החל מה-1 בינואר 2019 תיאסר הרכיבה על אופניים חשמליים
הפתרון לתאונות הדרכים של רוכבי אופניים חשמליים, שלרוב נדרסים על ידי נהגי מכוניות, בהם מי שנוהגים בשכרות: בירוקרטיה. החל מה-1 בינואר 2019 תיאסר הרכיבה על אופניים חשמליים. מערך שיוקם במסגרת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יכשיר מאות אלפי רוכבים בקורסים יעודיים, במסגרת ובדרך שטרם נקבעו. על כך הוחלט במשרד התחבורה. רוכבים שלא יעברו את ההכשרה ויבחרו לרכב ב-1 בינואר, עלולים לחטוף קנסות בסך אלפי שקלים וכליהם יועברו לגריטה. ההחלטה ככל הנראה תורחב לאופניים רגילים, קורקינטים ואופני משא (תלת אופן) ותחייב להקים מערך בירוקרטי של אלפי עובדי פיקוח, שיטור, מערך טסטים בכל הערים ומערך שפיטה, שיעלו לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים, שלא יופנו לא לתשתיות ולא לשיפור התחבורה הציבורית.
משמעות נוספת: העלאת עוד מכוניות על הכבישים. מכוניות צורכות דלק, ש-60 אחוזים ממחירו הולכים לקופת המדינה, עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה. התוכנית תובא לאישור הממשלה ביום ראשון וצפויה לעבור ללא התנגדות.
התוכנית של משרד התחבורה לא מדברת על הקמת תשתיות והקצאת נתיבים בתוך הערים, אלא על קנסות, החרמת כלים והענקת סמכויות לפקחים עירוניים לבצע מעצרים ולהחרים כלים.
לפקחים עירוניים יעודיים לנושאי תעבורה, שיתווספו על מערכי הפיקוח הקיימים, בעלות של עשרות מיליוני שקלים, תינתן סמכות להחרים כלים, שיועברו לגריטה. כלים לא חוקיים או לא תקניים וכלים של מי שאין לו רישיון אופניים יוחרמו מיידית. ההחלטות, כך לפי גורמים במשרד התחבורה, ייכנסו לתוקף ללא דיחוי. קנסות והחרמת כלים כן, אך לא ברור כיצד תוך חודשיים תקום רשות רישוי לאופניים, יגוייס כוח האדם להכשרת רוכבים, ייכתבו המבחנים ומאות אלפי רוכבים יועברו מבחן מעשי. ברישוי רגיל זמני ההמתנה למבחנים גבוהים וסביר להניח כי ברישוי האופניים המצב יהיה גרוע יותר.
מדובר על צעד שידרוש ממשרד התחבורה לגייס אלפי עובדים חדשים, להקים מערך טסטים בערים ובעיקר, תהפוך את הרכיבה על הכלי הנוח לנחלת מעטים ובעלי אמצעים. ההערכה היא כי הליכי ההכשרה, הרישוי, המבחנים ובעיקר הקנסות, יכניסו לקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים. על פי התוכנית, הרשויות המקומיות הן אלה שיחזיקו במאגר הרוכבים. לצורך העניין יוקם מערך משותף לרשויות המקומיות, למשטרה, למשרד התחבורה ולמשרד המשפטים. מדובר בהקמת מערך שיעלה לקופת המדינה מאות מילוני שקלים ויעסיק אלפי עובדים, במקום להקצות את הסכום להקמת שבילי אופניים ולשיפור התחבורה הציבורית.
פירוש ההחלטה של שר התחבורה היא כי מה-1 ינואר יורדו מאות אלפי אופניים חשמליים מהכבישים ויוחזרו רק כשיוקם מערך הטסטים, יוכשר כוח האדם, ייכתבו המבחנים והרוכבים ייקבלו את הרישיונות.
בעוד שילדים ונערים טוב שיעברו הכשרה בתחום, בוגרים רבים, במיוחד כאלה שאין ברשותם רישיונות או אפשרות לרכוש רכב, יראו עצמם מקורקעים. בבאר שבע לבדה אלפי בוגרים הנוהגים באופניים, על מנת להגיע ממקום למקום, בשל העומסים בקווי התחבורה הציבורית וגם בשבתות, בהן אין תחבורה. החלטת השר מורידה למעשה את רוכבי האופניים מהכבישים ומוסיפה עוד מכוניות, מוניות ופקקים לבאר שבע כמו גם לערים גדולות אחרות בארץ.
החלטת השר גם מחייבת להעסיק עוד אלפי פקחים ברשויות וכן הקמת מנגנון של ערעור ושפיטה, במקרה שהוחלט לגרוט כלי, שעלותו אלפי שקלים. מנגנון כזה יוקם על ידי משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים ומשרד התחבורה.
בישראל כייום מאות אלפי זוגות של אופניים חשמליים ובבאר שבע לבדה, אלפי רוכבים.