• 21 אוקטובר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

אופניים זה דבר נהדר, אך בדיקה מעלה שבנגב חסרות תשתיות

עמותת אור ירוק בדקה את התשתיות לרוכבי האופניים החשמליים ביישובים בנגב ועד כמה הרוכבים מצייתים לתקנות. רבים חוששים לרכב בכבישים הפרועים של ב''ש, אך חסרות בה תשתיות

(צילום המחשה: Tammie Ramsouer / CC0)

לתושבים רבים בבאר שבע אין ברירה אחרת, בעיקר מסיבה כלכלית: בבירת הנגב אלפי רוכבים על אופניים חשמליים, בהם מבוגרים רבים שאין להם יכולת כלכלית להחזיק ברכב פרטי. אופניים חשמליים משמשים אותם להגיע למקומות העבודה, גם בשעות בהן התחבורה הציבורית אינה פעילה בעיר (לילות ושבתות) ובאותן שעות בהן התחבורה הציבורית  עמוסה. אופניים חשמליים הם כלי נהדר, לא מזהם, אשר בערי אירופה משתלב כחלק מהתחבורה, עם מערכות כבישים ושבילים מוסדרת.

במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק לחברת "מגדל", יצאו לאחרונה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF  ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 102 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ- 8,500 רוכבים.

בין היתר נבדקה מדית הבטיחות של הרוכבים והתשתיות ברשויות. בין המקומות בהם נעשתה התצפית גם באר שבע, מיתר, עומר, מרחבים ותמר. 

באר שבע: בבאר שבע נצפו 351 רוכבים, מתוכם 105 רוכבות ו-256 רוכבים. ב-94% מהמקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים. בבאר שבע רוכבים חוששים לרדת לכבישים, בשל תופעה של השתוללות בכבישים. לא מכבר פרסמה עמותת אור ירוק נתונים, על פיהם, שדרות רגר הינו הרחוב המסוכן ביותר בבאר שבע. תאונות רבות מתרחשות גם ברחוב טוביהו וברחוב האצ''ל בנחל עשן.

לא מפתיע איפוא, ש-55% מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק. 3% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף. 71% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 44% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים, אך הם בחברה טובה: ברחובות רבים בבאר שבע נהגים אינם נותנים זכות קדימה להולכי רגל. לא אחת, נהגים מבצעים פניות פרסה בסמוך למעברי חציה, מבלי לתת קדימה למי שחוצים את הרחוב. כך למשל קורה בצומת הגרנד קניון, אחד העמוסים בעיר ובצומת רגר-ויצמן, בה אי התנועה החוצץ בין שני הכיוונים צר מלהכיל את הולכי הרגל.

עומר: נצפו 40 רוכבים, מתוכם 19 רוכבות ו-21 רוכבים. 75% מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק. 5% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף. 55% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 57% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים. בכל המקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים.

מרחבים: נצפו 40 רוכבים, מתוכם 13 רוכבות ו-27 רוכבים. 45% מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק  15% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף. 77% מהרוכבים לא חבשו קסדה. כל הרוכבים שנצפו לא צייתו לתמרורים ורמזורים. בכל המקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים.

תמר: נצפו 20 רוכבים, מתוכם שש רוכבות ו-14 רוכבים. 30% מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק. 5% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף. כל הרוכבים לא חבשו קסדה. 90% מהרוכבים שנצפו לא צייתו לתמרורים ורמזורים. בכל המקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים.

מיתר: נצפו 39 רוכבים, מתוכם 15 רוכבות ו-24 רוכבים. 95% מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק. 28% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף. 72% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 49% מהרוכבים שנצפו לא צייתו לתמרורים ורמזורים. בכל המקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכדי שהרוכבים יוכלו להישמר מפני הסכנות הכרוכות בשימוש באופניים חשמליים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך להשקיע בתשתיות ייעודיות לרוכבים ולחייב את הרשויות המקומיות לסלול שבילי רכיבה מותאמים לרוכבים בכל רחבי הארץ. בנוסף, על מנת לצמצם את כמויות הנפגעים חייב משרד התחבורה להשקיע בהסברה הנוגעת לחוקים ולתקנות בנושא וכן לדאוג להגברת אכיפת הרכיבה לפי החוק. רק במהלך משולב וכולל נצליח למנוע תאונות ולהציל חיים".

בחברת "מגדל" אומרים כי "בני הנוער מהווים אחת האוכלוסיות הבולטות בהיפגעות ברכיבה על אופניים חשמליים, חברת מגדל ועמותת אור ירוק חברו לטובת פרויקט כלל ארצי לשיפור רמת הבטיחות בקרב בני נוער ברכיבה על הכלים החשמליים תוך העלאת המודעות הציבורית לנושא. מטרת הפרויקט היא יצירת תרבות רכיבה בטוחה וקידום השיח העוסק בנושא. אנו רואים בהצלת חיי אדם ערך עליון ומאמינים כי הטמעת ערכי הבטיחות בקרב בני הנוער מהווה השקעה שתניב פירות למשך שנים ארוכות".

עוד עולה מן הנתונים כי אחד מכל ארבעה (23%) רוכבים מאושפזים בבתי החולים בשנת 2018 עקב תאונת אופניים חשמליים היה מתחת לגיל 16 (גיל האסור לרכיבה). 181 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בבתי החולים בשנת 2018 לעומת 167 ילדים ובני נוער שאושפזו בשנת 2017 – עליה של 8%.


תגובות

End of content

No more pages to load