• 28 פברואר 2020

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

דניאל אדה: תזמורת של איש אחד שנוגעת בלב של כולנו

הוא בא ממשפחה מוסיקאלית, מנגן על 20 כלים ומרגיש בנוח עם פיוטים ורוק באותה מידה. דניאל אדה, מבאר שבע, מוסיקאי, מפיק, זמר וגם – כוכב רשת: ''התופים במשפחה עברו מסבא לנכד וכך נולד הרומן שלי עם המוזיקה''.

דניאל אדה, כישרון עולה מנגן על 20 כלים (צילום: עידן אסלן)

לפני כמה חודשים שטף את הרשת קליפ ויראלי של זמר באר שבעי, ששר את ''אלה חיי'' של להקת בון ג'ובי, עם טוויסט אתני והרבה כישרון. השם דניאל אדה מוכר מעולם מוזיקלי אחר – זה של הפיוטים והמוזיקה האתנית, אבל העובדה שהוא ניגן בכל הכלים והופיע בקליפ כתזמורת של איש אחד, שבתה את העין, גם של חברי להקת בון ג'ובי, שאפילו שתפו ופירגנו לשיר באתר המעריצים של הלהקה.

הסיפור מאחורי הקליפ משעשע לא פחות: ''לכבוד יום הולדתי ה-32 הגשמתי לעצמי חלום ילדות וצילמתי קליפ, בו אני מנגן את כל הכלים שאני יודע לנגן. בקליפ לקחו חלק המון חבר'ה בארשבעים מצויינים - מרועי חדד שערך וביים, עידן אסלן שצילם, דויד פרץ שמיקסס, קארין צרפתי רועי-שפירא שהלבישה ועד טל לייבל ודודו חמד שהיו המנהלים האמנותיים והמפיקים בפועל. כל הכלים הוקלטו בסטודיו שלי'', מספר דניאל. התוצאה הייתה לא פחות ממדהימה ולוותה גם בסרטון של ''מאחורי הקלעים'', שמתעד את יום העבודה. על מנת לצלם דקה של קליפ, צלמים, מלבישים, תאורנים ועורכים עבדו יום צילום שלם ועוד כמה ימים טובים בעריכה. השיר זכה לצפיות רבות ולשיתופים רבים.

השיר ''אלה חיי'': תזמורת של איש אחד כשרוני 


האולפן הביתי שלו, עם ציוד משובח, יודע להפיק מפריטת עוּד ועד תזמורת שלמה. ''למעשה, בטכנולוגיה הדיגיטלית אתה לא מוגבל, לא למספר הערוצים ולא לכלים. אתה יכול לנגן, בצורה דיגיטלית, על כל כלי בעולם. אתה יכול לכתוב את התפקידים על מחשב וזה יישמע מדהים ואמיתי, אבל אני יודע גם לנגן על הכלים האמיתיים''. למעשה, צריך להכיר את הכלים האמיתיים ולנגן עליהם, כדי להתמודד עם הגרסא הממוחשבת שלהם. דניאל שולט מצויין בשני העולמות – והופך את זה ליתרון מקצועי.

 מגזין BassLove העולמי התאהב בביצוע שלו ל''אלה חיי'' (It’s My Life)

גם עוּד?

''בוודאי, בוא תשמע''

דניאל שולף עוּד ומתחיל לנגן נגינה ענוגה על כלי שהוא קל ודורש טכניקה ורגש. הוא גדל בבית בו שמעו גם ביטלס וגם ישראלי ורק מאוחר יותר נשבה במוזיקה הערבית הקלאסית. ''נולדתי וגדלתי בדימונה, אבא יהושע יליד אלג'יר, ואמא ברוריה ילידת הארץ. אבא השמיע לי ביטלס, פינק פלויד, לד זפלין.. ואמא חווה אלברשטיין, מתי כספי והפרברים. אנחנו משפחה מאוד מוסיקאלית. אמא שרה וכולם מנגנים. התופים במשפחה עוברים בגנים מסבא לנכד וסבא שלי היה מתופף ג'אז באלג'יר''.

מתי התחלת לנגן?

''המוזיקה תמיד הייתה חלק מהחיים שלי. מאז שאני ילד. גדלתי לתוך זה, בבית שהייתה בו אווירה של נגינה ומוסיקה כל הזמן. התחלתי עם תופים מגיל ינקות, ועד היום אני מנגן על 20 כלים, בהם תופים וכלי הקשה, גיטרות וכלי מיתר אתניים. גם אם היום אתה יכול ליצור את הכל באמצעים דיגיטליים, אין כמו הדבר האמיתי''.

וידאו: הקליפ המרגש של סנסן בשירת ההמונים

אחרי שסיים את שירותו הצבאי, הוא ניסה את מזלו בארצות הברית, שם עבד בקהילות יהודיות ולימד מוזיקה. אחרי כשנתיים, חזר לארץ, עבר לבאר שבע, ויחד עם רעייתו הדס עבר להתגורר בעיר העתיקה. ''התחלתי ללמוד תואר בחינוך בבן גוריון ובמקביל התאהבתי בעולם ההפקות. שימשתי כמפיק אירועי אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון, שם הפקתי אירועים כמו יום הסטודנט, במקביל ניהלתי את מועדון ''החלוץ 33'' והפקתי את פסטיבל הפרינג' הבינלאומי של ישראל שנתיים ברצף''.

דווקא הפגישה עם תיאטרון הפרינג' והאווירה המיוחדת של העיר העתיקה, קירבו אותו לצלילים המקוריים מבית סבא: ''באותה התקופה נחשפתי לראשונה לעולם הפיוט והמוזיקה הערבית כששמעתי לראשונה אום כלתום ועף לי המוח. כילד לא נחשפתי בבית למוזיקה ערבית ולעולם הפיוט, וכאשר שמעתי את השיר בפעם הראשונה, הרגשתי כאילו אני חוזר אל מקום שלא הייתי בו מעולם. מה שגרם לי מאוד לרצות ולהתחבר לשורשים המוסיקאליים שלי''.

כפי שקרה למוסיקאים ישראליים אחרים, המפגש עם עולם הפיוט וגם עם המוזיקה הערבית, שינו את תפיסתו האמנותית: ''בעקבות תהליך הלמידה שלי את עולם הפיוט עם המומחים פרופ' חביבה פדיה וחכם דוד מנחם, הקמתי יחד עם חבריי את ההרכב המקורי שלי- 'סנסן, כלי הנחושת' - פרוייקט פיוט העוסק בכתביו של ר' אבן עזרא, בעיבודים ולחנים מקוריים''.

וידאו: ההרכב סנסן - כלי נחושת
​​​​​​​

ההופעות שלו מרתקות, שלא לומר מהפנטות, בזכות חומרים מרגשים מעולם הפיוט, אבל לא בלבד, אלא בשל הכישרון שלו להיטיב ולהבין את רוח הדברים. ההרכב המקורי, סנסן, פתח לו דלתות לעבוד עם אמנים שונים: ''מאז ועד היום אני מנגן במגוון הרכבים, דקלון וחיים משה וליאור אלמליח, מנגן עם דויד פרץ, ליאור בוקר, אוראל רוזיליו, חברותא ועוד''.


''המוזיקה תמיד הייתה חלק מהחיים שלי. מאז שאני ילד. גדלתי לתוך זה


במקביל לכל אלה, הוא מלמד מוזיקה בקונסרבטוריון ומפיק אמנים בסטודיו שלו בשכונה ה'. האולפן הלא גדול, רחוק מלהיות אולפן ביתי צנוע. לפני שני עשורים או יותר, אולפן הקלטות היה נחלת מעטים. כיום לא רק המחירים ירדו, באופן יחסי, אלא גם התוכנות השתפרו ונותנות דרור ליוצרים, במקום להגביל אותם. מה שפעם היה נחלת מעטים, הרבה יותר נגיש. אך כל הכסף שבעולם לא קונה לא כישרון וגם לא יצירתיות. דניאל אדה התברך בכישרון, ברגישות ובגישה נדירה. אמנים שעובדים איתו מרגישים בנוח. לא בכדי, לוח הזמנים שלו עמוס: הוא מפיק, תחום שצבר בו לא מעט ניסיון: ''הפקתי אירועי שירת המונים ואפילו הפקתי שיר שהיה על החללית "בראשית", בדרך לירח יחד עם שותפי ליצירה שאול בלכמן', למילים של תומר לוי'. השיר אגב, אכן הגיע לירח ובלא מעט הומור דניאל אדה אומר שהוא המוזיקאי הישראלי הראשון שיצירה שהפיק התרסקה על הירח... ''נו, גם זה משהו לא?". 

וידאו: השיר ''יום במקום'', שהגיע לירח
​​​​​​​

איפה אתה רוצה להיות חמש שנים מעכשיו?

''בגדול, אני מאוד מרוצה מהמקום שבו אני נמצא. באר שבע היא בית. היא מהווה בשבילי קרקע פורייה ופלטפורמה ליצירה ועשייה מוסיקלית. יש סביבי מעטפת של מוסיקאיים, אומנים ואנשי מקצוע מדהימים שכולם מייד אין באר-שבע. בנוסף לכך, תמיד אני שואף למעלה ומכוון להופיע על במות גדולות בארץ ובעולם כנגן, כיוצר וכמפיק מוסיקאלי. לעבוד במה שאני אוהב, לחלוק את האהבה הזו עם הקהל, לרגש אותו, לחשוף אותו לחומרים הנהדרים שהם חלק מהמסורת המוסיקאלית הישראלית".


תגובות

End of content

No more pages to load