• 16 ספטמבר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

נהגי המוניות בב''ש יוצאים למלחמה נגד הגט-שבת

נהגי כלי רכב פרטיים הקימו קבוצות וואצאפ ומסיעים את הבאר שבעים בחצי מחיר ממונית, במיוחד למקומות הבילוי הממוקמים מחוץ לשכונות. נהגי המוניות קוראים למס הכנסה ומשרד התחבורה להתערב בעניין, עד כה ללא הצלחה

מסיעים פירטיים שנהגי המוניות תיעדו ברחבי העיר, בעיקר ליד מקומות בילוי

''בחודשים האחרונים הפרנסה שלנו נחתכה בעשרות אחוזים בגלל הנהגים הפירטיים. לא תהיה לנו ברירה, אלא לצאת להפגנה, כי ככה אי אפשר להמשיך'', אומר יהודה, נהג במוניות מטי. כולם יודעים בבאר שבע אודות ההסעות הפירטיות, אבל ככל הנראה, כלום לא נעשה בנושא האכיפה. נהגי מוניות העובדים באופן מסודר רותחים מכעס והחל ממחר, שני, הם יפתחו בשורת צעדים, שאת חלקם ירגישו הבאר שבעים היטב בכיס. 

הנהגים עימם שוחחנו, חוששים להזדהות בשמם המלא ומבקשים לראות את הקלטות הוידאו. אחרי הכל, הם מתמודדים פה עם כוחות שוק חזקים ועם התארגנות הכוללת מאות חברים בעשרות קבוצות וואצאפ. השיטה עובדת כך: מצטרפים לקבוצת וואצאפ דרך קישור. בקבוצות יש נהגים, הפועלים בכל שעות היממה, אך במיוחד בסופי שבוע ובלילות, בהן אין תחבורה ציבורית בבאר שבע, אך קיים ביקוש ער. 

הגט שבת זול בחצי ממונית: ''מותר לי לקחת טרמפיסטים, באינטרנט יש מלא קבוצות של רכב שיתופי, נהגי המוניות מקנאים''

המחירים לדוגמא: בבוקר, נסיעה משכונה ותיקה לרכבת מרכז תעלה כמעט כמו אוטובוס: 5 עד 7 שקלים. בלילות, נסיעה ממקום בילוי לשכונה - תעלה 20 עד 30 שקלים, הרבה פחות ממונית. כלי הרכב ברשתות האלה אינם מוניות מורשות, אלא מכוניות פרטיות. לטענת נהגי המוניות, מדובר בנהגים לא מורשים, הנוהגים בכלי רכב ללא ביטוח נוסעים, ללא הכשרה וללא אישורים. נהג מונית בישראל חייב לעבור מבחני רישוי ייחודיים, לשלם על מספר מונית, ללמוד עזרה ראשונה, להיות בעל שליטה מעולה באנגלית ועוד. 

הנהגים טוענים, כי בניגוד אליהם, מסיעים הפירטיים  אינם משלמים מס כחוק ואינם מורשים להסיע נוסעים. עם זאת, אחד הנהגים המשתתף בקבוצת הוואצאפ דוחה את הטענות: ''מותר לי להסיע אנשים, כמו שמותר לי לאסוף טרמפיסט. נראה לך שאין לי ביטוח לאוטו? נהגים המוניות אכולי עצבים עלינו, בגלל שמה לעשות, אנחנו זולים יותר. חיילים בשישי-שבת שהולכים למועדונים, אין להם את ה-100 שקל למוניות הלוך חזור. אני מסיע אותו ב-25 עד 30 שקל. האינטרנט מלא יוזמות כאלה, של רכבים שיתופיים, אז שלא יבלבלו את המוח, נראה לי שהם מקנאים בזה שלנו יש עבודה. שיורידו את המחיר''.

וידאו: מחאת נהגי המוניות נגד המסיעים הפירטיים (צילום: דני בלר)
​​​​​​​

הנהגים ה''הרשמיים'' לא יושבים בשקט: בין היתר הם פנו למשרד התחבורה ולמס הכנסה, כדי שיטפלו בעבריינים לכאורה ולטענתם. ''נסיעה במונית זו פריבילגיה וזה עולה כסף, כי אנחנו, נהגי המוניות, משלמים הרבה כסף על כל דבר'', מסביר אחד מהם. ''מי שלא יהיה מוכן לשלם נסיעה לפי מונה, שלא ייסע מונית, אלא ייקח אוטובוס''.

''נסיעה במונית זו פריבילגיה, נגמרו הימים של נסיעה ב-25 שקל''

''חברים בתל אביב שומעים שאנחנו גובים 25 שקלים על נסיעה בעיר וצוחקים לנו בפנים'', אומר אחד הנהגים.  בין היתר, הנהגים מתארגנים בשורת צעדים שתכאיב בכיס לכל הבאר שבעים: ממחר כל המוניות יפעילו מונה, מה שעומד לייקר לדבריהם את הנסיעות בתוך באר שבע באופן ניכר. משעות הצהריים, תיערך הפגנה של נהגים שתיסע בשיירה עד לעיריית באר שבע, בה יקיימו הנהגים משמרת מחאה. 

''נסיעה במונית זו פריבילגיה ומי שלא ירצה לשלם לפי מונה, שלא ייסע'', אומר אחד הנהגים. ''נגמרו הימים של נסיעה בעיר ב-25 שקל. אני עושה הנחה לחיילים או לזקנים, כל היתר מעכשיו ייסעו עם מונה ואז נראה אותם משתפים פעולה עם הנהגים הפירטיים''.

לטענתם, מאות נהגים יטלו חלק מחר בהפגנה: ''מדובר בפרנסה שלנו ואם אי אפשר להתפרנס, נחזיר את הזכויות שלנו. בבאר שבע יש נהגי מוניות רבים שזו פרנסתם העיקרית וששילמו יקר מאוד עבור הזכות לקבל מספר מונית. זה בלתי מתקבל על הדעת שיבואו נהגי מכוניות פרטיות וישתלטו על העיר. צעירים מתפתים בגלל המחיר הזול, אין אפשרות למונית המצייתת לחוק להציע מחירים כאלה''.

עיקר הצרכנים: צעירים במועדונים ומי שאין להם רכב פרטי, המחיר הזול קוסם להם

לדברי אחד הנהגים, בעלי המכוניות הפרטיות אורבים לצעירים ליד המועדונים והמחיר מפתה: ''אתה לא יודע עם מי אתה נוסע. אתה לא יודע אם הרכב שאתה נוסע בו תקין והאיש ליד ההגה אדם ישר. אבל לאנשים ממש לא אכפת, העיקר לשלם בזול. אנחנו לא נשב בשקט ונילחם בתופעה. המצב גובל בהפקרות''.

נהגים פרטיים המסיעים נוסעים בתוך באר שבע תמורת תשלום אינם דבר חדש: בעת שביתת התחבורה העירונית של חברת מטרודן, בשנת 2005, החלו לפעול בתוך באר שבע מסיעים פרטיים, הבאים להשלים את הפער בין יכולת התחבורה הציבירית לתת מענה בשעות העומס ולבין פעילות בשעות בהן אין תחבורה ציבורית, אך תושבים בכל זאת צריכים להגיע למקומות עבודה ולמשמרות וגם לצאת לבילויים בעיר שרוב מתחמי הבילוי מרוחקים מאוד מהשכונות. 

''המדינה לא נתנה לשירות אובר להיכנס ובמקומם, התחילו לעבוד נהגים פירטיים'', אומר לנו נהג. מצד שני, הנהגים מודעים לעובדה שלא ניתן למתוח את החבל יותר מדי: מי שנזקקים למוניות הם בעיקר אנשים מיעוטי יכולת, שאין להם רכב פרטי. אחד הנהגים לא מסכים עם הקביעה הזו: ''אנשים הולכים לי למועדונים בלילה, שותים אלכוהול ומעשנים, שישלמו גם על מוניות. היום על המקומות בילוי השתלטו החאפרים, בלי לשלם מס הכנסה''. 


תגובות

End of content

No more pages to load