הנגב הבוער לא חלק מהשיח הפוליטי לפני הבחירות

הבחירות מעבר לפינה, אבל הנגב הבוער ממש לא חלק מהשיח הפוליטי: התוצאה בבאר שבע ידועה, מפלגת השלטון לא צריכה להתאמץ, השאר יודעות שאין להן הרבה מה לחפש פה
send whatsapp messsage send FB messsage
בלון תבערה גרם לדליקה הערב, במושב אשבול (צילום סלולרי)

בעוטף עזה חיים כבר 18 שנה תחת איום מתמיד ונמזה שנה, עם קולות נפץ בלתי פוסקים של פלוגות הלילה של החמאס. אי אפשר לישון שינה רצופה בלילות. המפגינים המעבר השני של הגבול, בחלקם ילדים, מפוצצים חזיזים ומטענים מאולתרים. מדי יום מופרחים לעבר יישובי הנגב בלוני נפץ ורק בסוף השבוע, התפוצץ אחד מהם בסמוך לחבורת ילדים ששיחקו בחוץ, במושב, כשהם מחופשים לכבוד פורים. 

הערב, ראשון, זה שוב קרה: בלוני תבערה נחתו במושב אשבול, בצפון הנגב, בין קלחים למבועים, מרחק 20 ק''מ מהרצועה. דליקה פרצה במקום והיא מטופלת על ידי כוחות כיבוי. החשש במערכת הביטחון הוא מהתקלחות, בין אם בשבוע הבחירות או לאחריו, עם היוודע התוצאות. בצה''ל משתדלים לפעול כנגד מפריחי הבלונים בצורה כירורגית: לרוב מדובר בילדים או נערים עזתים ותמונות של ילדים פצועים עלולות לפגוע פגיע דיפלומטית קשה. לאיש מהפוליטיקאים, גם לא לרמטכ''לים לשעבר, אין ממש תשובה למצב בנגב. 

ועוד מהערב: גבר בן 42 שנפגע ככל הנראה מבלון תבערה באזור בארי, פונה לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מפגיעה בכף ידו. מצבו מוגדר קל. הוא קיבל טיפול רפואי ושוחרר לביתו.

הערב הודיעה מועצת אשכול כי ''בשעה זו מתחילות הפרות סדר במספר מוקדים לאורך הגבול. צפויים להישמע באזורנו הדי פיצוצים. הצבא ערוך ונמצא באזורי האירועים''.

תדליקו רמקולים: זוהי המציאות של תושבים בנגב מזה כמה חודשים - ואף מפלגה ממש לא מסוגלת להביא בשורה
​​​​​​​


הדרום בבעיה: לא רק הנגב, גם על תושבי אילת מרחפת כוונת הממשלה לבטל את הפטור ממס ערך מוסף בעיר, מכת מוות לעסקים בעיר הכי דרומית בישראל. בנגב יש היום עיוות מס: ישובים מבוססים שידעו להילחם על שלהם הצליחו לשמר את חוקי הנגב והטבות המס, באר שבע, העיר הגדולה, לא. בבאר שבע יש בעיה של פרנסה, שדוחפת תושבים למרכז, לאיזורי הביקוש. זאת תנועה מתמדת, שמכרסמת בעיר לאט לאט. במקום לטפל בה, מעדיפים להעלים אותה מהשיח ולהראות הדמיות לעתיד מזהיר. 

אלא שהעתיד המזהיר לא עוזר למי שננמצאים בבעיה כיום: בשבוע האחרון נסגרו בבאר שבע שלושה עסקים מוכרים: המכירות חלשות וההוצאות גדולות. שניים היו במיקומים הנחשבים טובים, השלישי פשוט הגיע להכרה שאין טעם להמשיך להחזיק את החנות בחיים. בתחילת השבוע התבשר כ' (פרטיו שמורים במערכת), בן 64, שמקום העבודה שלו החליט להביא עובד צעיר, בלי ניסיון, ''כי זה מספיק לבאר שבע, אנשים פה לא שמים לב''.

''עכשיו אני עסוק כל יום, יש המון סידורים כשמפטרים אותך, אבל עוד מעט אני ארגיש באמת את הפיטורים'', מספר כ', שלמד מקצוע נחשב, אבל בבאר שבע אפשרויות התעסוקה שלו מוגבלות מאוד. אשתו, שהייתה אשת חינוך, פוטרה לפני כמה שנים וגילתה שהסבה מקצועית היא דבר נפלא, אבל בבאר שבע ההיצע התעסוקתי מוגבל והשכר נמוך והיום היא נאלצת לעבוד משמרות בעבודה מחוץ לבאר שבע.

בסוף השבוע התפרסמו בקבוצת הפייסבוק ''באר שבע ביחד'' עוד פוסטים על גניבות: כנופייה גונבת כלבים מחצרות בתים בבאר שבע. כנופייה אחרת עוסקת בגניבת מכוניות ממגרשים של אולמות שמחה. בבאר שבע יש בעיה של גניבות ועבריינות, שלא ניתן להסתיר. המשטרה עורכת מבצעים ממוקדים, אך מדובר בבעיה עמוקה, שמצריכה החלטות ברמת מדינה, שאינןם דווקא הורדת גדודי צבא לנגב, אלא מתן אופק של תקווה לתושבים שלו.

על הבעיות האלה איש לא מדבר במסע הבחירות הנוכחי. המפגש בין הפוליטיקאים לבין הבאר שבעים מצומצם ודי חד סטרי. היו שתי עצרות גדולות, באותו מקום, של הליכוד (כשבאולם היו לא מעט כסאות ריקים) ושל כחול לבן, אבל המעמד לא אפשר לדבר על הנושאים החשובים לעומק. מערכת הבחירות הנוכחית עוסקת בעיקר בהכפשות הדדיות ובכוח אבסולוטי. שני מדגמים שנעשו במהלך אירועים, מסמנים פחות או יותר את כיוון התוצאות בקלפי: הן סקר בחירות שנערך לקראת פאנל בחירות בבן גוריון והן פאנל שנערך באולפנת בני עקיבא ניבאו רוב מוחלט לליכוד (51 אחוזים)  ולאיחוד מפלגות הימין (32 אחוזים). בפני התלמידות הופיעו רק חברי כנסת מהימין.

סקר הבחירות שנערך לקראת הפאנל בבן גוריון, לעומת זאת, בדק רק הציבור היהודי ולא את עמדות הבדואים בנגב, ציבור המונה למעלה מרבע מיליון איש. 

פאנל בחירות באולפנה בבאר שבע, בלי נציגים מהשמאל או המרכז (צילום: יח''צ)
​​​​​​​


אם לשפוט לפי השיח ברשתות החברתיות המקומיות, השמאל והשמאל-מרכז נמחקו לגמרי בבאר שבע ובנגב נותרו להם תומכים בודדים במעוזים המסורתיים (אקדמיה, קיבוצים). פעם באר שבע הייתה עיר מאוד תוססת מאוד פוליטית. היה סניף גדול של מפלגת העבודה. סניף הליכוד היה תוסס וקשה להאמין, אבל אפילו פעל סניף של נוער מרצ. כיום השיח הפוליטי כמעט ונעלם. בחודש האחרון, כשהבחירות ממש בפתח, מועמדים חורשים את ישראל לאורכה ולרוחבה. הנגב כמעט ולא נמצא על המפה - או על השיח. הוכחה לכך היא שרק כאשר שני טילים נורו מעזה על תל אביב, המערכת הפוליטית כולה התעוררה לחיים. הנגב סופג כבר 18 שנה, מבלי שזה יעניין במיוחד מישהו. 

מבחינת המפלגות, כך זה נראה, המערכה בבאר שבע ובנגב מוכרעת. השמאל בכלל לא מתאמץ לנסות לשכנע. בשנים האחרונות הוא עסוק בקרב הישרדות בבאר שבע, כשדעת קהל עוינת מנסה להוציא אותו מהעיר בכל דרך אפשרית. ניסיונות לערוך שיחות, מפגשים או דיונים, לא נגמרו טוב. 

סימנו V והלכו

המרכז שמאל, מצידו, סימל V ואמר ''היינו'', הליכוד מקבל תמיכה אוטומטית, כמו גם עוצמה יהודית, אשר לה לא מעט אוהדים בבאר שבע. מעט יותר משבועיים לפני הבחירות, לא הטרור בעוטף עזה, לא מצבה הכלכלי העגום של באר שבע, לא העסקים הנסגרים ושאר הבעיות של הנגב, הם חלק משיח הבחירות. 

ברשתות החברתיות יש חשש להעלות נושאים או עמדות שאינן חלק מהקונצנזוס. כרגע, להערכת סוקרים, ישנו נעלם בצורה של כוחות צפים, המוערך בכ-8 עד 10 מנדטים. הנעלם הזה יכול לשנות המפה לטובת אחד הגושים במה שנראה מרוץ צמוד מאוד ועלול ליצור בעיה קשה למי שירכיב את הקואליציה הבאה, עד כדי כך קשה, שאנחנו, כולנו, עלולים לראות את עצמנו שוב הולכים לבחירות עוד שנה או שנה וחצי. 

הנעלם הגדול של הבחירות הוא כל אותם אנשים שלא מוכנים להצהיר על עמדתם בפני סוקרים או לא להשמיע קול ברשתות החברתיות, מתוך חשש. בישראל 2019 יש מי שחוששים לדבר ולחטוף עליהום ואפילו, לשלם בעובדתם. הם שווים כמה מנדטים, אבל לא ברור למי. 

את הבחירות האלה הנגב פחות או יותר הפסיד, אולי לקראת הבחירות הבאות יהיה שינוי.