• 25 מאי 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

סערה בהצבעה על הקמת שדה תעופה בינ''ל בנבטים

זה לא נגמר: הרשויות עדיין חלוקות בנוגע למיקום של שדה התעופה הבינלאומי שני בישראל ובהצבעה שנערכה לאחרונה, קמה סערה

הדמיית שדה התעופה בנבטים (צילום מסך)

נמשכת סאגת הקמת שדה התעופה בנבטים: הישג נוסף במאבק רב השנים להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנגב ולא בצפון נרשם השבוע במסגרת דיוני ועדת העורכים לתכנון שדות התעופה מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה. 

החודש התכנסה וועדת העורכים השישית במספר של מנהל התכנון שדנה בתכנון שתי החלופות לשדה המשלים לנתב"ג ברמת דוד (בצפון) ובנבטים (בדרום) בה חברים מטעם השלטון המקומי טל אל-על מ"מ וסגן רה"ע באר-שבע ויו"ר מועצת הנגב ועידו גרינבלום ראש מועצת קרית טבעון. כזכור וועדה זו הוקמה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה, זאת לאחר שלא הצליחה להגיע להסכמה על מיקומו של השדה הבינלאומי השני בישראל. 

במהלך ישיבת הוועדה, הוצגו לטענת אל-על וגרינבלום, נתונים חלקיים בלבד לגבי תכנון שדות התעופה והורגש כי ישנה נטייה מובהקת מצד גורמים בועדה לקדם בעיקר את שדה התעופה ברמת דוד.  לאחר דיון ארוך בו הופיעו גם נציגי מטה מאבק תושבי עמק יזרעאל ולאחר אי הסכמה בקרב חברי הועדה, הועלו שתי הצעות נגדיות להצבעה. האחת של יו"ר הועדה אילנה שפרן בדבר בחירת חלופה אחת בכל אחד משדות התעופה ומנגד הצעתם של נציג השר לאיכות הסביבה ונציגי השלטון המקומי בדבר המשך בחינת כלל החלופות. 

מתוך פרוטוקול דיוני הועדה עולה, כי הצעתה של יו"ר הוועדה עוררה את זעמו של מ"מ וסגן רה"ע ב"ש טל אל-על שהתבטא בחריפות כנגד התנהלות הוועדה כפי שמצוטט מתוך דיוני הועדה: "זו החלטה משמעותית מאוד עם השלכות תקציביות וסביבתיות מרחיקות לכת שלא נבדקו. לא ניתן לקבל החלטה כזו אם הצוות המקצועי לא יספק את הנתונים ואת משמעותם", אמר בהתייחסו למתן הנתונים החלקיים לטענתו. 

עוד הוסיף כי: "...אנחנו מייצגים את הציבור, שנלחם על איכות החיים ומביעים את הדעה שלו בצורה ברורה. החשש התכנוני המרכזי הוא מיצירת תקדים – יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזור אחורה לאחר קבלת ההחלטה. כמתכנן אין ספק שצריך שני מסלולים. האינטרס בדרום הוא להתקדם בתכנון, אבל לא ניתן להצטמצם כרגע לחלופה אחת".

חרף התנגדותם הנחרצת של מ"מ וסגן רה"ע טל אל על וראש מועצת טבעון עידו גרינבלום לקיום הצבעה בטרם מוצה הדיון, החליטה יו"ר הוועדה  אילנה שפרן לערוך הצבעה. בתחילת ההצבעה הסתבר, לדברי אל על, כי לפחות שני אנשים שנכחו בחדר אך אינם חברי הועדה ואינם בעלי זכות הצבעה, הצביעו בכל זאת ויו"ר הוועדה אף ספרה את קולותיהם. רק לאחר שאל-על דרש לברר את זהותם ואיזה ארגון הם מייצגים, התברר כאמור כי הם אינם חברי הוועדה ואסור היה להם להצביע כלל. אירוע אשר לא צוין בפרוטוקול סיכום הוועדה.

בהצבעה החוזרת, הצביעו חברי הוועדה באופן שקול ובעצם נוצר שוויון קולות. בשלב הזה, החליטה יו"ר הוועדה על דעת עצמה ולטענת אל על ללא התייעצות משפטית נדרשת כי בסמכותה קול כפול, ובהחלטה בלתי חוקית לכאורה, כפי שטוען אל על, הצביעה פעם נוספת בעד הצעתה שלה ובכך הכריעה את שיוון ההצבעה.

אל-על לא נותר חייב והפציר בפני יו"ר הוועדה כי להערכתו אין לה סמכות להצביע פעמיים ויש לבצע דיון והצבעה חוזרים, יו"ר הוועדה לא שמעה לקולו וחתמה את הישיבה. (גם אירוע זה הועלם מפרוטוקול סיכום הוועדה). 

לאור זאת אל על, גרינבלום ובגיבוי מועצת הנגב ומטה המאבק, הגישו ליו"ר הוועדה, באמצעות עו"ד אודי ערב, מכתב התראה לפני הגשת בקשה למתן צו מניעה מבית המשפט. 

עקב זאת, עם הפצת סיכום הישיבה , הודיעה שירה ליכטנבאום מצוות התחבורה של מינהל התכנון כי: "לאחר הישיבה נערך בירור עם הלשכה המשפטית. מהבירור עלה כי היות ואין מדובר במוסד תכנון אין קול כפול ליו"ר ולכן במצב של קולות שקולים אין הכרעה" כעת, חוזרת ההחלטה לסבב נוסף של דיונים בועדה.

גרינבלום אמרה בתגובה: "נוצרה כאן הזדמנות היסטורית לקבל את ההחלטה הנכונה עבור מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בין רשויות הצפון הדרום והמרכז נועד לוודא שנמל התעופה החדש של ישראל, יוקם בנבטים שבנגב. נמשיך לפעול בעקביות למניעת פגיעה בעמק יזרעאל ולחיזוקו של הדרום" 

אל על בתגובה: "זהו הישג נוסף למאבק, זאת לא הוועדה הראשונה ולא האחרונה בה אנחנו נאלצים להילחם על קבלת ההחלטה הנכונה ביותר לתכנון שדות התעופה. נמשיך להיות ערניים ומעורבים בכל מעגלי ההשפעה ונמשיך להילחם עד שיוקם שדה התעופה בנבטים כאינטרס לאומי של כלל תושבי המדינה". 


תגובות

End of content

No more pages to load