• 23 פברואר 2018

במיוחד לט"ו בשבט, אבל לא רק: שפת האגוזים

אם אתם אוהבים שקדים ואגוזים אך נמנעים מהם מחשש להשמנה, הגיע הזמן שתשחררו מעליכם כמה דעות קדומות ותתחילו ליהנות מטעמם ולא רק בט"ו בשבט

חיתוכיות שיבולת שועל מצופות בשוקולד ומיני אגוזים

משפחת האגוזים מהווה מזון טבעי שלם, נטול כולסטרול ועשיר בסיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים חיוניים, חלבון איכותי ושומנים בלתי רווים התורמים לבריאות הלב ולמניעת מחלות.

מחקרים של העת האחרונה מצאו כי צריכה של 30 גרם מיני אגוזים ביום הפחיתה את הסיכון להתפתחות מחלות לב בשיעור של 30-50% ושלא רק שאינה משמינה, אלא מקדמת הפחתה במשקל ושמירה על משקל תקין לאורך שנים.

אך מה עם הקלוריות? אתם שואלים ובצדק, שהרי שקדים ואגוזים ידועים כבעלי ערך קלורי לא מבוטל. אכן, צריכה מרובה ובעיקר של אלה הקלויים והמומלחים, במסגרת תפריט שאינו מאוזן, עשויה לתרום לעלייה במשקל ולהגביר את הסיכון ללחץ דם ולמחלות לב, בעוד שמירה על תפריט מאוזן ובריא, המשלב שקדים ואגוזים שאינם קלויים בכמות מתונה, כחלק מהמנה או כמנת ביניים, בהחלט עשויה לתרום לגיוון התפריט ולתחושת שובע ומכאן שגם לשמירה על משקל מאוזן.

הכירו את תרומתם העיקרית של 5 המובילים שבקבוצת השקדים והאגוזים:

מלך אמיתי- אגוזי המלך הינם המקור הצמחי הטוב ביותר לחומצת השומן אומגה 3 הידועה ביכולתה להילחם בדלקת  ובעליית LDL- הכולסטרול הרע. צריכתם ממתנת תהליכים טרשתיים בכלי הדם, משפרת את יכולת הקשב, הלמידה הזכרון, מחזקת חיסון ומגנה על המוח וכלי הדם מפני תהליכים טרשתיים. (האם הבחנתם בדמיון הקיים בין מראה חצי אגוז למוח?) צרכו מהם בין 6-7 חצאים ביום.

ברזיל הו ברזיל-  אגוזי ברזיל מכילים כמות עצומה של מינרל הסלניום, נוגד חמצון עוצמתי, המשתתף בתהליכי נטרול הרעלים בכבד, איזון בלוטת התריס והגנה מפני סרטן. צרכו 1-2 ביום בלבד, בשל תכולת השומן הרווי בו.

רוקדים עם שקדים- האם ידעתם ששקד ירוק וטרי, זה הנאכל בתקופת האביב, מכיל בקליפתו חומר (ציאנידין) הרעיל לתאים סרטניים? מהשקד החום, זה הנאכל כל השנה, צרכו 6-7 יח' ביום לאספקת אנרגיה ולוויסות חומציות במערכת העיכול.

פיסטוק- זהו האגוז היעיל ביותר לשמירה על הלב ולמניעת טרשת עורקים. ייתכן שבשל התכולה הגבוהה של ויטמין E  בו. צרכו כף בכל יום.

בלוז ללוז- אגוז הלוז (המוכר גם בשם בונדוק או אילסר) עשיר במינרלים ובנוגדי חמצון עוצמתיים, כולל ויטמין E. צריכתו מועילה לראייה, מרגיעה ומונעת שכחה. צרכו בין 6-7 יח' ביום.   

היכן נאחסן שקדים ואגוזים?

האחסון הטוב ביותר הוא בהקפאה או בקירור. כך נשמור על הערכים התזונתיים, על טריותם ועל טעמם האגוזי הנפלא.

כיצד נפיק מהם את המיטב?

למקסום ערכיהם התזונתיים של האגוזים והזרעים ולספיגה טובה יותר, מומלץ להשרותם במים נקיים מס' שעות לפני האכילה. כך הם יהפכו למולטי ויטמין של הטבע.

היכן נשלבם בתפריט?

נסו להעשיר בהם ללא חשש סלטים, חטיפי בריאות, פסטו, מרקים, קרקרים, עוגות, עוגיות ולחמים.

המלצה שלי: הכינו מראש מנות קטנות מלוות ב-2-3 תמרים (רצוי אורגניים) לנשנוש בשקיות וצאו לעוד יום שופע בריאות. 


רוצים מתכון לחיתוכיות שיבולת שועל מצופות בשוקולד ומיני אגוזים?

כיתבו אליי ל- efratatias@neto.net.il ואשיב לכם בשמחה בצירוף המתכון.

כתבות שיעניינו אותך...