לא רק בנגב: הבניה הבלתי חוקית מתפשטת גם בדרום הר חברון

אם בנגב מתווספים מדי שנה 3,000 מבנים בלתי חוקיים, בדרום הר חברון הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית מתחילה לסגור על הצירים המרכזיים. נתניהו, אגב, מתכוון להכשיר את הבניה הזו
send whatsapp messsage send FB messsage
בונים מתחת לניילון: בניה בלתי חוקית בדרום הר חברון (צילום: נדב האברמוב)

מאת: משה פריאל, כתבנו הפוליטי

דיונים סוערים נערכו השבוע בקבינט המדיני ביטחוני של הממשלה סביב התוכנית שמקדם ראש הממשלה בנימין נתנייהו לבניה פלשתינית בשטחי C, אשר חלקם גובל עם יישובי הנגב ויישובי דרום הר חברון. אומנם מהלך זה יקודם רק בהחלטה שתאושר על ידי כל השרים בקבינט המדיני ביטחוני בממשלה הבאה, אולם עצם הידיעה הפכה לשיחת היום בעיקר בקרב המתיישבים הזועמים והחרדים לבאות.

נדב אברמוב, תושב סוסיא אשר בדרום הר חברון, אמר לברנז'ה NEWS: "בשנים האחרונות אנחנו רואים השתלטות מוחלטת וחוסר משילות מוחלט של המדינה על שטחי C. כל יום אנחנו רואים בית חדש שהתחיל מאוהל תמים ועד מהרה הפך להיות בית, או אוהל שמכסה בלוקים ומתגלה כעבור כמה זמן כבית ותוך זמן קצר יש לך מיכל מים וקולטים סולאריים ולאט לאט זה הופך להיות שכונה ולאף אחד לא איכפת. בצורה כזאת נבנים כפרים שלמים אצלנו בציר המזרחי, הדבר בולט סמוך ליישובים סוסיא, בית יתיר, מעון, מעלה חבר וכל זה בחסות האיחוד האירופאי ששופכים מיליוני דולרים''.

שמים ניילון בגג, שהבניה הבלתי חוקית לא תיקלט בעין הלוויינים (צילום: נדב אברמוב)

''השתלטות  פלסטינית זו  המגיעה לעיתים למרחק קצר מהכביש שמאות ואלפי תושבים עושים דרכם יום יום לבאר שבע ולמרכז הארץ עלול להוות איום על חיי התושבים או בני משפחותיהם הבאים לבקרם שמחבלים עשויים לבצע ארועי פחה בחסות הבתים הקרובים''.

נדב ממשיך ונותן כדוגמא את החמולה הפלשתינאית שהשתלטה על השטח שבין אתר העתיקות סוסיא ליישוב כפר סוסיא הפלשתינאי: ''ישנה פסיקה של בג"צ שיש לפנות אותם אולם לפחות 5 ארגונים בין לאומיים מגבים אותם''.

הנסיעה לקרובים בדרום הר חברון הפכה להיות מפחידה

מאות משפחות בבאר שבע והדרום שבני משפחתם מתגוררים בישובי דרום הר חברון נוסעים להתארח בעיקר לשישי-שבת,
אחת מהם המתגוררת בשכונת רמות מספרת: "אנחנו נוהגים לבקר את ילדנו ונכדנו לעיתים קרובות בישוב יתיר בו הם מתגוררים.  סך הכל נסיעה של עשרים וחמש דקות, קלילה ונעימה, אולם לאחרונה אנחנו לא מאמינים למראה עיננו בנייה מסיבית ומהירה של בתים של פלשתינאים המגיעים למרחק של אולי 300 מטר מהכביש המצב מבהיל".

ראש מועצת הר חברון: ''מקבלים כתף קרה מהממשלה''

בתגובה לפרסום על קבינט הבנייה הפלסטינית בשטחי  c אומר יוחאי דמרי ראש מועצת הר חברון: "נדהמנו לגלות כי על פי פרסומים בתקשורת התכנס השבוע הקבינט לאשר את תוכניותו המדינית של אבו מאזן להשתלט על שטחי c ולהקמת מדינה פלשתינית.  מאכזב, שבזמן שאנו מנהלים מאבק עיקש כנגד טבעת החנק הפלשתינית על יישובנו ורק על כך ראוי היה לכנס קבניט אנו מקבלים כתף קרה מצד שרי הקבינט והממשלה  שהיא זאת האמונה יותר מכל לשמור על אדמותיה''.

בניה לבתי חוקית בדרום הר חברון. שטח C סוגר על הצירים המרכזיים (צילום: נדב אברמוב)​​​​​​​

''מסתבר למפרע כי תכנית המאה של אבו מאזן בתמיכת האיחוד האירופי צלחה ויצרה מציאות שכעת תקבל חותמת כשרות מידי ממשלת ישראל''. 

''ידע העולם וכל תושב במדינת ישראל כי לערבים אין מצוקת דיור ובשטחים אותם קיבלו בהסכם אוסלו הם רשאים ובונים כאוות נפשם, כל מטרתם לאחר שנכשלו במאבק המזוין הוא ליצור רצף טרטוראילי וכיבוש זוחל של שטחי c בהם חיים כחצי מליון יהודים, לקראת הקמתה של מדינת טרור שתחתור כנגד מדינת ישראל.  אנו נאבק בכך בכל כוחנו כי זוהי אחריותנו לביטחון המדינה."