חודש הגאווה נפתח בשישי, בב''ש עדיין לא יודעים היכן יעבור המצעד

בעוד שבתל אביב תיערך במתחם שרונה החתונה הגאה הגדולה ביותר בישראל, בבאר שבע עדיין לא יודעים היכן יעבור מצעד הגאווה, שאמור להיערך ב-20 ביוני, היות וציר רגר, הרחוב הראשי בעיר, נמצא בשיפוצים
send whatsapp messsage send FB messsage
מצעד הגאווה ב-2018 (צילום: דני בלר)

חודש הגאווה מתחיל ביום שישי ובמהלכו יערכו עשרות ארועים ברחבי הארץ, בעיקר בצפון, בשרון ובמרכז. באר שבע היא העיר היחידה בנגב שמארחת מצעד. במהלך חודש יוני, ייערכו לא פחות מ-50 מצעדי ואירועי גאווה ברחבי הארץ, בהם בערים המקיימות אירועים לראשונה: רעננה, בה קיימת התנגדות גדולה מטעם הציבור הדתי ולוד, בה ייערך מצעד משותף ערבי-יהודי.

בבאר שבע אמור להיערך מצעד הגאווה השלישי בתולדות העיר,  ב-20 ביוני, אלא שהוא לא ייערך בשדרות רגר, הרחוב הראשי של באר שבע, בה המצעד של הקהילה מקבל את מירב הנראות, אלא באתר אחר.

כפי שפרסמנו לראשונה בברנז'ה NEWS, מסתמן כי מצעד הגאווה לא יעבור עוד בשדרות רגר בשנים הקרובות, מסיבה פשוטה: ציר רגר נמצא בהליך ארוך של שיפוצים, שעלול לארוך עד 2021. כבר השנה, הועברו מסיבה זו אירועי יום העצמאות למתחם טרנר.

עד לפני 4 שנים, לא התקיים בבאר שבע מצעד של הקהילה הלהט''בית, בשל התנגדות ציבורית גדולה, שהובילו חוגים שמרניים ומסורתיים, להם כוח פוליטי רב בבאר שבע.  רק לפני בשנת 2010, 12 שנה אחרי תל אביב, הורשתה הקהילה הלהט''בית בבאר שבע לקיים אירוע, בתמחם סגור ומתוחם. לפני 4 שנים ניסיון לקיים מצעד בבאר שבע הסתיים במאבק משפטי ובמעצר של פעילים בקהילה, רק משום שצעדו עם דגל לצורך צילומי כתבה.

בתום מאבק ורק אחרי שנה, הוסכם על מתווה רגר, שהגדיר היכן יכולים חברי הקהילה הלהט''בית לערוך מצעד, תוך אבטחה משטרתית כבדה.

זו תהיה השנה השלישית בה נערך מצעד בבאר שבע, הנושא אופי צנוע והוא קטן בהרבה מזה התל אביבי. בעוד המצעד התל אביבי הוא חגיגה צבעונית, המושכת עשרות אלפי תיירים, והשתתפות של בתי עסק במתן הנחות לחברי הקהילה, המצעד הבאר שבעי הוא מצעד מחאה, בדרישה לקבל שיוויון בעיר. באר שבע, אין זה סוד, פחות נוחה ללהט''בים, מהיותה עיר שמרנית. יש בה כמה מובלעות של פתיחות, בעיקר הקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון ובקרב החברה הסטודנטיאלית. בשאר המקומות בעיר המצב הוא ''אנחנו לא שואלים, אתה אל תספר'': 

כעת, ויכוח הנראות הציבורית עלול להיפתח מחדש: אם המצעד יסתיים במתחם טרנר, בו נערכו אירועי העצמאות, יהיה עליו לעבור דרך כביש ראשי, על מנת שתהיה לו הנראות שהקהילה מבקשת לקבל באירוע. אפשרות אחת היא שהמצעד יצעד על רחוב הצדיק מירושלים, מזרחית לטרנר והקונכיה, בשטח שכונה ד'.  בשכונה ד' גרים סטודנטים רבים, אך גם קהילה דתית. 

אפשרות אחרת היא מכיוון דרום, על רחוב יהודה הלוי, כשבדרך יחלפו הצועדים על פני בית ספר דתי ובתי כנסת. ציר ראשי אחר הא ממערב, על הכביש הראשי, רחוב האצ''ל, בו לא יקבלו נראות: הצועדים יחלפו בעיקר על פני חומות וגדרות בתים.

החלופה האחרונה יכולה להיות מתחם השוק הבדואי, בה נערך יום הסטודנט. הצועדים יכולים להגיע אל המתחם מדרך דוד חכם. גם פה מדובר בציר בעייתי, בגלל עומסי התנועה וקיומו של בית עלמין מוסלמי. 
 
תגובה
מהבית הגאה נמסר כי טרם נבחר מסלול למצעד השנה וכי נבחנות מספר אופציות.