• 25 ספטמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

חוששים מגנבים? בבאר שבע מפחדים לקשור אופניים ליד תחנת הרכבת

מחקר מקיף את רכבת ישראל בדק את היקף רוכבי האופניים בתחנות השונות. בירת הנגב, איך נאמר בעדינות, לא אוהבת לדווש - או מפחדת שיגנבו לה את האופניים

מתקן אופניים מאובטח בתחנת רכבת במרכז הארץ (צילום: דוברות הרכבת)


מחקר של רכבת ישראל מגלה כי כ-5500 נוסעים מגיעים לתחנות הרכבת עם האופניים בכל בוקר, אך בבאר שבע איש לא עושה שימוש במתקנים היעודיים לחניית אופניים, ובירת הנגב הינה בתחתית הטבלה: איש לא נצפה בתחנת באר שבע מרכז אוחז באופניים, לעומת 421 בתל אביב סבידור.  בתחנת באר שבע צפון, הסמוכה לאוניברסיטה ולפארק ההיי טק, נצפו 63 רוכבי אופניים בתוך התחנה. לתחנה זו מגיעים מדי בוקר אלפי סטודנטים ועובדי היי טק ממרכז הארץ.

במשרד התחבורה ורכבת ישראל יציבו מתקני חנייה רובוטיים במטרה להגדיל את מספר הרוכבים שיחנו את אופניהם בתחנה, ולהקטין את הצפיפות ברכבות.

מידי יום חול, בשעות העומס בבוקר, מגיעים כ-5,500 רוכבי אופניים לתחנות הרכבת, כאשר מרביתם (4,500) עולים איתם לרכבות, מה שיוצר צפיפות רבה בקרונות. כך עולה ממחקר שביצעה רכבת ישראל לקראת פרסום מכרז מתקני החנייה הרובוטיים שפורסם בשבוע שעבר. המחקר כלל מיפוי שטחי התחנות והתוכניות העירוניות לסלילת שבילי אופניים, ואף תצפיות יומיות שנעשו במהלך השנה האחרונה במרבית תחנות הרכבת, בימי חול בין השעות 6:00-12:00. עיקר העומס הוא בתל אביב. בבאר שבע מרכז השימוש באופניים אפסי.

עיקר השימוש באופניים: בתל אביב. בבאר שבע השימוש אפסי

על פי נתוני המחקר, קרוב ל-30 אחוזים מכלל רוכבי האופניים ברכבות מבקשים להגיע או לצאת מארבע תחנות תל אביב העמוסות. בתחנת תל אביב סבידור מרכז נמדדו בתצפיות כ-421 רוכבי אופניים, רובם ויתרו על חניית האופניים במתקנים היעודיים, ועלו עימם לרכבות. תחנת תל אביב השלום עמוסה מעט פחות, עם 409 רוכבי אופניים שעשו שימוש בתחנה, אך רק 53 מתוכם החנו את אופניהם לפני כניסתם. 
בתחנות תל אביב האוניברסיטה ותל אביב ההגנה נמדדו 888 רוכבים אופניים שביקרו בשתי התחנות, רק 97 מהם החנו אותם לפני עלייתם לרכבות. תחנת הרצליה מדורגת אף היא גבוה בטבלה, עם 478 רוכבי אופניים, מתוכם 76 בלבד עשו שימוש במתקני החניה. בלהבים-רהט, לשם השוואה, היו  11 רוכבים בלבד, בעת ביצוע התצפיות. 

ככה חונים בתל אביב השלום: מתקן חדיש ומאובטח (צילום: דוברות הרכבת)​​​​​​​

רכבת ישראל הציבה עשרות מתקני חנייה הולנדיים במרבית התחנות בארץ. מתקנים אלה מאפשרים קשירה נוחה וקלה של עשרות זוגות, בחינם. לצד זאת, יצאה באחרונה רכבת ישראל ב'קול קורא', אשר יאפשר לחברות השכרת אופניים שיתופיים את הצבתם בסמוך לתחנות נבחרות, והטבת מחיר ייעודית לנוסעי הרכבת.  

מכרז להתקנת חניוני אופניים משוכללים, בינתיים רק בתחנות נבחרות

לאחרונה פרסמו משרד התחבורה ורכבת ישראל מכרז להצבת מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים, כחלק מפיילוט שיבוצע בחודשים הקרובים. חניונים אלה מאפשרים ניצול אופטימלי של שטח הקרקע, בטוחים מגניבות ונזקים, ומאפשרים שימוש מהיר וללא כוח אדם, באמצעות אפליקציה ייעודית. חניונים אלה יאפשרו אכסונם של יותר מ-200 זוגות בכל מתקן, והשירות יינתן חינם לנוסעי הרכבת, במשך 12 השעות הראשונות של השימוש, כאשר לאחר מכן תעמוד העלות על שקלים בודדים. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין כי "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ".  

 "אנו מברכים על הצמיחה בכמות הנוסעים ברכבת, ובכלל זה גם רוכבי האופניים, ופועלים רבות להנגשת תחנות לרוכבי אופניים, כמו גם להצבת שירותים משלימים כגון מתקני ניפוח אוויר", מציין שחר שוורץ, מנהל אגף לוגיסטיקה ברכבת ישראל, אשר ביצע את המחקר ואחראי על התקנת השירותים לרוכבי אופניים בתחנות, "המתקנים הרובוטיים יוצבו בשלב הראשון בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות רוכבי האופניים בתחנות, כאשר בעתיד יורחבו לתחנות נוספות. אנו קוראים לרוכבי האופניים לעשות שימוש במתקנים ובשירותים המוצבים בתחנות, ולרכוב בזהירות". 

אפס רוכבי אופניים נצפו בתחנת באר שבע מרכז (צילום: גוגל מפות)​​​​​​​

בבאר שבע חוששים מגניבות, התשתיות חסרות

אופניים, בהן אופניים חשמליים, הם פתרון נהדר ואקולוגי לעומסי התנועה ובעיקר, לבעיות בתחבורה העירונית. זאת, בתנאי שרוכבים על האופניים כחוק, בזהירות ותוך שימוש בכלל אביזרי הבטיחות. אלא שבניגוד לאירופה, תרבות הנהגיה בישראל ובעיקר בבאר שבע, הופכים את הנהיגה לסוג של הימור. על פי חוק, רוכבי אופניים צריכים לרכב בשבילים היעודיים ולא, לרדת לכביש. בבאר שבע אין מערכת שבילי אופניים רציפהו שבילי האופניים המעטים בעיר משמשים את הולכי הרגל. בעיר, בשכונות הישנות בעיקר, לא מעט רחובות צרים. 

לתשתיות החסרות נוסף החשש מפני גניבות, בעיקר של אופניים חשמליים. האופניים החשמליים יקרים יחסית וגם אם לא גונבים את האופניים כולם, די לגנוב את אחד החלקים: סוללה, למשל, יכולה לעלות למעלה מ-1,500 שקלים. בקר מהירות, מנוע, מערכת פנסים, יכולים לעלות כמה מאות שקלים. הרוכבים נאלצים לשמור על קשר עין עם האופניים, גם אם הם קשורים: בעיר בה גלגלי מכוניות נגנבים בקלות והפריצות לכלי רכב נפוצות, גם אופניים ורכב דו גלגלי נמצאים בסכנה. 


כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load