''הלקוחות לא מגיעים'': פרויקט מגורים ''חנק'' את העסקים במרכז הנגב

סיגל יעקובוב, בעלת בית קפה במרכז הנגב, נאלצה לשלוח את העובדים הביתה, כי תנועת הקונים ירדה פלאים, בשל עבודות הבנייה. בעירייה אומרים שזה ''קושי זמני''
send whatsapp messsage send FB messsage
שולחנות ריקים בבית הקפה (צילום: דני בלר)

''זרם הלקוחות פחת מאוד. אם פעם אנשים היו באים לשתות קפה במרכז הנגב, היום, בגלל החניה שבוטלה ובניית הבניינים בצמוד, אנשים כמעט ולא באים. אצלי נאלצתי לשלוח עובדים הביתה וזה המצב גם בעסקים אחרים. אין חניה והחניה הכי קרובה היא בתשלום. יש מאחורי תחנת הדלק הצמודה חניה, שכמעט תמיד תפוסה. איבדנו הרבה לקוחות בגלל מה שקורה כאן'', אומרת סיגל יעקובוב, בעלת בית קפה במרכז הנגב. 

אין חניה, לקוחות לא מגיעים (צילום: דני בלר)

''לא רק אני במצב הזה. גם עסקים אחרים שוקלים לסגור, סוחבים מחודש לחודש. העלויות פה גבוהות ולמרות הקושי, אף אחד לא בא לקראתנו, בעלי העסקים הקטנים, לא בהנחה זמנית בארנונה או בכל סיוע אחר. אנחנו משלמים על כל דבר, גם אם זה ארבע שולחנות מחוץ לבית הקפה. מאז שבוטלה החניה והחלו העבודות, הרבה לקוחות ותיקים הפסיקו לבוא'',מספרת סיגל.

''מרכז הנגב הוא מקום עם פוטנציאל נהדר. ברחבה המרכזית ערכו כמה פעמים אירועי תרבות, שהביאו הרבה שמחה. אבל כשאין חניה, אנשים מעדיפים לוותר. אנחנו עוד מצליחים לשרוד, כי אנחנו עובדים גם על משלוחים ונשארו הלקוחות של מנהלת הבדואים ובית הדין השרעי, שבאים לכאן לסידורים ויושבים לשתות קפה, אבל אחרים, כבר פחות באים'', אומרת סיגל.

במקום חניה, עבודות בניה (צילום: דני בלר)

הבעיה של הסוחרים התחילה לפני כשנתיים, עת בוטלה החניה ששירתה את באי מרכז הנגב לטובת  פרויקט ''הבלוק'' של חברת "אזורים", בו שלושה בניינים בני כשמונה קומות, בהם 147 יחידות דיור.  בקומת הקרקע אמורים להיפתח חנויות, בתי קפה ומסעדות. תשובי המתחם יצטרכו להיות מאוד סבלניים: הבניינים שוכנים ליד כביש עמוס (שדרות רגר ודרך מצדה) ומיקומו של הבניין הוא ליד תחנת דלק, בית אבות ובחלקו האחורי, מרכז הנגב, שגם הוא משמש כמתחם מסחר ושירותים ויש בו דירות סטודנטים. הבניין שוכן מול בית החולים, מיקום שבבאר שבע נחשב נחשק. עם איכלוס הבניין, צומת הרחובות, שכבר כיום מפוקק בשעות העומס, יהפוך לכמעט בלתי עביר: עוד כ-200 יצטרפו לעומסי התנועה במקום.
​​​​​​​כך יראה הפרויקט (צילום: אתר חברת אזורים / יח''צ)מרכז הנגב, לפני תחילת העבודות (צילום: גוגל מפות)

מרכז הנגב נבנה לפני 60 שנה בדיוק, בשנת 1959 ותוכנן על ידי האדריכל רם כרמי. בזמנו הוא היה  מבנה מהפכני,  הראשון לשלב בבאר שבע בין מסחר, שירותים ומגורים. הוא נחשב מייצג של הסגנון הברוטליסטי באדריכלות: בטון גס, חשוף, חזק ועוצמתי. לאורך השנים, הוא איכלס סניפים של בנקים, חנויות, מספרות ובתי קפה. גם כיום פועל במקום תמהיל עסקים דומה. 

סיגל יעקובוב, בעלת בית הקפה (צילום: דני בלר)

מיקומו היה מצויין, בסמוך לבית החולים, הבתים של שכונה ב' ופאתי שכונה ד'. אוניברסיטת בן גוריון לא הייתה קיימת כשהבניין הוקם ומרכז הנגב שכן במרחב פתוח למדי. כשהמרכז הוקם, דאגו שכביש הגישה אליו יהיה דו נתיבי, אף כי לפני 60 שנה היום הרבה פחות מכוניות מאשר היום. היום דרך מצדה הוא לא רק חד נתיבי, אלא שהוא חנוק משני קצותיו בפרויקטים נדל''ניים.

''אנחנו מדברים ביננו, בין הסוחרים. רבים פה נאלצו לפטר עובדים, קשה מאוד להתפרנס פה ולא יודעים מה יהיה'', אומרת סיגל. חשש נוסף הוא כי חנויות בחזית הבניין החדש ייתרו את העסקים שעדיין שורדים במרכז הנגב. 

חלקו האחורי של מרכז הנגב (צילום: דני בלר)

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: ''העיר באר שבע עוברת תהליך חסר תקדים של חידוש תשתיות התחבורה והתנועה ברחבי העיר, החל מעורקי התחבורה הראשיים ועד לרחובות צדדיים בשכונות הוותיקות לרווחת התושבים  ובעלי העסקים, זאת תוך השקעה של תקציבים ומשאבים בהיקף חסר תקדים לשדרוג ושיפור פני העיר ואיכות החיים בה''. 

''מדובר בפרוייקט מגורים משולב במסחר אשר מקימה חברת "אזורים". בטרם תחילת הפרוייקט ותוך כדי העבודות קיימו נציגי העירייה מספר פגישות עם בעלי נכסים ועסקים במרכז הנגב, על מנת לשמוע על אותן בעיות המציקות להם, זאת ובמטרה לסייע ככל הניתן. בעקבות אותן פגישות דרשה העירייה מחברת הבניה, לפעול לצמצם ככל שניתן את המטרדים ושאר הנושאים המציקים, לבעלי הנכסים''.

''בפרויקטים רבים כמו במקרה הנ"ל מלווים את הציבור הרחב ואת בעלי העסקים בפרט נציגים עירוניים ומטעם העירייה במציאת פתרונות למגוון אתגרים על מנת לאפשר המשך פעילות ככל שניתן וצמצום קשיים. אכן בעת ביצוע עבודות נרחבות שכאלה נוצר קושי זמני בלבד ויש לקבל זאת בהבנה מצד הציבור ובעלי העסקים''.