• 21 אוגוסט 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

החברה להגנת הטבע: ''נתמוך בהרמת שדה תעופה בינלאומי בנגב''

החברה להגנת הטבע מצטרפת לתומכים בהקמת שדה תעופה בינלאומי שני בנגב. האם ההצעה, שנידונה כבר ארבעה עשורים - תתממש?

הדמיית שדה התעופה הבינלאומי בנבטים (צילום מסך)

החברה להגנת הטבע מצטרפת לתומכים וממליצה באופן חד משמעי על הקמת שדה תעופה אזרחי ובינלאומי בנבטים. לאחר ששר האוצר, משה כחלון ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב ביילסקי הביעו תמיכה במאבק להקמת שדה תעופה בנבטים, החברה להגנת הטבע הצטרפה גם היא.

נושא הקמת שדה תעופה בינלאומי שני באיזור נבטים, שיפעל בנוסף לנתב''ג, הועלתה כבר לפני כמעט ארבעה עשורים. בעוד שהרעיון הלהיב את ראשי הערים בדרום והועלה אחת לכמה זמן כעוגן התעסוקתי שיציל את הנגב, הדרג הצבאי התנגד באופן עקבי, מטעמים מבצעיים. הקמת שדה תעופה בינלאומי שני בנגב הינו אחד הרעיונות שועלה לפני למעלה מ-35 שנה, על מנת לפתור את בעיות התעסוקה של באר שבע הנגב, בנסף להקמת איזור סחר חופשי, למיזם תעלת הימים ולאיזור פטור ממס. אף אחד מהרעיונות לא קרם עור וגידים, אך שב והועלה בעיקר לפני מערכות בחירות.

במסמך עמדת החברה להגנת הטבע שהועבר למטה המאבק המשותף לרשויות בצפון ובדרום ולבקשת מועצת הנגב, צוין מבחינת החלופות שערכה החברה להגנת הטבע כי כלכלית-חברתית חלופת נבטים מהווה הזדמנות להביא לקפיצת מדרגה בפיתוח הכלכלי של מרחב צפון הנגב והעיר באר-שבע כמטרופולין ובכך להביא לתוספת תעסוקה באזור זה. 

מנגד, יש הטוענים כי הקמת שדה תעופה בינלאומי תשפיע על הנגב בדיוק כמו עיר הבה''דים: השפעה אפסית, שהוכחה כבר בכמה מחקרים, תצפיות וימי עיון. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה כי קיים סיכוי ששדה התעופה ייצור משרות, שכל כך חסרות בבאר שבע ובנגב. אם אלה יהיו בעיקר משרות לואו-טק בשכר נמוך, בשמירה וניקיון, זו כבר שאלה אחרת. 

על פי מסמך העמדה, מבחינת זמינות ועלויות הקמה, לחלופת נבטים ישנו יתרון, שכן מדובר על שדה קיים החולש על שטח גדול, אשר כולל מבנים ומסלול סלול שמתאימים לשימוש לטיסות בינלאומיות, שכן למטרה זו הוא נבנה ונקבע ככזה בתמ"א 15. זאת בעוד חלופת רמת דוד תדרוש התאמות רבות וככל הנראה גם חריגה מעבר לגדר הבסיס הקיים. 

סרטון הדמיה של שדה התעופה הבינלאומי בנבטים  


מההיבט של שטחים פתוחים, שמירת טבע ואקולוגיה, גורסים בחברה להגנת הטבע כי באתר נבטים מדובר על שדה במרחב של מתקן קיים המחובר לתשתיות ושערוך במידה רבה לקבל שדה בינלאומי ולכן צפויה פגיעה פחותה בטבע. אתר רמת דוד, מנגד, אמנם מתבסס על הבסיס הצבאי, אך הוא יצריך פיתוח משמעותי ביחס לבסיס הקיים ופריסת תשתיות תחבורה, על מנת לחבר את האתר למערכת הארצית. פיתוח זה ישפיע לרעה גם על החקלאות הענפה שמאפיינת את העמק. חשש נוסף נובע מכך שאתר רמת דוד מאופיין בפעילות רבה של בעלי כנף והקמת שדה התעופה יוביל לפגיעה באתרים מושכי ציפורים בשל ייבוש מאגרים קיימים. הפעילות הרבה של בעלי כנף אף מהווה סכנה לבטיחות טיסה בשל סכנת התנגשות.

לטענת החברה להגנת הטבע, בהיבט הציבורי ישנה תמיכה נרחבת בחלופת נבטים, הן בקרב הרשויות בצפון והן בקרב הרשויות בדרום והן בקרב התושבים בשני מרחבים אלה. ''בחינת החלופות לשדה התעופה המשלים מורכבת מנושאים רבים ובהם גם ההשלכות הסביבתיות. ברור כי להקמת שדה תעופה תהיה השלכה על המערכות הטבעיות הסובבות בשתי החלופות אך בשל אופי המרחב ואיכות והיקף התשתיות הקיימות, עולה בבירור ההעדפה לאתר נבטים''.

''לחלופת נבטים יתרונות רבים ובולטים בהיבטים הכלכליים, החברתיים והציבוריים. מדובר בפרויקט לאומי חשוב ביותר אשר למיקומו שיקולים רבים, ואין לתת לשיקול אחד להכריע כנגד כל שאר השיקולים, אשר מצביעים באופן מובהק לטובת חלופת נבטים''.

​​​​​​​מ"מ וסגן ראש עיריית באר-שבע, נציג השלטון המקומי בוועדת העורכים לתכנון שדה התעופה בנבטים, טל אל על: "הקמת שדה התעופה המשלים בנבטים זו הזדמנות נדירה לקדם פרויקט לאומי חשוב למיצוב הנגב כחלק מרכזי במדינת ישראל, פרויקט שיהווה עוגן מרכזי לפיתוחו. מדובר בכעשרת אלפים מקומות עבודה ישירים ועקיפים בנגב לצד פיתוח כלכלי ותיירותי חשוב. הנגב, המהווה מעל 60 אחוז משטחה של מדינת ישראל הוא עתיד המדינה. הודות למאמצי מטה המאבק המשותף לנו עם הצפון ופעילותה האינטנסיבית של מועצת הנגב- קביעת עמדתה של החברה להגנת הטבע ושאר הגופים הירוקים היא משמעותית להצלחת הקמת שדה תעופה אזרחי בינלאומי בנבטים".

תגובות

End of content

No more pages to load