• 23 פברואר 2018

נלחמים במזג האוויר הלא צפוי: המזונות שיחזקו אתכם

חם, קר, פעם חמסין ופעם גשם ומזג האוויר הלא יציב מביא עימו את מחלות החורף: אלה המזונות שיחזקו אתכם

ירקות טריים, פירות הדר: כך מחזקים את הגוף (צילום: TAKEAWAY / CC BY SA 3.0)

ד"ר אסתר מנחם, רכזת תחום נטורופתיה ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה, מספרת כי בתקופת החורף והמעבר אנחנו נוטים לחלות בהצטננות, שפעת, דלקות גרון ואף דלקת ריאות. הרפואה המשלימה מציעה דרכים טבעיות, שבהן נוכל להכין את גופנו להתמודדות טובה יותר, בעיקר באמצעות צריכת המזונות הבאים:

קינמון
הקינמון הוא מצמחי המרפא הכי מחממים שקיימים. ברפואה הסינית מגדירים אותו כ"מחמם פנים", פותח "ערוצים". הוא מתאים לטיפול בהצטננויות, ולהקלה על צמרמורות. הוא מצוין לסוכרתיים, ואינו מומלץ למי שסובל מיתר לחץ דם או מגלי חום.

פטריות
ברפואה הסינית משמשות פטריות המרפא כבר אלפי שנים לחיזוק המערכת החיסונית. הפטריות יעילות בפני וירוסים וחיידקים, בגלל הפרשת הפולסכרידים, בעלי היכולת לזהות במהירות איומים על המערכת החיסונית. הזיהוי והתגובה המהירים מונעים התפרצות מחלות, ומזרזים תהליך החלמה. 

שום
השום מכיל  אליצין, סלניום, וגופרית. האליצין מעודד ייצור כדוריות דם לבנות, שחשובות למניעה של התפרצות דלקות. השום נחשב ברפואה המשלימה כמזון מחמם ומייבש ליחה, ולכן הוא יכול לסייע בריפוי הצטננות ושיעול. הסלניום הוא נוגד חמצון, שתורם אף הוא לחיזוק המערכת החיסונית. הגפרית מסייעת בתהליכי ניקוי רעלים. מרכיבי השום שומרים על בריאות הלב, מסייעים להורדת כולסטרול ומאזנים את רמות הסוכר בגוף. עדיף לצרוך את השום טרי ולא מבושל.

לימון
הלימון עשיר בוויטמין C, ונחשב לנוגד חמצון חיוני לחיזוק המערכת החיסונית. ויטמין C מסייע למנוע התחמצנות של התאים, מחסל חיידקים, מסייע ביצירת כדוריות הדם האדומות ובספיגת הברזל מן המעיים. הוא מסייע ביצירת קולאגן, מה שגורם לו לעזור באיחוי רקמות וריפוי פצעים.
 
וויטמין C  מגביר כמות הכדוריות הלבנות, שנלחמות בזיהומים, הוא אנטי-דלקתי ומסייע בהפגת כאבי פרקים ומצבים ראומטיים שמקורם בדלקת. תכונות נוספות: הוא משפר חומציות בקיבה, מסייע בניקוי רעלים, ומגביר הפרשת מיצי מרה מהכבד.
 

ג'ינג'ר
הג'ינג'ר נחשב ליעיל במיוחד לחיזוק המערכת החיסונית, למניעה ולטיפול במחלות החורף. הוא מחמם ומקל על צמרמורות וקור, מסייע בהורדת חום, ובהקלה על תסמיני השפעת וההצטננות. הוא משפר זרימת דם היקפית וכאבי שרירים, נוגד חמצון, מונע דלקות ואנטי סרטני.

הג'ינג'ר מעודד הזעה, שמזרזת פינוי רעלים והחלמה. בג'ינג'ר יש אנזימים שמפרקים חלבונים, ולכן הוא נוגד דלקות וכאבים. 

סלק
מרכיב הבטאין שבסלק מסייע לעליית כמות תאי הדם הלבנים, ומכאן היכולת שלו להילחם בחיידקים. מרכיב הניטריק אוקסיד שבו מסייע בהורדת לחץ דם ובשיפור תפקוד המח והריכוז. הסלק עשיר בחיידקים פרוביוטיים,  ומכאן תרומתו לחיזוק המערכת החיסונית. הפיגמנט הסגול שבו, הוא נוגד חימצון שמסייע בסילוק רעלים מהכבד. אלה הם רק חלק מתרומת הירק לגופנו.

  
ירקות ירוקים
ירקות ירוקים עשירים בכלורופיל, חומר שדומה במבנה שלו להמוגלובין. הוא משפר מצבי אנמיה, מזרז ריפוי פצעים, נלחם בחיידקים ומחטא. הוא אנטי דלקתי ומסייע בניקוי וסילוק רעלים בגוף.
 
ברשימת הירקות הירוקים המומלצים נמצאים  כרוב, קייל, פטרוזליה, כוסברה, תרד, חסה וברוקולי, נבטי חמניות, מלפפונים, גבעולי סלרי ועוד. הם עשירים בסיבים תזונתיים, יש בהם אשלגן, ויטמין C, חומצה פולית, מגנזיום וויטמין K.
 
זרעי דלעת
זרעי דלעת עשירים באבץ, שיחד עם ויטמין A הוא נלחם בווירוסים, שומר על שלמות הריריות ומסייע בריפוי פצעים.

כורכום 
החומר הפעיל המרכזי בכורום הוא  כורכומין, שנחשב לחומר אנטי דלקתי ונוגד חימצון (מחסל רדיקלים חופשיים. יש לו תכונות רבות נוספות, שמסייעות במניעת גידולים ממאירים, בעיכוב תהליכי הזדקנות העור, במקרים של אלרגיה ובמחלות נוספות.

תה ירוק
הפוליפנולים, רכיב מרכזי בתה הירוק מסייע לחיזוק המערכת החיסונית, הוא נוגד חמצון ואנטי דלקתי, ומסייע במניעת הצטננות ומחלות חורף. לתה הירוק תכונות רבות נוספות, כמו אנטי אייג'ינג, וויסות לחץ הדם ואף סיוע במניעת מחלות ממאירות. מומלץ לשתות אותו באופן קבוע.


כתבות שיעניינו אותך...