• 12 נובמבר 2019

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

מסע קסם מסתורי: יותם כהן מלחין את סיפורה של ספינה שנטרפה בלב ים

יותם כהן, וירטואוז פסנתר מבאר שבע, לוקח שפה מוזיקלית שכמעט חלפה מהעולם לפני 100 שנה ומלחין יצירה מקסימה אודות ספינת קרב שנעלמה במשולש ברמודה. האזינו לאלבום הקסום הזה

יותם כהן, בביתו. הלחין את סיפור הספינה (צילום: דני בלר)

נדרשים לא מעט גאונות, סקרנות, התמדה ודימיון על מנת להחיות שפה מוסיקלית שימי תהילתה חלפו לפני 100 שנה. יותם כהן, בן 25 מבאר שבע, הוציא לפני ימים ספורים את אלבום הבכורה שלו, ''מסע בלב ים''. האלבום הולחן ונוגן בפסנתר על ידו, בביצוע וירטואוזי – וזמין להאזנה חופשית ביוטיוב. מלבד יצירות לפסנתר סולו האלבום מכיל עיבוד של יצירה מקורית לאנסמבל, נעימת פתיחה מתוזמרת וכן יצירה שנכתבה בשיתוף פעולה עם המלחין האמריקני אנת'וני סרגינסון. האלבום נכתב במקצב הראגטיים, שימי הזוהר שלו חלפו אי אז ב-1919. במקור, הראגטיים היה ייחודי לקהילה האפרו-אמריקאית והיווה מפגש בין מוזיקה מערבית קלאסית למקצבים אפריקאים. שילוב זה יצר סגנון עליז וקליט, שהכהן הגדול שלו היה סקוט ג'ופלין. באלבום של כהן הקהל חווה את מסעה האחרון של אניית המלחמה האמריקאית USS WASP  באמצעות מונטאג' של תמונות וכיתוב נלווה המתבל את מהלך ההאזנה. 

וידאו - וגם מוזיקה נהדרת: היצירה של יותם כהן ''מסע בים''


מרבית המאזינים ישייכו את הראגטיים, אם בכלל, למסבאות מעושנות, פסנתרים לא מכוונים ודלפקי אלכוהול זול. אך למעשה, מדובר בסוגה מוזיקלית רצינית שיועדה לאולמות הקונצרטים ואף אופרה בראגטיים נכתבה – גם אם המועדונים בהם בוצע, מצבם הרעוע של כלי הנגינה והנגנים עצמם השליך לעד על היחס כלפי הסגנון. מוזיקאים, במיוחד תלמידים לפסנתר, יראו בו אתגר לא קל ומי שלא שמע אותו מעולם ייתפס מיד למנגינות הקליטות. ההמנון של המקצב, המתמצת את רוחו, הוא ''ראג עלה האדר''. יותם כהן שולט במקצב זה, עד כי בהאזנה לאלבום ניתן לחשוב שהוא נכתב לפני 100 שנה, הרחק הרחק מבאר שבע. 

יותם נולד בבאר שבע, למד בתיכון מקיף א' ולאחר מכן פנה ללימודים אקדמיים בתחום המוזיקה מחוץ לעיר. את היסודות קיבל בקונסרבטוריון העירוני, בו החל ללמוד בגיל 5. בתום שירותו, פנה ללימודים בחיפה וכיום הוא מתנייד בין חלקי הארץ לצורך לימודים ועבודה. 

ראג עלה האדר. היצירה שכתב סקוט ג'ופלין האגדי (נחלת הכלל)​​​​​​​

יותם הוא וירטואוז פסנתר, אבל יש לו בבית והוא מנגן גם על חליל צד (''דגם לא הכי איכותי, אך נהנה לנגן עליו''), יוקללה (''הגיע אליי מיפן והמוכר האדיב צירף לאריזה ממתק לברכה, אין על היפנים בטקסיות ובנימוסים'') ובנג'ו – יוקללה (בנג'וללה) משנות ה-20 של המאה שעברה הנושא את דיוקנו של ג'ורג' פורמבי, שחקן - זמר בריטי מפורסם משנות ה-30 וה-40, שהצחיק דורות של אנגלים עם שירים בעלי משמעות כפולה ונגינה וירטואוזית על בנג'ו.

בביתו בבאר שבע אולפן הקלטות המשמש כחדר עבודה בו הוא מלחין ועורך חזרות. מקלדת אחת היא שיא הטכנולוגיה, יש בה מאגר כלים שלא היה מבייש תזמורת גדולה, לרבות קולות אנושיים. בידיים שלו, היא מפיקה צלילים חלומיים. על המערכת הזו הוא כתב והלחין את ''מסע בים''. המקלדת השנייה, ג'ופיטר של רולנד, היא ותיקה וכמותה ניתן לשמוע בלא מעט להיטים משנות השמונים. היצירה אינה רק נפלאה, אלא גם נשמעת מצוין.

(צילום: דני בלר)​​​​​​​

''סיפורה של הספינה כפי שמסופר ביצירה, הוא סיפורן של כמה אוניות אבודות ששירתו בחיל הים האמריקאי. חלקן נטרפו בלב ים בנסיבות מסתוריות ולא ידוע מה עלה בגורלן. במקרה שלי, המאזין מתוודע לסיבה אשר גרמה למלחים לוותר על היקר להם מכל ולו בכדי להציל את היומן ואלבום התמונות ממסעותיהם. במקום להגן על חייהם, נופלת החלטה גורלית להשקיע את המאמצים הנותרים בשימור קורות מסע הספינה. הצוות טומן את הארכיונים בתיבה מחוסמת, הנשטפת ללב ים ומתגלה עשורים רבים לאחר מכן. כך, האלבום שלי מילולית הוא גם אלבום תמונות. הסיפור, יחד עם המוסיקה, אותו ניתן לראות בסרט ביוטיוב, יוצרים מכלול שלם."

תגובות

End of content

No more pages to load