הרשימה המשותפת תצטרף לקואליציה הבאה? הרעיון נולד בנגב

ח''כ איימן עודה לא שולל הצטרפות לקואליציה הבאה, אבל הרעיון לכך נולד בנגב ונחשף בלעדית על ידי ברנז'ה NEWS כבר לפני חודש
send whatsapp messsage send FB messsage
טאלב א-סאנע (צילום: פייסבוק), אברהם בורג (צילום: דיוויד שאנקבון / CC BY 3.0) עודה (צילום: ענאן מעלוף / CC BY SA 3.0)

מאת: משה פריאל, כתבנו הפוליטי

במוסף לשבת של  ''ידיעות האחרונות'' קיים העיתונאי נחום ברנע ראיון בלעדי עם  ח''כ איימן עודה, מהרשימה המשותפת, בו הצהיר בין השאר: "אסכים להצטרף לממשלת מרכז שמאל בתנאים מסויימים". הראיון עורר סערה פוליטית הן בימין, שמיהר להשתמש בזה לצרכי תעמולה והן בקרב הציבור הערבי, בו הקולות הקוראים להצטרף לממשלת מרכז שמאל הולכים וגוברים, מתוך הבנה כי רק כך יוכלו לפתור את המצוקות הרבות של מגזר. 

על פי סקרי בחירות, אביגדור ליברמן ממשיך להיות זה שיכריע איזו ממשלה תקום: לנתניהו אין בלי ליברמן את 61 הח''כים להקמת ממשלה צרה. הפעם, יכול להיות גם אחוז הצבעה גבוה במגזר הערבי, שעשוי-עלול לשנות את התמונה. אחרי ישיבה בת שנים רבות באופוזיציה, ייתכן שהרשימה המשותפת תתמוך מבחוץ בממשלה הבאה, אם זו תענה על קווי היסוד שלו. ההצהרה של עודה בהחלט טורפת את הקלפים. 

בברנז'ה NEWS דיווחנו בלעדית על כוונה כזו כבר לפני חודש.

בדיוק לפני חודש ימים בראיון בלעדי לברנז'ה NEWS, סיפר חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע על היוזמה שלו ושל אברהם בורג להקים מפלגה משותפת שתטפל בבעיות האמיתיות האזרחיות של יהודים וערבים.

איימן עודה אמר בראיון ''בידיעות אחרונות''  כי "אני רוצה להעביר את הפוליטיקה הערבית מפוליטיקה של מחאה באופוזיציה לפוליטיקה של השפעה השאיפה להשתלב ולהשפיע ולא להתבדל ולהחרים מדריכה אותי".

כבר לפני חודש אמר טלב א-סאנע לברנז'ה NEWS כי: ''אנחנו רוצים להיות חלק ממקבלי ההחלטות אנחנו מראש אומרים שלא נהיה באופוזיציה אנחנו לא תנועת מחאה אנחנו רוצים לשחק את המשחק הפוליטי כמו שהחרדים משחקים אותו ונהיה חלק מהממשלה על פי קווי יסוד מוסכמים זאת בניגוד למפלגות הערביות שכל הזמן באופוזיציה ולא עושים שם כלום מלבד למות ולשמש שק חבטות לימין''.

ברנע ציין שיש שינוי בהלך הרוח במגזר "גם יריבים פוליטים של עודה מודים שרוב הבוחרים הערבים מעדיפים היום עיסוק בסדר יום אזרחי על פני רטוריקה פלשתינית''.

טלב א-סאנע לברנז'ה NEWS: "המאבק למען שיויון הוא מאבק משותף מאבק אזרחי משותף, אני חש שאנחנו התעסקנו והדגשנו את המעמד הלאומי והזנחנו במידה מסויימת את העניין האזרחי''.

איימן עודה: "הדבר הנכון האופטימלי הוא מפלגה יהודית ערבית גדולה צריך לבנות אותה מלמטה למעלה באלפי חוגי בית לא יהיה שינוי עמוק במדינת ישראל בלי זה."

טלב א-סאנע: "החלטנו להקים מפלגה יהודית ערבית משותפת על בסיס אזרחות שווה ושויונית שנציבה את סוגיית השילוב וההשתלבות בראש סולם העדיפויות של חברה אחת דיש בה אזרחים ולא משנה אם יש בה יהודים ערבים מוסלמים נוצרים או דרוזים אזרח הוא אזרח''.

קרא עוד:

בלעדי / יוזמה שצמחה בנגב: מפלגה יהודית-ערבית, בראשות בורג וא-סאנע / החשיפה הבלעדית של כתבנו משה פריאל, שהקדימה את ההצהרה של ח''כ עודה