''הורגים בנו, רודפים אותנו'': זעקת יוצאי אתיופיה שיתקה את ב''ש

מאות צעירים ומבוגרים מיוצאי אתיופיה חסמו הערב רחובות מרכזיים בב''ש, במחאה על הריגתו של סלומון טקה, שנורה על ידי שוטר בחיפה. במהלך הצעידה, שהייתה מסודרת ומרשימה, אירעו שני ניסיונות דריסה
send whatsapp messsage send FB messsage
מאות מפגינים מכל הגילאים חוסמים את צומת הגרנד (צילום: דני בלר, מתוך השידור החי)

הפגנה נדירה בעוצמתה בבאר שבע: למעלה מ-400 מיוצאי אתיופיה, צעירים, ילדים מבוגרים נערכה הערב ברחובות העיר. זוהי זעקה ספונטנית, שהתרגנה בין רגע כמעט, כאשר צעירים מצרפים את חבריהם לקבוצות וואצאפ. סמוך לשעה 19:00 הגיעו מאות מפגינים לצומת הגרנד קניון וחסמו את התנועה למשך שעה, הניפו שלטים, צעקו, זעקו את הכאב בעקבות הריגתו מירי שוטר של סלומון טקה ז''ל, אתמול בחיפה. 

''אנחנו מפחדים לצאת לרחוב. רודפים אותנו, יורים בנו, הורגים בנו'', סיפר אחד המפגינים. הזעם בקרב יוצאי אתיופיה בישראל ובבאר שבע בפרט, רב מאוד. הירי אתמול על טקה הותיר את בני העדה המומים מכאב. ''הדם שלנו הפקר, המשטרה רודפת אותנו. אני צריך לקחת איתי תעודת חייל לכל מקום, כי שוטר רואה אותי, ישר מבקש תעודה והוא גם ימצא סיבה להכניס אותי בפנים'', אומר אחד הצעירים במקום. אחרים פשוט לא רוצים לדבר עם התקשורת או למצלמה: ''התקשורת באה רק כשאנחנו מתים. אתם רואים אותנו רק כשאנחנו מפגינים, אתם לא אכפת לכם. תקשורת ומשטרה זה אותו דבר''.

למקום הגיעו כוחות משטרה וניסו לשכנע את הצעירים להתפזר, אבל הקהל רק הגביר את הזעקה שלו. כמעט כל הנהגים חיכו בסבלנות, צפרו צפירות הזדהות. אלא שבמהלך הערב כמעט קרה אסון: כאשר המפגינים הלכו על דרך שמשון-מצדה, מונית ניסתה לדרוס את אחד המפגינים. כעבור כמה דקות, רכב אחר דרס ופגע במפגין, עשרות צעירים התנפלו עליו והשליכו לעברו ברזל והרכב נמלט במהירות, תוך שהוא מסכן את הצועדים האחרים.

וידאו: ההפגנה של יוצאי אתיופיה בבאר שבע - דקה אחר דקה (מתוך השידור החי של ברנז'ה NEWS / צילום: דני בלר)
​​​​​​​


מדרך שמשון, המפגינים המשיכו לעבר רחוב שאול המלך. בככר הם נעמדו, הדליקו נרות ונשאו דברים כואבים: ''אני אימא, אני בסיירת הורים, אני מנסה להרחיק את הילדים מהרחוב, שיהיו בבית, כי שוטר יראה אותם והם תמיד יהיו אשמים, מפחדת שייקרה להם משהו''. מפגין אחר אמר: ''יורים בנו כמו תרנגולים, הדם שלנו הפקר. תמיד המשטרה באה לאתיופים, תמיד מאשימים אותנו. הורגים בנו. רודפים אותנו''.

''אני נושאת איתי תמיד תעודת קצינה, למקרה ששוטר יבוא אליי ויבקש ממני תעודות. בצבא נחשפתי למצוקה של בני העדה. בני העדה מתאבדים בצה''ל בגלל המצוקה, אף אחד לא מדבר על זה. יש מצוקה איומה'', סיפרה אחת המפגינות. ''ילדים שלנו משרתים בצבא, ביחידות הכי מובחרות, אבל אומרים לנו - ''אתם לא יהודים'', אנחנו משרתים בצבא וצריכים להוכיח לכולם שאנחנו יהודים'', אמר אחד הגברים. 

​​​​​​​שני ניסיונות דריסה במהלך הצעידה

בדרך שמשון אירעו שני ניסיונות דריסה: על צומת מצדה שמשון, מונית האיצה לעבר אחד המפגינים ופגעה בו - ונמלטה מהמקום ומזעם הצועדים. כמה רגעים מאוחר יותר, רכב פרטי האיץ ופגע בצועדים. עשרות צעירים זינקו על הרכב והשליכו לעברו חפץ מתכתי. הרכב האיץ ונמלט במהירות מהמקום, תוך שהוא מסכן את הצועדים. בשני המקרים, באורח נס, לא היו פצועים, הצועדים חטפו מכות יבשות מרכב. מדובר בשני נהגים שהתנהגו בצורה אלימה, יוצאת דופן. לאורך הרחובות החסומים נהגים המתינו בסבלנות, עודדו את הצעירים, השתתפו בכאבם. בשני המקרים האלה, נהגים האיצו על מנת לפגוע.

וידאו בלעדי: תיעוד שני ניסיונות הדריסה (צילום ועריכה: דני בלר)
​​​​​​​


בלעדי: שני ניסיונות הדריסה, שנקלטו במהלך השידור החי של ברנז'ה NEWS (צילום: דני בלר)




מדובר באחת ההפגנות המרשימות שהיו בארבעת העשורים האחרונים בבאר שבע: בסדר שלה, בשקט שלה ובכאב הרב שמשתתפיה הביעו. לא זכור מתי, ביוזמה אזרחית סספונטנית, מאות מתושבי באר שבע קמו וחסמו כבישים, זעקו זעקה אמיתית. כל הצעירים עימם שוחחנו, אומרים את אותו הדבר: הפ מפחדים לצאת לרחוב, הם מפחדים כשהם רואים מולם שוטר, הם חוששים להיות הקורבן הבא. ''מדוע ירו לטקה בלב? גם אם הוא אולי זרק אבן, יורים באוויר, יורים לרגל, זה לא מחבל, זה יהודי. הורגים בנו. רודפים אותנו. רודפים אותנו בגלל הצבע. בגלל העדה''.

''שואה קרתה בגלל שאנשים שתקו. שואלים: איך מתו שישה מיליונים? כל העולם ידע, כל העולם שתק'', אמר צעיר חרדי מבני העדה. ''אסור לשתוק, צריך להרים זעקה'', אמר. 

''אנחנו צריכים לפעול בשכל, לא באלימות'', אמרה אחת הנשים. ''אני מצדיעה לצעירים פה''.

רשימת הקורבנות מבני העדה האתיופית במגע מול משטרה, שהוקראה הערב במספר הזדמנויות במהלך הצעידה (מתוך ''צדק חברתי - חדר מצב''). יהי זכרם ברוך!

​​​​​​​