השיבושים ברכבת: ''איחרתי לכינוס חשוב, פשוט סיוט''

אלעד מבאר שבע היה אמור להגיע אתמול לכינוס בבנימינה וגילה שזמני הרכבות באפליקציה הם רק בבחינת המלצה. בדרך חזרה הוא גילה תחנה במקום הכי לא נוח
send whatsapp messsage send FB messsage
בלי נפש חיה: התחנה במלאכי-יואב (צילום סלולרי)

''אתמול הייתי אמור להגיע מבאר שבע לכנס בבנימינה - נסיעה שצריכה לארוך שעתיים בדיוק, עם החלפת רכבת אחת בלבד. במציאות, זה היה סיוט: מבאר שבע לתל אביב הרכבת הפכה מאסף, פספסתי את רכבת החיבור ואיחרתי בחצי שעה. ברכבת ישראל צריכים להבין שהרבה באר שבעים כמוני עובדים מחוץ לעיר'', מספר לנו אלעד, תושב ב''ש שעבודתו במרכז, בחברת תוכן גדולה.

''זמן הנסיעה הוא בשבילנו זמן עבודה במחשב ולשיחות טלפון והוא מחושב כחלק מסדר היום. אתמול, שלישי, הייתי אמור להגיע לכנס בשעה 10:00 בדיוק. רכבת מבאר שבע לתל אביב אמורה לקחת בין 70 דקות לשעה וחצי ועוד חצי לשעה מתל אביב לבנימינה. בפועל, נסעתי שעתיים לתל אביב, פספסתי את הרכבת ורק ב-10:30 הגעתי ליעד, שם עוד נסעתי למשרדים כרבע שעה, במונית יקרה. אחרי הבנתי מנוסעים בדרך חזרה שהיו שיבושים''.

ביטולי רכבות הבוקר (צילום: טוויטר בא-רכבת)​​​​​​​

מה עומד מאחורי האיחורים, הביטולים והשיבושים? מחלה מסתורית, בשם ''קטרת'', התוקפת בעיקר נהגי קטרים. בין הנהגים לבין הנהלת הרכבת חילוקי דיעות באשר לשעות העבודה. בשל הגידול בשימוש ברכבות, נהגי הקטרים נדרשים לעבוד מדי יום עוד כ-26 דקות בממוצע. הנהגים אינם מוכנים לקחת את תוספת הזמן בתנאים המוצעים להם. הבוקר בוטלו רכבות שאמורות היו להגיע דרומה.כמו כן בוטלו רכבות בקו נתב"ג ירושלים בוטלו.בסך הכל, נכון להבוקר, כ-24 רכבות אמורות להתבטל.

הבוקר העבירה הנהלת הרכבת מכתב לעובדי הרכבת, שתוכנו דלף לרשתות: 

 "כחלק מתהליכי ההתייעלות המבוצעים בימים אלו ברכבת ישראל בוצעו עבודות לתכנון נכון של סידורי העבודה לנהגי רכבות הנוסעים. תכנון שיסייע למקסם את עבודת הנהגים ולהביא לכדי התייעלות של ממש. התכנון של סידורי העבודה הוביל לגידול של 26 דקות בלבד בממוצע הנהיגה היומי של נהג רכבת''. ''בזכות תכנון נכון של סידורי העבודה אנו נקבל 'יתירות נהגים' לתקופה קצרה, עד סוף 2019 בלבד, בה נוכל להוציא יותר נהגים לימי ריענון, לחופשות ולהכשרות מקצועיות''.

''התכנון של סידורי העבודה הינו כורח המציאות לקראת הגידול בתנועת הרכבת. לצערנו, בשל רצונם של ועדי העובדים להבטיח עבודה 'מינימלית' של נהגי הרכבת נפגעים בימים אלו בשכרם פקחים, מנהלי משמרת, קופאיות ונהגי המטענים שנדרשים שלא להופיע לעבודתם או לבצע את עבודתם באופן חלקי''.

ובחזרה לאלעד: ''בדרך חזרה חששתי כבר לקחת רכבת ועובד של החברה הציע להסיע אותי עד לקריית מלאכי, שם יש תחנת רכבת. בסמוך לקריית מלאכי יש תחנת אוטובוסים גדולה וחשבנו שתחנת הרכבת סמוכה אליה, שזה רק הגיוני. התחנה של מלאכי נמצאת בכלל במקום אחר והרכבת לבאר שבע עוברת בה אחת לשעה. בתחנה היו יותר עובדים מאשר נוסעים והיא נראתה נטושה. מדברים תמיד על חזון של מגורי איכות בבאר שבע ואפשרות לעבוד במרכז, אבל אם אני צריל לקחת את הרכב בשביל להגיע בזמן, ואני לא מדבר על עלויות הדלק, אז מה עשינו?''.