ציונות: עולים חדשים גרים בבאר שבע ועובדים בהיי טק

כ-20 עולות ועולים מחבר העמים עשו את דרכם לב''ש בעקבות ציונות ורצון ללמוד ולהתפתח בארץ. באמצעות תכנית משותפת של משרד העלייה והקליטה יחד עם SCE, מרכז לאודר לתעסוקה וחברת כיוונים, עובדים בהיי טק בב''ש
send whatsapp messsage send FB messsage
אלונה קניסנב (צילום: דניאל נוטקייק)

‏במשך 8 שנים בהן עבדה בבנק במוסקבה, חלמה אלונה קניסנב להתחיל מחדש בארץ ישראל. לאחר שהיא ובעלה עלו ארצה הם למדו קורס צלילה באילת והתאהבו בדרום.  כמוה היא אנסטסיה איקסר בת ה-29, שעלתה ארצה מאודסה שבאוקראינה ישירות לדרום, ועבדה מספר חודשים בתור קופאית. המשותף לשתיים היא העובדה שהן בעלות תואר ראשון במדעים, וששתיהן התקבלו לתכנית ייחודית לתואר שני ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון בבאר שבע בהובלת משרד העלייה והקליטה וחברת כיוונים.

התוכנית הייחודית לעולי חבר העמים מאגדת לימודים, תעסוקה ופנאי. התכנית בת שלוש שנים והיא כוללת לימודי אולפן, תואר שני בהנדסת תוכנה ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, תכנים ייחודיים וסיורים בארץ, מגורים בדרום, מלגות שונות וקורס ייעודי לתעסוקה המועבר על ידי מרכז לאודר לתעסוקה בנגב. 

אנסטסיה איקסר (צילום פרטי / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

יחד עם אלונה ואנסטסיה עלו בשנת 2019 עוד 12 עולים ועולות מחבר העמים אשר החלו את התכנית ואת התואר. כולם בני 23-30, הגיעו עם תואר ראשון מדעים, ללא עברית ועם המון מוטיבציה להישאר בנגב. בשנה הראשונה הם למדו באולפן ובמכינה ב-SCE, וכעת בשנה השנייה, הם לומדים את התואר השני שלהם בשפה העברית כמו כל הסטודנטים במכללה. מגי גוברמן, רכזת התכניות האקדמיות הבינלאומיות ב-SCE המלווה את משתתפי התכנית, מספרת כי המכללה דואגת להם עם החומר הנלמד בשפה זרה באמצעות שיעורי עזר, שעות פרטניות וחזרה על החומר, אך עדיין הלימודים מתקיימים  בשפה העברית בלבד.

התכנית משלבת בין לימודים לתעסוקה, ובשביל להכיר לעולים החדשים שצפויים לעבוד בתעשייה המקומית את עולם ההייטק הישראלי, נוצר שיתוף פעולה עם מרכז לאודר לתעסוקה בנגב שיכווין אותם בנושא. לצורך כך העביר מרכז לאודר לסטודנטים בתכנית קורס קריירה בן מספר שבועות בהנחיית המנטורית אילנה גינזבורג, מנהלת משאבי אנוש בכירה בחברת הסייבר העולמית "Rezilion ". הקורס כלל הכנה לחיפוש והשתלבות בשוק העבודה בארץ, ובדרום בפרט, כולל הכשרה למיומנות דוגמת עבודה בצוות, כתבית קורות חיים, הגעה לראיון עבודה מיתוג עצמי בלינקדין. אילנה מתארת את ההבדלים בין שני שוק העבודה בחבר העמים לבין השוק הישראלי כשמיים וארץ.

בימים אלה, אלונה ואנסטסיה התקבלו לעבודה: אלונה התקבלה לחברת הייטק בדרום בתור מהנדסת תוכנה, ואנסטסיה השתלבה בתחום משאבי האנוש בהייטק . אלונה מספרת: "עולם התעסוקה כאן מאוד שונה מברוסיה. ברוסיה הכל נראה אחרת, אין שם לינקדאין והתרבות היא שונה לחלוטין, לכן לקח לי זמן להבין כיצד לפעול. אני מאושרת על ההזדמנות, לא חלמתי שיגיע היום שאדע עברית, אהיה בעלת תואר שני בהנדסת תוכנה ואעבוד בהייטק הישראלי". אנסטסיה מספרת: "הלימודים בארץ גרמו לי להבין במה אני טובה, מה אני אוהבת ואיפה אני צריכה להיות. לא האמנתי שתוך שנה אדע עברית ואמצע תחום עבודה שאוהב כל כך".
לדברי ד"ר אבשלום דנוך, ראש המנהל האקדמי במכללה ומי שמוביל את התכנית: "כחלק משליחות המכללה לטפח מצויינות בקרב אוכלוסיות שונות ולהביא לשגשוגה של החברה, יזמנו בעזרת שותפינו הנהדרים תכנית שמעודדת צעירים ממדינות חבר העמים להגיע לארץ , ללמוד מקצוע יישומי ולהיטמע בהצלחה בחברה הישראלית"

מרכז לאודר לתעסוקה  הוקם על ידי הפילנתרופ היהודי רון לאודר, ומופעל בשיתוף פעולה של אוניברסיטת בן גוריון ו- Jewish National Fund ארה"ב באמצעות ארגון ארץעיר, ופועל לקידום התעסוקה בנגב, במטרה להשאיר את הבוגרים בדרום. המרכז מספק לסטודנטים ולבוגרי האוניברסיטה והמכללות  הזדמנויות ויתרונות בשוק התעסוקה בנגב באמצעות מגוון רחב של ימי עיון, ירידי תעסוקה והזדמנויות תעסוקה בתחומים ובמקצועות רבים.

תמר גיל מנחם, משנה למנכ"ל מרכז לאודר לתעסוקה: " מפעים לראות את האומץ והיכולות של בוגרי התוכנית שעלו לארץ ולא הסכימו להתפשר על פיתוח הקריירה על אף הבדלי התרבות והשפה. אנחנו מאוד גאים שהתוכנית נעשית בשותפות עם חברת כיוונים ועם אילנה מחברת Rezilion ", שכן זה מוכיח כיצד התגייסות של ההייטק, העירייה והאקדמיה בנגב יכולה ליצור הזדמנויות תעסוקתיות לצעירים בדרום. 


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com