• 22 מאי 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

זהירות, נוכלים! המשטרה נפגשת עם תושבים ומדריכה אותם כיצד להיזהר

לא רק לתפוס פושעים, אלא למנוע את מעשה הנוכלות הבא: רפ"ק צפניה כרבי נפגש עם חברי הקהילה התומכת של מט''ב והדריך אותם כיצד להיזהר מהונאות, טלפוניות ואחרות. כל אחד מאיתנו עלול ליפול קרבן לנוכלים - כך נזהר

זהירות, הונאות. משטרת ישראל נלחמת בתופעה (צילום הדמיה: THEDIGITALARTIST / PIXABAY)

לא רק תופסים נוכלים וגנבים, אלא מסייעים לאוכלוסיה להיזהר מהונאות: ביום ראשון רפ"ק צפניה כרבי ראש מחלק תשאול בימ"ר נגב עם חברי הקהילה התומכת של מט''ב והעביר בפניהם הדרכה כיצד להתמודד עם הונאות טלפוניות, נוכלים ורמאים. בקהילה התומכת חברים כ-150 איש, בגילאי 18 עד 67, תושבי באר שבע, אשר להם מגבלה פיזית או קוגניטיבית. הם מקבלים סיוע, ליווי בהיבטים השונים של החיים, זוכים למעטפת קהילתית חמה ומעשירה, הכוללת פעילויות כמו זו שנערכה עם ראש מחלקת התשאול, שזכתה לתגובות נלהבות מצד חברי הקהילה. 

למרבה הצער, נוכלים, רמאים וגנבים לא בוחלים לא בשיטות ולא בקורבנות. הן לא יגלו את מידת הערבות ההדדית שכל כך מאפיינת את הקהילות בבאר שבע ולא יהססו לפגוע בבעלי מוגבלויות, בים אם בגניבה או במעשה הונאה. רפ"ק צפניה כרבי ראש מחלק תשאול בימ"ר נגב, שוחח עם חברי הקהילה על הסכנות, הדרכים להתמודדות וענה לשאלותיהם. 

כל אחד מאתנו הוא קורבן פוטנציאלי

כל חוקר משטרתי העוסק בתחום ההונאות יקדים ויגיד לכם שאין דבר כזה מתנות חינם. שיחות הונאה רבות מתחילות במשפט: ''אני רואה שמגיעה לכם הטבה מיוחדת'', ''מבדיקה שערכנו מגיעה לכם מתנה'' או ''האם אתם מודעים לכך שמגיעה לכם הנחה מיוחדת'' או ש''יש לזכותכם כך וכך שקלים למימוש''. בדרך כלל, על מנת לממש את ההטבה, נדרשים למסור פרטי תשלום. לעסקה הטלפונית הזו יש תוקף לכל דבר ועלולה לסבך אתכם בחובות.

יש גם הונאות ''חוקיות'': דחיפת שירותים ומוצרים על ידי ספקיות שירות, בעסקה טלפונית. גם פה צריך להיזהר ובכל מקרה, לא לסגור עסקה טלפונית, אלא בכתב בלבד. לעמוד על כך זה שכל הצעה תישלח בכתב בלבד ולא להסכים לשום הצעה, גם אם היא מפתה.

שני מקרים מקוממים, שפרטיהם שמורים במערכת: ל-ב', מבאר שבע, שבדרך כלל נזהר מאוד, זה עלה ביוקר: בשל דימיון בשמות בין ספקיות שירות, הוא שילם כ-1,500 שקלים על שירות שלא צרך מעולם. הספקית הקליטה אותו מסכים לתנאי עסקה וזה היה די לגבות ממנו חודש אחר חודש כ-120 שקלים עבור שירות מיותר. כשגילה את זה, זה היה מאוחר. החברה, גדולה ומוכרת, שלשלה לכיסה את הסכום. רק אחרי שיחות טלפון רבות הוא הצליח לקבל פירוט על מה ששילם. ארגוני צרכנים לא עזרו במקרה זה: דינה של עסקה טלפונית, כדין עסקה פיזית ובכל מקרה, לאזרח הקטן אין כוח מול עורכי דין של ארגוני ענק. הפתרון: להגיד ''לא''. ''הייתי לקוח של החברה שנים רבות ושל ספק שירות אחר. כמעט 20 שנה, אבל הם לא היססו לעשות לי פעם אחר פעם תרגיל. היום אני מנותק משניהם, אותי הם הפסידו בתור לקוח. והכי עצוב - הכל נעשה כחוק''.

אין מתנות חינם: לא טאבלטים, לא אוזניות, לא מחשבים, לא רמקולים. אלה עלולים להיות מוצעים לכם במעמד העסקה כ''מתנות''. תלמדו להגיד לא. בכל מקרה, איש לא לוחץ עליכם לסגור עסקה בזה הרגע. מ', בן 40, מבאר שבע, הגיע לספקית שירות לפתוח קו. הוא יצא משם עם טאבלט ''מתנה'', שלו היה קונה אותו בחנות המחשבים הקרובה, היה עולה לו פחות מ-400 שקלים, אך כאן, ה''מתנה'' עלתה לו כ-700 שקלים.  

באים לסגור מנוי? רק בכתב, רק אם אתם מקבלים את החוזה לעיון בטרם חתימה. אתם לא מחוייבים לקחת מתנות וזכותכם המלאה לדרוש מנוי נקי, ללא מתנות. הספקית מסרבת? תגיד לה ''לא, תודה''. מתקשרים אליכם ממחלקות שימור לקוחות או מציעים לכם הצעה דרך סוכני משנה? - לא להסכים. כמה שזה מסורבל, תעשו את הכל בפגישה פנים מול פנים ותדאגו להקליט שיחות עם נותני שירות.

אתר שמומלץ לבקר בו:

משטרה מונעת

באתר זה הדרכה מפורטת, למניעת הונאות ולא רק: גם התמודדות עם תוכנות כופרה, עם סחיטה מינית ברשת ועוד. מומלץ לקרוא ולהדריך את כל בני הבית, קטנים ובוגרים כאחד. 

תגובות

End of content

No more pages to load