• 19 נובמבר 2017

חושדים שהגלוטן אשם בבעיית הבריאות שלכם? כך תסירו אותו מהתפריט

הגלוטן, חלבון המצוי בדגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון, עשוי להיות בעייתי עבור אנשים הרגישים אליו. חושדים שהוא האשם בבעיית הבריאות שלכם? הסירו אותו לחלוטין מתפריטכם ובחנו את הרגשתכם. כך תעשו זאת נכון

החיים יפים גם ללא גלוטן. גלילת תמרים ומוס ללא גלוטן.

בעיית הבריאות המוכרת ביותר כיום בהקשר של הגלוטן הינה מחלת הצליאק, מחלה אוטאימונית בה תוקפים תאי מערכת החיסון את תאי האפיתל במעי הדק בתגובה לנוכחות גלוטן. תסמיניה העיקריים כוללים בעיקר כאבי בטן, נפיחות וגזים, שלשולים או עצירות, עיכוב בגדילה ובהתפתחות וחסרים תזונתיים בשל פגיעה בספיגת מרכיבי המזון במעי. בהיעדר התייחסות תזונתית מתאימה עלולה להתפתח במעי הדק תגובה דלקתית חמורה העשויה להוביל עם הזמן להתפתחות סרטן המעי.

בניגוד לחולים במחלת הצליאק, המאובחנים באמצעות בבדיקת דם פשוטה, סובלים אנשים רבים (ליתר דיוק 50% מהאוכלוסייה) מאי סבילות קלה עד חמורה לגלוטן, הבאה לידי ביטוי בהתפתחות מחלות כרוניות דלקתיות כגון מחלות עור (פסוריאזיס, דרמטיטיס הרפטיפורמיס, רוזיצאה, אורטיקריה וכו'), הפרעות נוירולוגיות (כאבי ראש חמורים, אטקסיה, אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז וכו') ומחלות אוטואימוניות (לופוס, טרשת נפוצה, פיברומיאלגיה, דלקת מפרקים) וכרוניות נוספות שאינן קשורות למערכת העיכול. אם אתם או בן משפחתכם חולים באחת מהמחלות לעיל, חשוב שתדעו: ייתכן שאי סבילות לגלוטן היא הגורם למחלתכם, אך בשל נטייתה להסוות עצמה בצל תסמינים האופיניים למחלות אחרות ובשל הקושי לאתרה בבדיקות דם, ייתכן שלא תדעו על כך לעולם.. או עד שתסירו את הגלוטן מתפריטכם.

אם אתם חושדים בגלוטן כאחראי לכך, נסו להסיר אותו מתפריטכם למשך 30 ימים ולבחון את הרגשתם. במקרים של תסמינים חמורים, יידרש זמן ארוך יותר, אך אם הגלוטן הוא האשם, הרגשתכם תלך ותשתפר לאין ערוך.

כך תעשו זאת:

התחילו בקריאת תוויות. זו המשימה החשובה ביותר הניצבת בפניכם ולמעשה, בשנים האחרונות, עם העלייה בביקוש למזונות נטולי גלוטן, זמינותם על המדף וחוק סימון מוצרים אלרגניים על גבי אריזות המזון, היא הופכת לפשוטה וקלה. בהיעדר סימון "נטול גלוטן" חפשו את המרכיבים הבאים: חיטה על כל סוגיה (דורום, סמולינה, כוסמין, קאמוט, בורגול, סובה, סולת), גלוטן חיטה, חלבון חיטה, נבט חיטה, עמילן חיטה, שיפון, שעורה ולתת שעורה, סובין חיטה, תמצית שעורה.

*שיבולת שועל אינה מכילה גלוטן, אך בשל קרבתה לגידולי חיטה וקווי ייצור משותפים, רצוי להימנע גם ממנה. בנוסף לכך, היא מכילה את החלבון "אבנין" שרוב הרגישים לגלוטן רגישים גם אליו. וותרו עליה מחמת הספק.   

נקו ארונות, מקרר ומקפיא ממוצרים המכילים את המרכיבים המצוינים מעלה: אטריות, מנות קפואות, בירה, בשרים משומרים, גביעי גלידה, גלידות, חומץ לתת, חטיפים, ירקות קפואים המגיעים עם רוטב, עוגיות, קרקרים וכעכים, לחם ולחמניות, פירורי לחם ומוצרים מעובדים המצופים בהם, ספגטי  ופסטות, מרקים משומרים, אבקות מרק, תבלינים, קוסקוס מהר הכנה, קרוטונים, רטבים לסלט, רוטב סויה וכו'.

העשירו את תפריטכם בתחליפים בריאים. בחינה של המזונות לעיל מגלה כי מדובר במזונות מעובדים וממילא לא בריאים. וותרו עליהם בשמחה ונצלו את ההזדמנות להעשיר את תפריטכם במזונות בטוחים ומזינים הרבה יותר: ירקות, פירות, קטניות, עדשים, דגנים מלאים (כוסמת, קינואה, אורז פרא), קמחים מסוגים שונים (קמח חומוס, שקדים, עדשים, כוסמת, אורז, סויה, טפיוקה, טף, דורה), אטריות (שעועית, אורז, כוסמת), דגני בוקר (אורז תפוח, פתיתי קינואה), אגוזים, זרעי צ'יה פשתן ועוד.

חפשו מתכונים ערבים לחיך. אתרים ייעודיים, קבוצות פייסבוק העוסקות בהימנעות מגלוטן וספרי בישול בריאים יוכלו לספק לכם שפע מתכונים להתחיל איתם. התנסו בהם ואט אט שלבו אותם בתפריטכם. ייתכן שתגלו איך עולם חדש של מזונות, טעמים ומרקמים נפתח בפניכם.

ערכו את קניותיכם בתבונה. לא בטוח שתמצאו מגוון גדול של מזונות המוגדרים כנטולי גלוטן בסופר שסמוך לביתכם, אך בוודאי תמצאו חומרי גלם שמהם תוכלו להרכיב את תפריטכם. בחנויות טבע ובמחלקות "ללא גלוטן" ברשתות המזון תוכלו למצוא מגוון גדול מאד של מוצרים בריאים ונטולי גלוטן ואם תחליטו לרכשם בקניה מקוונת באתרים ייעודיים, אתם עשויים אף לחסוך בעלויות.

אפשר לבלות וליהנות עם חברים גם ללא גלוטן. מסעדות, בתי מלון, אולמות ערוכים היטב לאנשים בעלי רגישות למזון (מהחשש לתביעות) וכל שצריך לעשות הוא ליידע את המלצר או השף בכך שאתם רגישים לגלוטן. שאלו שאלות, בחרו את המנה בתבונה והכי חשוב- תיהנו מכל ביס.

במידה ואתם מתארחים, ספרו למארחים שאתם צורכים מנות נקיות מגלוטן ובררו מה יהיה בתפריט. התנדבו להביא מנה או שתיים ובכל מקרה, השתדלו לאכול ארוחה קלה לפני המפגש החברתי. כך, אם לא תמצאו אפשרות מתאימה, לא תתפתו לאכול את המנות המזיקות לכם.

לסיכום, הימנעות מגלוטן, במידה והנכם סובלים מסבילות לו, עשויה לשפר את מצבכם הבריאותי ללא היכר. ככלל זכרו, אם החלטתם להסיר את הגלוטן מתפריטכם, זוהי אינה מגבלה, אלא מתנה גדולה. נצלו את תקופת ההתנסות לחשיפה למזונות חדשים והכנת מתכונים טעימים. ייתכן שתגלו שללא גלוטן, החיים אפילו יותר יפים.

רוצים מתכון לגלילת תמרים ומוס שוקולד מפתיע, ללא גלוטן?

כיתבו לי ל: efratatias@neto.net.il ואשלח אליכם בשמחה

כתבות שיעניינו אותך...