פתרון קל: במקום תשתיות, הפכו את רוכבי האופניים החשמליים לאויבים

ישיבה דרמטית הערב במשרד התחבורה מנסה להסדיר את נושא האופניים החשמליים, אך היישום תלוי במידת שיתוף הפעולה של הרשויות המקומיות והמשטרה. מה המצב בב''ש, למה שגוי לראות ברוכבים אויבים וגם- הצצה למצב בחו''ל
send whatsapp messsage send FB messsage
נערים רוכבים על אופניים חשמליים (צילום: עמותת אור ירוק)

הערב נערכה ישיבה דרמטית במשרד התחבורה בנושא הסדרת האופניים החשמליים, אך התחושה היא שהדבר נסע יותר לדעת הקהל, מאשר ברצון כנה להקצות משאבים ובעיקר תשתיות נאותות לרוכבים. בבאר שבע, על פי הערכה זהירה, אלפי רוכבי אופניים חשמליים מכל הגילאים, בהם רבים שזו התחבורה נגישה להם ביותר.

כמה נתונים: מדי יום כיפור, רמת זיהום האוויר בערים הגדולות בישראל יורדת ב-99 אחוזים. אין מכוניות, אין זיהום.

מדי שנה מתים בישראל כ-2,500 איש בשל זיהום אוויר.

יום הכיפורים הוא חגם של האופניים. אופניים לא מזהמים את האוויר. מכוניות, גם ההיברדיות, כן.

בישראל, הדלק יקר להחריד. הנכסות המדינה ממסים על הדלק והרכב נאמדות בלמעלה מ-40 מיליארד שקלים. בבאר שבע לבדה, העירייה מכניסה לקופתה מדי שנה כ-16 מיליוני שקלים מדוחות חניה ובסך הכל, למעלה מ-51 מיליוני שקלים מתשלומי חניה וגביית חובות בגין חניה, כפי שנאמר בישיבת מועצת העיר לאחרונה. בד בבד עם צעדי האכיפה, מנסים בעיריית באר שבע להכשיר עוד ועוד חניונים חינמיים או מוסדרים, לעבות את התחבורה הציבורית, אבל קצב גידול כמות כלי הרכב הממונעים בבאר שבע, כמו בכל הארץ, גובר על ההיצע. ממשלת ישראל לא ממש מעוניינת לקדם את נושא התחבורה הציבורית.

באירופה הבינו שאופניים הם פתרון - לא בעיה
בערים רבות באירופה הבינו שהפתרון לעומסי התנועה וזיהום האוויר הוא מעבר למערך הסעת המונים שיפעל 24/7 ועידוד השימוש ברכבים חשמליים קטנים ובאופניים. בישראל תחבורה ציבורית 24/7 אינה ניתנת ליישום בשל אילוצים קואליציוניים, וגם הקיים כיום אינו נותן מענה.

בישראל, על פי הערכות שונות, מאות אלפי אופניים חשמליים. הדגמים הראשונים התחילו להגיע לפני כעשור. זהו כלי נוח, שאינו מזהם והוא מצויין לנסיעות בתוך בעיר. בבאר שבע כמות התשתיות לאופניים חשמליים כמעט אפסית, אך הורדת הרוכבים לכבישים מעמידה אותם בסכנה. כל מי שרוכב על אופניים יודע לספר על הנהגים המשתוללים בעיר - ואם לא משתוללים, הם עסוקים בטלפון הנייד. לפעמים, הם סתם עוברים עם רכבי 4X4 ומנסים לדחוף רוכבים. 

רכיבה על אופניים חשמליים תקניים אינה שונה מרכיבה על אופניים רגילים, כשהדיווש מקבל סיוע של מנוע חשמלי. אופניים תקניים אינם עוברים את מהירות ה-25 קמ''ש והמנוע שלהם הינו בעוצמת 250 וואט. אם תרצו, קלנועית דו גלגלית. קיימת תקינה בנושא, אך יש מי שלוקחים סיכון ומתקינים באופניים מנועים ועזרים לא תקניים. 

צפו: ככה זה בהולנד, שם רוכבי אופניים אינם מסווגים כ''אויבים''
​​​​​​​

מותו של הנער ארי נשר ז''ל, שנפגע מרכב נוסע בעת שרכב על אופניים חשמליים הצית בפעם המי יודע כמה את הוויכוח סביב השימוש בכלים האלה. בשבוע האחרון הייתה תחרות בין הפוליטיקאים, מימין ומשמאל, מי יצהיר את ההצהרה הבומבסטית ביותר: החל מהטלת אגרות, היטלים ועד לאיסור גורף לנסוע באופניים חשמליים.

פתרון לתחבורה עירונית לא מזהמת, לא עוד מסחטת קנסות
האופניים החשמליים אינם הבעיה. הם הפתרון לעומסים בכבישים ולזיהום אוויר. די לצאת ממרכזה של באר שבע כדי להרגיש את ההבדל באף. הצגת הרוכבים כאויבים, היא צעד שגוי, אבל ככל הנראה צעד יעיל: הדמוניזציה הפכה שיטה בדוקה לנסות להוציא פתרון פלא.

הבוקר מפרסמת עמותת ''אור ירוק'' נתונים על פיהם השנה היא שנת שיא במספר הרוכבים שנהרגו בתאונת אופניים חשמליים, מתחילת 2018 נהרגו 16 רוכבים כאשר בשנת 2017 כולה נהרגו שמונה רוכבים. גם מספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2017 הוא גבוה במיוחד כאשר למעלה מ-2,000 נפצעו בתאונה עם הכלים הללו.

מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2017 רשמו שוטרי אגף התנועה 15,604 דוחות לרוכבי האופניים החשמליים - 85% מהם נרשמו במחוז תל אביב.

בעמותה מציינים את כלי הדוחות ככיל יעיל במלחמה נגד האופניים: 15,000 דוחות נתנו בתל אביב - 85 אחוזים מכלל הדוחות שניתנו בארץ. מחוז הדרום עומד במקום השני, עם 895 דוחות. 

אלא שדוחות והיטלים אינם חזות הכל. את הסטטיסטיקות צריך להחליף חינוך, החל מגילאי בית ספר, כאשר נהיגה והתנהגות בטוחה בכביש יהיו נושאים לימודיים לכל דבר. הפיכת האופניים לעוד פרה חולבת של מסים, היטלים, דוחות, פקחים, מצלמות ועוד, תראה את ישראל באור מגוחך: בהולנד, למשל, קיים מערך כבישים מוסדר, לרבות כבישים בינעירוניים. תרבות הנהיגה בכבישים כמובן אחרת. בבאר שבע תשתית הכבישים מעטה ולא רציפה ולהוריד את הרוכבים לכבישים מסוכנים דוגמת רגר, תעמיד אותם בסכנה. 

בניגוד לאירופה, אין בישראל תשתיות מסודרות לאופניים. בבאר שבע הכבישים מסוכנים בשל נהיגה פרועה
גם הכבישים בשכונות הישנות אינם מאפשרים להקצות שבילי אופניים: רחוב אסירי ציון, למשל, בשכונה ג', הוא צר מאוד ובקושי עוברת בו מכונית רגילה וצריך לנהוג בו בזהירות רבה. שבילי אופניים בבאר שבע מתחילים ומסתיימים באופן פתאומי. כשהם ישנם, הרוכבים משתמשים בהם, אבל גם הולכי רגל מתהלכים בה.

נדמה שהממשלה אינה מצליחה להסדיר את הנושא וופועלת יותר בשיטה של שליפות. הערב נערכה במשרד התחבורה ישיבה, אשר אמורה הייתה ליצור חקיקה מגבילה. בסופו של דבר, כך נודע, הוחלט כי מי שאין לו רישיון נהיגה, יעבור סוג של תיאוריה קלה, בת 20 שאלות. נער מתחת לגיל 16 שייתפס רכב על אופניים חשמליים, הוצאת רישיונו תידחה בשנה וקנס של 100,000 שקלים יוטל על מי שיתקין באופניו ציוד לא תקני שמטרתו לעקוף את מגבלות המהירות. ההחלטות ייכנסו לתוקפן רק בעוד שלושה חודשים. 

יישום חלקן תלוי בשיתוף פעולה של המשטרה והרשויות מקומיות - בעיקר בעניין האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים.

הפתרון שהועלה בישיבה: רישוי, קנסות ועונשים על עסקים. איש לא דיבר על הקמת תשתיות כמו בהולנד

במשרד התחבורה, התקיימה הערב, רביעי, ישיבה דרמטית, במהלכה התקבלו החלטות המתייחסות לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים. לא דובר שם חלילה על הקמת תשתיות נאותות, על חינוך מגיל בית ספר או על הקצאת נתיבים מיוחדים לרוכבים.

בישיבה התייחס השר כץ לשתי קבוצות רוכבים. אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו גלגלי או לרכב פרטי והשנייה - תלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר. על פי התוכנית יחוייבו התלמידים לעבור קורס קצר שיועבר על ידי מורי תיאוריה שיוכשרו בידי הרלב"ד ולעבור בחינה. 

מי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16 יידחה מתן רישיון הנהיגה בשנה. קנס של 10 אלפים שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת, עד 25 קמ"ש. עוד הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16.

עוד הוחלט כי הרשויות המקומיות יהיו רשאיות לבטל רישיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים.  עוד להעלות משמעותית את הקנסות על מי שייתפס רוכב על אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי שלא כחוק. בין ביתר, השר כץ הורה לבחון האפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים, שתאפשר זיהוי של האופניים.