גרים בב''ש? ייתכן שתתחילו לשלם פחות חשמל

כ-15 אלף בתי אב באזור הנגב ועוטף עזה ייהנו מהנחה של כ-5%-7% בחשבון החשמל - במסגרת הרפורמה בחברת החשמל
send whatsapp messsage send FB messsage
מוני חשמל בבאר שבע. בקרוב נשלם פחות? (צילום: דני בלר)

כ-15 אלף בתי אב באזור הנגב ועוטף עזה ייבנו מהנחה של כ-5%-7% בחשבון החשמל. השבוע אושרה, אחרי משא ומתן שנמשך שנים רבות, הרפורמה בחברת החשמל. בכך, תם עידן המונופול בחברת החשמל ותתאפשר כניסתם לשוק של יצרנים קטנים.

על פי משרד האוצר, הרפורמה צפויה לפתח את משק החשמל, לחזק את התחרות לטובת הצרכן ולאפשר התייעלות דרמטית בהוצאות החברה. לאחר 22 שנה של ניסיונות להגיע להסכמה על רפורמה מקיפה במשק החשמל, וחצי שנה לאחר שהוסכמו עקרונות הרפורמה, הוסכמו פרטיה של הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר שבוצעה אי פעם במשק הישראלי.

במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל באמצעות מכירת חלק מאתרי הייצור של החברה והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת, תפתח תחרות בתחום האספקה, ויתבצע שינוי מבני שישפר וייעל את פעילותה של חברת החשמל. במסגרת זאת, החברה תמקד את השקעותיה ברשת ההולכה והחלוקה באופן שיבטיח את אמינות אספקת החשמל לכלל הצרכנים בישראל ותקים במקביל שני מחז"מים חדישים.

שר האוצר כחלון. בישר על הרפורמה (צילום: יובל רגב)​​​​​​​

הרפורמה קובעת מתווה התייעלות חסר תקדים במסגרתו תקטן מצבת כח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1800 עובדים, בנוסף ל-1000 שכבר פרשו לאחרונה. מעבר לזאת, ההסכמות ברפורמה יאפשרו עדכון משמעותי של יחסי העבודה בחברה כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, בהתאם למקובל בחברות מובילות במשק. 

הרפורמה, אשר בהיגויה השתתפו כלל גורמי המדינה האחראיים לנושא, ואשר הושגה תוך הסכמה עם ההסתדרות והחברה בנושאים השונים תבטיח את פיתוחו של משק החשמל בישראל, תחזק את איתנותה הפיננסית של החברה ותשמור על זכויותיהם של עובדי חברת החשמל. נוסח ההסכמות יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא.

במסגרת הפיילוט בנגב ועוטף עזה, תוכל חברה פרטית למכור חשמל לצרכנים ביתיים, בשלב הראשון כפיילוט ולאחר מכן להכנס לשוק החשמל מה שעשוי להביא לתחרות על מחירים נמוכים ושירות טוב יותר. יצרני חשמל פרטיים בישראל רשאים כיום לספק חשמל רק ללקוחות מסחריים ותעשייתיים, מה שמשמר את המונופול של חברת החשמל באספקה לבתי אב. על מנת לאפשר להם למכור חשמל גם ללקוחות פרטיים, יש צורך בשינוי תנאי הרישיון של יצרנים פרטיים או בהחלפת המונים הביתיים. 

שר האוצר, משה כחלון: "לפני 22 שנים התקבלה החלטת ממשלה לעשות רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת - 7 ממשלות ישראל הקודמות כשלו באתגר  אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים: אזרחי ישראל. התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים  למכור חשמל ישירות לאזרחים כי מגיע להם ליהנות מהתחרות וירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי הנגב ועוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל. ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש בפחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי".