דווקא בעת הפגנה בנושא אחר לגמרי. ''המשרתים ביחידה הם העילית שבעילית, בחורים סופר-אינטלגנטיים, כשרוניים, שהצבא בוחר בפינצטה ועושה כל דבר אפשרי לשמר אותם. בימיי, כמובן, הציוד היה הרבה יותר פרימיטיבי. בני שירת בעולם אחר לגמרי מבחינת ציוד ויכולות והנכד שלי - טוב הוא כבר שייך לעולם העתיד ממש''.

''כשבני שירת ביחידה, נלחמו שם על כל חייל. לא כולם רוצים לחתום קבע. אנשי טכנולוגיה עילית הם אנשם מבוקשים מאוד בשוק האזרחי. בני הקריב כמה שנים טובות והמשיך לשרת. המפקדים ממש נלחמים שם כדי שחיילים ישארו. אלה אנשים שבשוק האזרחי מרוויחים מצויין ולא בכדי הצבא עוטף אותם בצמר גפן ומעניק להם את מלוא התנאים''.

''עם כל הצער שבדבר - מה באר שבע תציע להם? כבר תוך כדי השירות הם מחוזרים על ידי מיטב החברות. הם רוצים להיות במרכז ואם לא, פשוט יפרשו אחרי השירות הסדר ומעט שנות קבע''. 

8200, רוצים רכבת עד לפתח הבסיס (צילום: אתר צה''ל)​​​​​​​

מלחמה מתישה: לא קל להיות ראש רשות מקומית בנגב

מכתבם של דנילוביץ' ובדש אינן הפניה הראשונה לראש הממשלה. למעשה, מאז הוכרז על מעבר יחידות המודיעין לנגב, ראש עיריית באר שבע פונה בבקשות לקדם את הפרויקט. כבר כיום, מדובר באיחור של חמש שנים לפחות בהקמת הבסיסים. 

לפני שנתיים כמעט, בוועידת הנגב של ''כלכליסט'' , הזהיר דנילוביץ' מפני העיכוב שבעהברת בסיסי המודיעין לנגב. מה התקדם מאז ועד היום? אז, לפני שנתיים, איש לא ידע שהבסיסים אינם עוברים בשל 7 ק''מ של מסילות רכבת. נושא המסילות פורסם רק לאחרונה. 

דנילוביץ' יודע שללא החלטת ממשלה בנושא, באר שבע בבעיה. עד כמה, רק ימים יגידו, אבל חלק ממנה משתקף בדוחות שהממשלה עצמה הפיקה. ללא החלטת ממשלה אמיצה כבר כיום, לא חזון בן גוריון יתגשם, אלא חזון ''גדרה-חדרה''.

וידאו: דנילוביץ' ונתניהו, על הפיכת באר שבע לבירת הסייבר (סרטון תדמית של עיריית ב''ש)


המועצה  הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה הכינה דוח, הבוחן את אוכלוסיית ישראל בשנים 2030 ו-2040. מטרת הדוח היא לתכנן את התשתיות, את המערכות הציבוריות, את התקציבים, את הדגשים בחינוך ולנסות לצפות את מארג החיים בישראל. הדוח מתבסס על נתונים הסטוריים, על מגמות קיימות ומספק מספר תרחישים, מתרחיש שמרני, מבוסס נתונים הסטוריים וקצבי גידול האוכלוסיה מבוססי הגירה פנימית וילודה ועד לתרחיש פחות שמרני, אם כי ההבדלים בתוצאות אינם גדולים.

על פי הדוח, בשנת 2040 יחיו במה שמכונה נפת באר שבע - מטרופולין שמרכזו בירת הנגב -  1.2 מיליון תושבים. באר שבע תהיה אחת הערים הצעירות בישראל, בשל הילודה הגבוהה בפזורה הבדואית. על פיי הערכות שמרניות בדוח, בבירת הנגב וסביבותיה לא פחות מ-חצי מיליון ילדים ובני נוער, דבר שיביא עדנה למערכת החינוך, לגני הילדים ולחנויות למוצרי תינוקות.  

משקל האוכלוסיה באיזור ישתנה אף הוא: היהודים החילוניים יהוו רק כ-43 אחוזים בבאר שבע וסביבותיה. הקבוצה השניה הגדולה היא האוכלוסיה הערבית באיזור, שתהווה 43 אחוזים מכלל התושבים. על פי הצפי, כמעט 14 אחוזים יהיו יהודים חרדים. 

כיום מהווה האוכלוסיה היהודית החילונית את הרוב בבאר שבע וסביבותיה (כמעט 60 אחוזים). בשנת 2040 העיר תל אביב תהפוך למובלעת יהודית חילונית (80 אחוזים מהאוכלוסיה), יחד עם חיפה, בה גם יהיה רוב יהודי חילוני. על התרחישים, האוכלוסיה היהודית החילונית תתרכז בעיקר בנפת תל אביב ובנפת חיפה. ירושלים תהיה עיר של שלישים: שליש חילונים, שליש חרדים, שליש ערבים. נפת באר שבע,  לע פי הדוח, תהפוך להיות איזור מעורב, בה האוכלוסיה הערבית תהיה שקולה בהיקפה לאוכלוסיה היהודית החילונית.

תגובות

End of content

No more pages to load