• 17 נובמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

החגיגה נגמרה: אלה הבעיות שאורבות למועצת העיר ב''ש הנכנסת

הרכבת הקואליציה היא הדבר האחרון שצריך להדאיג את המועצה הנכנסת בבאר שבע: ל-27 חברי המועצה מצפות בעיות שדורשות פתרון כמעט מיידי

שכונות ישנות, תחבורה ציבורית, בניינים עייפים ופקקי תנועה (צילומים: דני בלר)

אמנם הניצחון מתוק, אבל העבודה שמחכה למועצת העיר באר שבע, בתום המשא ומתן הקואליציוני, תהיה לא קלה. כבר בשבועות הקרובים, חברי המועצה יידרשו להתמודד עם לא מעט בעיות. ייקח מעט מאוד זמן, כדי שאווירת הניצחון תתפוגג. 

בבאר שבע, המשא ומתן הקואליציוני צפוי להיות קצר. לסיעתו של ראש העיר הנבחר רוב מוחץ במועצה: דרך חדשה שולטת על 16 מתוך 27 המושבים. מרבית הסיעות שנבחרו הצהירו בישיבת המועצה האחרונה ובמהלך מסע הבחירות, כי יתמכו ברוביק דנילוביץ', אשר מצידו, לא כל כך צריך אותן להשיג משילות טואטלית במועצה. פוליטית, מה שהיה הוא ככל הנראה שיהיה: אופוזיציה מזערית. עד כמה קואליציה של כמעט 100 אחוזים טובה לדמוקרטיה ולשיח הציבורי, רק ימים יגידו. הבעיות, לעומת זאת, יארבו למועצה כבר מהיום הראשון.

תפוח האדמה הלוהט של מגדלי הגרנד קניון

תזכורת: שלושה בניינים בני 24 קומות כל אחד, אמורים להיבנות על מגרש החנייה הסמוך לגרנד קניון, על ידי מ.ל.א הנגב - יזמות והשקעות בע''מ. הקמתם תשנה את קו המתאר של השכונה וגם את עומסי התנועה, באחד הצמתים העמוסים בבאר שבע.  בשטח המוצע יתגוררו למעלה מ-1,000 איש. החנייה שליד הגרנד קניון תיעלם.

ההפגנה נגד הקמת מגדלי הקניון. המאבק איבד תאוצה (צילום: דני בלר)



המאבק הציבורי כנגד הקמת הבניינים דעך מאוד וכמעט ולא נשמע בימים שלפני הבחירות. לפני כמה חודשים התושבים הוזמנו לישיבת מועצת העיר, במהלכה ''הוציאו קיטור'', כשחברי מועצה ניסו לרכב על הסיפור. כפי שזה נראה כרגע, בסופו של דבר יקומו המגדלים תוך פשרות קטנות. זה לא מבשר טובות למאבקים הבאים של תושבים בבאר שבע.

כעת, אחרי שנודעו תוצאות הבחירות, מתחיל להיות ברור למנהלי המאבק הזה ודומיו, כי אין מה שיעצור את מגמת המגדליזציה של באר שבע.  תוכנית המתאר של באר שבע מדברת על ציפוף העיר ועל מצב אוטופי, בו תחבורה ציבורית מחליפה או מייתרת את הצורך ברכב פרטי, מה שבמציאות לא כל כך קורה.

דיירי  כיכר קפלן: בעיית הבניינים המזדקנים, תפוח אדמה לוהט לא פחות

נכון לכתיבת שורות אלה, סוגיית דיירי כיכר קפלן 12, הבניין שפונה מדייריו כי הוכרז מסוכן בשל שורה ארוכה של ליקויי בנייה טרם באה אל פתרונה. למרות הרצון הטוב של עיריית באר שבע, שמנסה לעזור בכל דרך אפשרית, מדובר בנכס פרטי. הבניין בכיכר קפלן לא לבד, אם כי הוא חריג בהיקף הליקויים שנתגלו בו.

מחדל הבניה בככר קפלן. הפתרון עדיין רחוק (צילום: דני בלר)

השכונות הוותיקות בבאר שבע מתחילות להזדקן: חלק מהבניינים הם בני 60 שנה ויותר, נבנו בשיטות בניה ישנות, ברובם אין ממ''דים אך בעיות תשתיות בצנרת המים והביוב. הדיירים, לרוב, לא יכולים לעמוד בהוצאה הכבדה של שיפוץ מסיבי או להתמודד עם משקיעי הנדל''ן שלא תמיד מעניין אותם להירתם למאמץ.

עם הרבה מזל, הבניין בקפלן הוא היחיד בקדנציה הנוכחית שיתמודד עם הפיכתו למסוכן. במציאות, יכול להיווצר מצב שעוד דיירים בבאר שבע ימצאו את עצמם במצב של קפלן 12, שדייריו ישובו לדירות, במקרה הטוב, בעוד שנה.

תחבורה: צמצום נתיבי מכוניות וקנסות חניה  אינם הפתרון

היום ברור כבר לכולם שחלום הנסיעה ברכבת לתל אביב תוך פחות משעה הוא נחלת סרט המיתוג של באר שבע בלבד. במציאות, במקרה הטוב, הרכבת תגיע לתל אביב אורכת יותר מ-70 דקות (אם הרכבת אינה מאספת) לבין כמעט שעתיים (אם עליתם על הרכבת המאספת). בשעות מסוימות הרכבות עמוסות לעייפה ואם הגעתם לבאר שבע אחרי שמסתיימת התחבורה הציבורית, תזדקקו למונית או שתלכו ברגל.

קו 12 בבאר שבע, לא בשעת שיא. לפני שמדברים על אורבניות חדשה, צריך לפתור את בעיות היסוד (צילום: דני בלר)

באר שבע צריכה לחשוב על פתרונות תחבורתיים: להגדיל שבילי אופניים ולעודד מעבר לכלי תחבורה לא מזהמים. לאפשר כניסת גורמים נוספים למערך התחבורה, במיוחד בשעות ובימים בהן הזכיינית אינה פעילה. ציפוף עירוני, ללא פתרון לבעיית התחבורה, תהפוך את באר שבע לעיר פקוקה, הרבה יותר ממה שהיא היום. עיר פקוקה אינה סמל לאורבניות, היא סמל לתכנון תחבורתי לא נכון.

שדרות טוביהו. כבר כיום יש פקק (צילום: דני בלר)​​​​​​​

המסחר המקוון הולך לייתר את הקניונים - וזה יקרה מהר מכפי שאתן חושבים

בבאר שבע נבנו מרכזי קניות וקניונים בהיקפים גדולים. במהלך 2019 הולכים להיכנס לתחום הרכישות באינטרנט גורמים רבים, בהם רשת שופרסל. אמאזון לוטשת עיניים לישראל כמו גם ענקיות אחרות. כבר כיום באר שבע היא העיר השישית בישראל בהיקף הקניות ברשת.

בישראל מבינים את המהפכה ועובדים על התרת שורה של חסמים, בין היתר בנושא השילוח. כיום ישראל, מבחינת עלויות דואר, יקרה, לעומת קפריסין, אשר מוגדרת לצרכי שילוח כחלק מאירופה. האבסורד הכי גדול הוא שבקניה אינטרנטית ממוצעת, מחיר המשלוח לישראל זהה כמעט למחיר המוצר ועדיין, זה יוצא יותר זול מישראל.

באר שבע זאת הינה עיר מסחר, כאשר עסקים קטנים ובינוניים מפרנסים אלפי משפחות.כבר כיום, על דוח פירמת דאן אנד ברדסטריט, באר שבע היא העיר הגדולה בה אחוז העסקים בסכנת סגירה הוא הגבוה ביותר בישראל.

לפני הבחירות היו לא מעט רשימות שהבטיחו לפעול למען העסקים בבאר שבע. אז הינה: הבעיה ישנה, תפעלו לפתור אותה.

תעסוקה ופרנסה: הפערים הבלתי נסבלים בין מרכז ונגב

בכנס שנערך לפני שנה כמעט, במכון מנדל בבאר שבע, פורטו הסיבות בגינן אנשי הקבע לא ממהרים לעבור דרומה. תעסוקה ואפשרות להתפרנס, היו אחד החסמים הבולטים, לצד איכות חיים, חינוך ורמת שירותי הבריאות.

שכר נמוך משמעותית, כמו זה שמשולם בבאר שבע, על פי בדיקות שונות, בהן של אתר ALLJOBS, מניע רבים לחפש את עצמם במרכז.

המועצה צריכה להתעקש על החזרת חוקי הנגב או הנהגת הקלות מסוימות בין אם במיסוי או בעידוד מעבר חברות לבאר שבע. בלי זה, בבאר שבע רבים ימשיכו להילחם לגמור את החודש. ההחלטה היא כמובן החלטת ממשלה, אבל למועצת עיר כוח ללחוץ בנושא.

ולא דיברנו על הבעיות החברתיות בשכונות, כפי שנחשפו בברנז'ה NEWS. חוסר יכולת להתפרנס בכבוד, היעדר הזדמנויות ופערים חברתיים, הופכים את השכונות הלא מבוססות לחבית של חומר נפץ חברתי. כמו שמטפלים בבניינים, כך צריך להתחיל לטפל בבני אדם.

אסור שבאר שבע, בירת מחוז המשרתת את כלל ישובי האיזור, תהפוך לא לנקודת חיכוך וגם לא לגוש בטון. חייבים להפסיק את ההשתוללות בכבישים ואת ההתפרעויות של סופי השבוע. חייבים לתת מענה לבעיות החברתיות, לרבות מצבם של המשת''פים המתגוררים בבאר שבע, שנפלו בין הכסאות. 200 מטרים מפארק היי טק היפה של באר שבע יש מציאות אחרת לגמרי, של אנשים שלא רק שלא גומרים את החודש: חלקם שורד רק את השבוע הראשון. 

הפערים האלה הינם מבין הבעיות הקשות של באר שבע. על הרשימות שנבחרו למועצת העיר חובת ההוכחה שבאו לעשות בחמש השנים שלפניהן.









כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load