• 17 דצמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

שבוע לפתיחת שנת הלימודים, בתי הספר בב''ש שודרגו - ומה חדש בחינוך?

בעוד שבוע תפתח שנת הלימודים בבאר שבע: 41,600 תלמידים, בהם 2,900 ילדים נרגשים העולים לכיתה א', יתייצבו במוסדות החינוך, שעברו שדרוג משמעותי. מה החידושים השנה?

מוסדות הלימוד שודרגו. התיכון ברמות (הדמיה: עיריית ב''ש)

כ-41,600 תלמידים בכל הרצף החינוכי יפתחו ביום ראשון הבא, ה-2 בספטמבר, את שנת הלימודים תשע"ט בבאר-שבע. כ-9,400 מתוכם יפקדו את גני הילדים, טרום טרום חובה, טרום חובה וחובה. 17,800 יחבשו את ספסל הלימודים בבתי הספר היסודיים מהם 2,900 תלמידים נרגשים יחלו את לימודיהם בכיתות א'. בבתי הספר התיכוניים ילמדו 14,400 תלמידים. 

בשבע השנים האחרונות נבנו והוכשרו בעיר כשלוש מאות מבנים לגני ילדים ובתי ספר הן בשכונות ותיקות והן בשכונות חדשות.

בימים אלה, כהערכות לפתיחת שנת הלימודים, משקיעה עיריית באר-שבע יחד עם משרד החינוך הן בתשתיות חדשות והן בשדרוג תשתיות פיזיות קיימות וטיפול בליקויי בטיחות במוסדות החינוך מתוך אמונה כי המציאות יוצרת תודעה ולכן על הסביבה החינוכית להיות מתקדמת ומטופחת. 

גם בשנת תשע"ט יופעלו מגוון מהלכים, פרוייקטים ותכניות מערכתיות חינוכיות ופדגוגיות ייחודיות ומעניינות לקידום וטיפוח המצוינות במגוון תחומים בהן:

חדשנות דיגיטאלית בחינוך: "פדגוגיה של הזדמנויות" בבירת הנגב 

''באר- שבע מובילה מהלך חדשנות פדגוגית-דיגיטלית במוסדות החינוך בעיר. מטרת המהלך בין היתר הכשרת בוגרים לעולם עתידי, דיגיטלי, משתנה ופורץ גבולות'', אומרים בעיריית באר שבע.
''בחודש יוני נערך כנס חשיפה לצוותי החינוך בבתי הספר ולאחר מכן לכל בית ספר הותאם מסלול חדשנות פדגוגית. יש לציין שבתי הספר בבאר-שבע מתנהלים כמודל מדגים ארצי:לבחינת תשתיות לאומיות בחינוך, ליצירת רשת בתי ספר המהווים ארגונים לומדים "חכמים" ולהובלת חדשנות טכנו – פדגוגית, היוצרת שינוי בתהליכי הוראה - למידה''. 

במסגרת המודל הוכשרו צוותים חינוכיים לקידום פדגוגיה חדשנית, נבנו מרחבי חדשנות במוסדות החינוך ונפרסו תשתיות מתאימות וציוד דיגיטאלי לאורך הרצף החינוכי: כיתות חכמות בבתי הספר העל יסודיים, ציוד תקשוב לגנים מובילים.

חלל פנימי במוסד חינוך בבאר שבע (צילום: עיריית ב''ש)


בין היוזמות חינוכיות קהילתיות:עידוד יוזמות פדגוגיות-טכנולוגיות של אנשי חינוך ושל תלמידים והטמעתם במוסדות החינוך לקידום למידה חדשנית, יצירת קשרים ושיתוף פעולה עם פרויקטים של עיר חכמה וקהילה לומדת, האקתונים של נוער / צוות חינוכי, האקתון קהילתי, קידום סטארטפים של בני נוער, קידום מסגרות נוער, קידום עירוני של אליפות הסייבר הארצית, תחרויות סייבר ואבטחת מידע בקרב בני נוער. כמו כן, במסגרת המודל ישנו קידום למידה מקוונת מרחוק- פיתוח קמפוס וירטואלי של נוער הלומד בשיטות חדשניות ללא מגבלות זמן ומקום.

ילדי הגנים יזכו אף הם בטעימה של לימודי טכנולגיה בעזרת תוכניות חדשות: 

רובוטיקה לטף: תוכנית במסגרתה ירכשו הילדים מגוון תחומי ידע ומיומנויות של פתרון בעיות, יצירתיות, עבודת צוות וכן מוטוריקה עדינה, קשר עין חד, חיבור לטכנולוגיה ועוד. הציוד וערכות הלימוד ברובוטיקה יהיו ברובם ערכות הלגו האהובות על הילדים, המוכרות להם מחדר המשחקים בביתם. הערכות כוללות אוסף של חלקי לגו רבים, ביניהם גלגלי שיניים, צירים וקורות. התוכנית תחשוף ותעודד עניין ותשוקה לתחומי המדעים המרתקים כבר בגיל הרך ותפתח בפני הילדים צוהר לעולם אינסופי של חוויות ואתגרים. 

מדעדודס: תוכנית ראשונה מסוגה בישראל ללימוד מדע בגני הילדים בבאר-שבע. התוכנית הייחודית ללימוד מדעים ואסטרונומיה לילדי הגן יוצרת אצל הילדים גירויים חינוכיים בנושא מדע ומעודדת את הסקרנות הטבעית של הילדים באמצעות חשיפה לכלים וצורות התבוננות מגוונות על תופעות שונות. 

קונצרטף: מפגש לכל גני החובה בעיר עם אמן כלי נשיפה המציג מגוון של כלים ביניהם כלי נגינה נדירים.

תיגוף: בשיתוף פעולה עם מכללת קיי, משלבת התכנית "מתגפים" מהמסלול להוראת מוסיקה בגיל הרך, בתוך גני החובה בבאר-שבע. התיגוף היא שיטה יצירתית להוראת קצב, הרמוניה ופוליריתמיקה תוך פעילות חווייתית. הילד לומד לייצב תחושת קצב, לקרוא מקצבים ולפתח קואורדינציה באמצעות תיפוף על הגוף ועל פי תבניות מלל. גני החובה בתכנית זוכים למפגשים חד שבועיים עם מתגף מקצועי .

מוזה- טף: תוכנית חשיפה של ילדי הגנים לעולם האומנות והמוזאונים. התכנית תתחלק לשני שלבים: שלב א' – המוזאון בא לגן – הכרות עם המושגים מוזאון, תערוכות, רנסנס והתמקדות בנושא הדיוקן ושילוב של פעילות יצירה. שלב ב' – הגן בא למוזאון – הילדים יסיירו במוזאונים.

חצר פנימית בבית ספר (צילום: עיריית ב''ש)​​​​​​​

מגשרות חינוכיות: פרויקט של מחלקת קליטה עירונית, הנותן מענה לקהילת יוצאי רוסיה, צרפת, מדינות ערב, דרום אמריקה וספרד . מגשרים חינוכיים מהווים גשר בין התרבות הישראלית לבין תרבות המוצא, בדגש על עבודה במערכת החינוך בישראל השונה ממערכות חינוך אחרות בעולם וגם בהיבטים נוספים של החיים בארץ.  המגשרים החינוכיים פועלים ב - 3 מעגלים: התלמיד, המשפחה והגן. המגשרים מסייעים למשפחות העולים במפגש הבין תרבותי ולצוות הגן בהיכרות עם תרבויות ארצות המוצא.
בית חולים לדובים:מטרת התוכנית לסייע לתלמידים להפיג חששות ולהתמודד עם הפחד מפני רופאים. הילדים הופכים ל"הורים" לדובי חולה ומלווים אותו לאורך טיפול בבית החולים. 

דיגיטף: תכנית התקשוב הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 היא תכנית רב שנתית של משרד החינוך, שמטרתה לקדם פדגוגיה חדשנית תוך הטמעה של טכנולוגיות מידע ותקשורת בגני הילדים ברחבי העיר. 

ילדי פלאי בב''ש (צילום: מתחם הקטר)​​​​​​​
פלאי באר-שבע: תוכנית חינוכית ייחודית הנלמדת בגני הילדים ומאפשרת לילדים להכיר את העיר באר- שבע באופן חוויתי במטרה ליצור זיקה בין התלמיד למקום מגוריו וזאת באמצעות ארבעה נושאים עיקריים: היסטוריה, אומנות, טבע, ספרות ותנ"ך. במסגרת התוכנית ילדי גני החובה מקבלים את ספר הילדים: "באר שבע עירי" המלווה בפאזל, מקיימים סיורים בשביל "סובב באר שבע" כולל הדרכה והפעלות ונהנים מהצגה המבוססת על הספר ותיכלל בסל תרבות. 

הכדור בידיים שלנו - חינוך לקיימות בגיל הרך: החינוך הסביבתי משתלב בתכנים החינוכיים/ערכיים בחיי היום יום של גן הילדים. מדובר בנדבך חשוב ביצירת זהות מקומית של הילד להידוק הקשר שלו לסביבתו, לעירו ולארצו.  החינוך לאיכות הסביבה בא לסייע לילדים כיום, לאזרחי המחר, לחיות טוב יותר בעולם נקי יותר, מוגן מפני זיהום ורעש, עולם בו נשמרים כללים ומניעת אסונות ומפגעים לאדם, לחי ולצומח. החינוך לקיימות  חייב להתחיל בגיל הרך שכן, בגיל זה מעצב הילד הרגלי חיים בתחום יחסי הגומלין עם הסביבה הפיזית והאנושית. 

גנים ייחודיים: מגמה הולכת וגדלה, הפיכת גנים לייחודיים בתחומי דעת שונים, גנים ייחודיים במדעים, במוסיקה, במנהיגות, בתאטרון וכו'. העמקת תחום הדעת ולימודו ברבדים השונים לאורך שנת הלימודים ובהתאמה לתכנית הליבה השנתית של הגן. 

"גן סיפור": גן גירית הינו גן ייחודי "גן סיפור", לאורך שנת הלימודים מתקיים עיסוק בתחום הספרותי תוך שילוב בחומרי הליבה ותוכנית הלימודים. בשנת הלימודים תשע"ח למד בגן ילד האלרגי לדברי מזון שונים. כחלק מתהליך ההסברה לילדים והמשמעות כי יש לוותר על מאכלים מסוימים במטרה לשמור על בריאות חבר בגן, נכתב ואויר ספר ע"י ילדי הגן - "ילד יחיד ומיוחד", ספר ילדים הנולד מהשיח בנושא ומהרצון להכיל ולכבד את השונה. בפתיחת שנת הלימודים תשע"ט יחולק עותק של הספר לכל ילדי הגנים בעיר.

גן אמנות: חינוך לאומנות בגישת הביטוי העצמי השמה דגש על יצירתיות, מקוריות ופרשנות אישית. פעילות אמנותית הכרחית לכל ילד כאמצעי חיוני לקידום ולביטוי התפתחותו ולכן עליה להיות בסיס לכל פעולה חינוכית. שילובה של האמנות הפלסטית בתוך הגן הכרחית וחשובה להתפתחות הילד בכל התחומים ותורמת לקידום התפתחות השפה, יכולותיו המוטוריות הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות.

פעילות פלאי בשנה שעבר (צילום: עיריית ב''ש)​​​​​​​

גן חוויתי- אנגלית : גן ייחודי בשכונה ג'  (חושן, שוהם) שיהווה מוקד משיכה למשפחות רבות והצמחת המודל במקביל בבית הספר חזון עובדיה מתוך אמונה שהחשיפה ללמידה טבעית של רכישת שפה נוספת בגיל הרך הינה הזדמנות שווה לבלתי שווים. החשיבות של הקדמת החשיפה של השפה האנגלית מגיל בית הספר לגיל החינוך הקדם יסודי הינה החשיפה והלמידה הטבעית. 
מטרתה העיקרית של התכנית היא קידום מיומנויות לרכישת השפות עברית ואנגלית ומיומנויות התקשורת של ילדי הגן לצורך הבנת הסביבה בה הם חיים ותפקוד טוב יותר בתוכה, תוך שימת דגש על זהות יהודית ושייכות לחברה הישראלית.
מיומנויות נוספות שירכשו: הקניית כלים לרכישת שפה, פיתוח מיומנויות חקר ולמידה טבעית, חיזוק מיומנויות התקשורת הבין אישית, טיפוח והטמעת ערכים הקשורים ביהדות, לוח השנה העברי, מעורבות חברתית ועזרה לזולת.

גן מוסיקלי: גן ייחודי במוסיקה השם לו למטרה קידום מיומנויות מוסיקליות והעמקת הידע המוסיקלי בקרב הילדים המתחנכים בו תוך ביטוי לכל תחומי הליבה הנדרשים בגן. הלמידה בגן הינה חווייתית ומשלבת שירה, נגינה, תזמור, תנועה במרחב, ריקוד מובנה והיכרות מעמיקה עם מושגים מוסיקליים.
בגן ישנו דגש על חקר המוסיקה בדגש על חקר כלי נגינה וחקר מוסיקה מתרבויות שונות בשל אופי הגן הטומן בתוכו תרבויות רבות ושונות המשקפות את החברה הישראלית.

גן חוקר: מיזם חקר בגנים. בהפעלת המיזם בגן משתתפים כל ילדי הגן, המגמה היא לשתף גם את ההורים ואת הקהילה בחלק מהפעילויות בו. במסגרת זו מקבלים הגנים ליווי, תמיכה מקצועית ומענק תקציבי. מטרתה העיקרית של התכנית היא הקניית מיומנויות למידה ועשייה דרך החקר תוך קידום האוריינות של ילדים לצורך הבנת הסביבה בה הם חיים ותפקוד טוב יותר בתוכה. ישנם גנים חוקרים במס' נושאים ותחומים בהם: מספרים בסביבת חיינו בדגש על יצירת משחקים חשבוניים, מפעל חליטות תה ומרפא והקמת בית תה, מרכז צפרות, פייטנות , חקר בעלי חיים בהתמקדות בחרקים באמצעות חצר תנכ"ית, חקר חומרים בשימוש חוזר באמצעות סיפורי התנ"ך. 

מודל לשילוב בין גני חינוך מיוחד לגני החינוך רגיל: כחלק ממגמה עירונית לשילוב בין תלמידי החינוך הרגיל לתלמידי החינוך המיוחד, פועלים גנים חדשים שנבנו ברח' הגדודים בשכונת דרום, האחד רגיל והשני לחינוך מיוחד, במתכונת של שילוב. הקרבה הפיסית בין הגנים מאפשרת לגננות לייצר שיתוף פעולה סביב חגים ואירועים מיוחדים, לשלב משחקי חצר משותפים ועוד. מתכונת השילוב תופעל גם בין גנים מסוימים בשכונת נווה זאב ובפלח 5. 

הקמת ממשלת תלמידים: בבית הספר נווה שלום בבאר-שבע מתקיים פרויקט ייחודי . נבחרת ממשלה (שכבות ג'-ו') על פי הליך דמוקרטי תקין כפי שמתקיים בבחירות במדינת ישראל.

ההליך כולל הנפקת תעודות זהות לכל התלמידים, הקמת מפלגות, קמפיין/מסע בחירות שבסופו כמובן מוכתר ראש ממשלת הילדים בבית הספר ועמו שרי הממשלה. במקביל לתהליך זה מלמדים ומקיימים פאנלים הקשורים להליך הדמוקרטי: מהו מנהיג? איזה סוג של מנהיג אנו רוצים וכו'.

מערכת חינוך מכוונת סייבר 

כחלק מהמהלך הלאומי להפיכת באר-שבע לחלוצה עולמית ומובילה בתחום הסייבר והפיתוח הטכנולוגי תחומים אלו מוצאים ביטוי חשוב במערכת החינוך העירונית הפורמלית והבלתי פורמלית. בשנים האחרונות נבנתה בעיר תכנית עירונית לקידום תעודות הבגרות האיכותיות, אלו המאפשרות הן שירות משמעותי איכותי והן בחירה בהמשך הדרך במסלול אקדמי נבחר. 

הושם דגש מיוחד לקידום המסלול המדעי הטכנולוגי הן במקצועות היסוד - 5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל אנגלית וכן לימוד מקצועות הפיזיקה, כימיה, סייבר, ביוטכנולוגיה, רובוטיקה ועוד) , כך שבסופו של יום יגדל שיעור תלמידי ותלמידות התיכון המגיעים להישגים מצוינים ומצטיינים הן ברמה מקומית והן ברמה לאומית ומרחיבים את מגוון ההזדמנויות שלהם להשתלב בעתיד על פי נטיותיהם ויכולותיהם.

הישגים בסייבר. תלמידי עמל רמות זוכים בתחרות (צילום: רשת עמל)​​​​​​​

במסגרת זו בין היתר נפתחו מגמות סייבר חדשות ופורצות דרך בבתי הספר התיכוניים בעיר. במגמות היוקרתיות לומדים מאות תלמידים מצטיינים בתחומי הנדסת מחשבים שישתלבו ביחידות המודיעין בצה"ל. תלמידי התכנית, לומדים את יסודות תחום הסייבר, רוכשים הכשרה ייחודית ומשתתפים בתחרויות חשובות לצד נציגים ממערכת הביטחון, השב"כ, עמותת בוגרי יחידת 8200 , אגף התקשוב של צה"ל וגופי טכנולוגיה ואקדמיה מובילים. יש לציין שמדובר בתחום חדש שמעולם לא נלמד במערכת החינוך. התוכנית מובנית על פי רמת הדרישות של אגף המודיעין בצה"ל, מטה הסייבר הצה"לי ומינהל מדע וטכנולוגיה ומחוז הדרום במשרד החינוך. בנוסף, בשנים הקרובות במסגרת ההשקעה הלאומית חסרת התקדים וכחלק מהמהלך החינוכי יבנה בבאר-שבע  תיכון חדש , על-אזורי וארצי , למדעים ואמנויות שיכלול גם כן מגמת סייבר ייחודית.

תכנית חשובה נוספת בעיר לקידום והכשרת בני ובנות נוער בתחומי תקשוב, סייבר והגנת הרשת- " ניצנים": מיזם לימודי פורץ דרך משותף לעירית באר-שבע, משרד החינוך, אגף התקשוב בצה"ל ו"מרכז אודי למצוינות תקשובית" לעידוד והובלת בני נוער למצוינות בתחומי התקשוב והסייבר לקראת גיוסם. תלמידי כיתות ט'-י"ב שלומדים בתכנית רוכשים הכשרה ייחודית בתחומי מחשוב, סייבר, תקשורת והגנת הרשת כאמור, במסגרת עליית גופי אגף הקשר והתקשוב לנגב. למשתתפי התוכנית ניתנים מגוון הכלים להתקבל ולהשתלב ביחידות התקשוב בצה"ל ובעתיד להפוך למומחים בתחומי הטכנולוגיה ותעשיית ההייטק בישראל. משך הלימודים בתוכנית 4 שנים , אחת לשבוע לאחר שעות הלימוד בכיתה ט' ובכיתות י' – י"ב ישולב כחלק ממקצועות המיחשוב. שעות העשרה ותיגבורים יינתנו בשעות אחר הצהריים. המרצים בתוכנית : מומחים מהתעשייה, מדריכי בית הספר למקצועות המחשב (בסמ"ח- ממר"ם), מדריכים מבית הספר הארצי לקשר.

חידושים בחינוך הבלתי פורמלי

גם בחינוך הבלתי פורמלי לימודי הסייבר מקבלים ביטוי חשוב דוגמה לכך היא תכנית מגשימים": תכנית עילית אה- פורמאלית ללימודי מחשבים וסייבר, מיועדת לבני נוער בכיתות י'-י"ב במסגרתה רוכשים התלמידים כלים מתקדמים בתחום מתפתח וחשוב זה ונפתחת בעבורם הזדמנות חשובה לאופק משמעותי ושרות איכותי ביחידות העילית של צה"ל. יש לציין שכמות התלמידים בעיר שלומדת לימודי סייבר בחינוך הבלתי פורמלי במסגרת תוכנית זו עולה מידי שנה ובהתאמה גם גדל שיעור המתגייסים ליחידות העילית במודיעין.  
 
"לומדים עם מדענים וטייסים": תכנית בשיתוף עמותת חתני נובל למצוינות בחינוך. סדרה של מפגשים עם מדענים המגיעים לסדרת הרצאות ומציגים לתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים נושאים מתקדמים ומרתקים במדעים וטכנולוגיה במגוון תחומי דעת.  במקביל מתקיימת סדרה של מפגשים עם טייסים. 
 
מרחב סטארט-אפ עירוני ליוזמות חינוכיות: בימים אלה מתוכנן מרחב סטארט-אפ עירוני אשר יתמוך ביוזמות חינוכיות של אנשי הוראה, תלמידים וכלל התושבים מהקהילה המקומית. המרחב יעניק תשתיות מתאימות, פיזיות ואנושיות, לתמיכה ביוזמה, פיתוחה ותמיכה בהמשכיות קיומה והפצתה. המרחב יהווה HUB עירוני שיכיל בתוכו את כל האמצעים הטכנולוגים הנדרשים ויאפשר התייעצות וקידום היוזמה ע"י אנשי פיתוח, עיצוב ומומחי תוכן נוספים. 

ויקיפדיה בחינוך: במסגרת הפרויקט החינוכי עשרות תלמידים הלומדים בכיתות הצטיינות בבאר- שבע כותבים ערכים על העיר באינציקלופדיה השיתופית הרב לשונית-ויקיפדיה. התלמידים מוכשרים למייזם כחלק מתוכנית הלימודים בין היתר בשיעורי הבעה בהם התנסו בניסוח, בכתיבה ובחיפוש מקורות אמינים וכן במסגרת הדרכות וסדנאות עריכה על השימוש וחוקי הכתיבה בויקיפדיה. בנוסף יהנו התלמידים מסיורים לימודיים להכרת אתרים ומוקדים חשובים בבאר-שבע. עד כה עשרות ערכים שנכתבו במלואם על ידי תלמידים נוספו לויקיפדיה.
 
 
מארי קירי: שילוב לימודים אקדמיים בתיכון - תכנית ייחודית בישראל במסגרתה עשרות תלמידות ותלמידים מצטיינים בכיתה י' לומדים לימודים אקדמיים לתואר במסגרת המחלקה לכימיה באוניברסיטת בן גוריון. תכנית ייחודית זו מאפשרת לימודים אקדמיים בקבוצה של תלמידים תוך תמיכה, ליווי, חניכה ויצירת מעטפת חברתית מנהיגותית תומכת.

חידון באר-שבע עירי: פרויקט ייחודי לחיזוק הזהות הלוקאלית והקשר של התלמידים לעיר באר-שבע, לעברה, להווה ולעתיד. במסגרת הפרויקט זוכים תלמידי בתי הספר היסודיים  וחטיבת הביניים להיחשף וללמוד על היבטים שונים הקשורים לעיר באר-שבע ומתחרים ביניהם בחידון עירוני.
 
אתגרים - תוכנית שמפעילה המחלקה לחינוך מיוחד בחמישה בתי-ספר על-ידי עמותת "אתגרים". העמותה פועלת לקידום ושילוב חברתי של ילדים, בני-נוער ובוגרים עם מוגבלות באמצעות פעילות ספורט אתגרי בין היתר בתחום החבל, השייט והאופניים. התוכנית ממלאת מטרות רבות וחשובות, ביניהן: שיפור המוטוריקה הגסה, הפגת פחדים, חיזוק מיומנויות חברתיות, שיפור יכולות קוגניטיביות ושיפור יכולות שפתיות. 

פרויקט שוחרי רפואה – אסר"ן

פרויקט "שוחר רפואה" בחינוך המיוחד פועל מטעם אסר"ן (אגודות הסטודנטים לרפואה בנגב) במטרה לחשוף את הילדים לעולם הרפואה והבריאות לעודד אותם לשאוף למצוינות ולהרחיב את ידיעותיהם. תכני הפרויקט מגוונים ומכילים תכנים תיאורטיים ומעשיים. בחשיבה משותפת עם צוות בית הספר ובהתאם לצרכים נבנתה תוכנית יחודית לכל בית ספר.
חדשנות חינוכית בבית הספר "תומר" - "יומן המתנ"ה לתלמיד הנחוש"

המוצר החינוכי "יומן המתנ"ה לתלמיד הנחוש", שפותח בבית הספר הניסויי "תומר" הוא תולדה של חשיבה מחוץ לקופסה. 
בית-הספר שייך לרשת בתי-הספר מקדמי הכוונה עצמית במכללת קיי וזוכה לליווי אקדמי מטעם מכללת קיי זו השנה הרביעית. המודל שפותח בבית הספר מעמיד במרכז את נושא הפרואקטיביות - "נחישות נרכשת": מאמץ והשקעה להשגת מטרות תוך כדי מתן ביטוי לצרכים ולרצונות של כל ילד וילדה. הצוות המוביל של הניסוי בנה את המודל ופיתח אותו לאורך השנים, באמצעות השתלמויות מוסדיות ומפגשי הטמעה אינטנסיביים בשיתוף פעולה עם מכללת קיי ועם אגף ניסויים ויוזמות במשרד החינוך. השנה הופק יומן המתנ"ה (מסע מקדם תודעה עצמית, נחישות והשקעה אג'נטית), מוצר המיישם את הרעיון מתוך ההנחה הבסיסית שלכל ילד הזכות לנחישות - הזכות להשמיע את הקול הייחודי שלו, הזכות להיות מסוגל להצליח, ליזום ולהשפיע על הישגיו וסביבתו.

מטרת היומן לטפח לומד אוטונומי נחוש בעל מכוונות עצמית. הכלים שפותחו בבית-הספר מחזירים את האחריות לידי הלומד ומזמנים לו תהליך שיפור מתמיד מבוסס בחירה, המגייס את המוטיבציה הפנימית של הלומד ומשפיע על הישגיו. בשלב הראשון התלמיד יוצר מפה רחבה מותאמת לו, בתהליך דיאלוגי מעמיק בהנחיית המורה. המפה מציגה חוזקות, הזדמנויות, חולשות ומעכבים, מתוך המפה התלמיד בוחר יעד שברצונו לקדם ואת הדרך להשגתו כולל פעולות, הגדרת זמן, מעקב ובקרה. כך רוכש התלמיד כלים לפיתוח עצמו כלומד עצמאי.
היומן מכיל כלים נוספים שפותחו, למשל "מד-הנחישות", כלי לפיתוח חשיבה רפלקטיבית באמצעותו נדרש התלמיד למשוב שבועי של שיעור לבחירתו. ביומן משולב גם כלי מקוון להערכת הלומדים בארבעה היבטים בשלוש תחנות לאורך השנה, כלי המבוסס על מסמך תפקודי לומד. 
היומן משרת הן את המורים והן את צוות ההנהלה.  מקומם המשמעותי של התלמידים ועיקרון הבחירה באים לידי ביטוי בכלל הכיתות בתהליכי למידה מבוססי ערכים, שהבולט בהם הוא ערך הקיימות, שמזמן למידה גם מחוץ לכותלי בית הספר.  

 
פרויקט נוסף: חידון התנ"ך לבתי הספר היסודיים והעל יסודיים הן בחינוך הממלכתי והן בחינוך הממלכתי דתי.
  
המרכז לשירות משמעותי: המרכז מפעיל תכניות עירוניות ובית ספריות לקידום ההכנה לשירות בצה"ל, ביניהם ימי צה"ל בית ספריים, הכנת התלמידים לצו הראשון, טיפוח בעלי הפוטנציאל לקצונה, שילוב חיילים וחיילות, קצינים וקצינות בהסברה לתלמידים על צה"ל ואפשרויות המגוונות לשירות משמעותי.  המרכז מעודד תלמידים להצטרף למכינות קדם-צבאיות ושנות שירות, יוזם ומקיים סיורים בבסיסי צה"ל למורים וצוותי חינוך, מלווה ותומך בארגונים ומסגרות המקדמות את הצבאי ואזרחי בעיר. 

מעורבות חברתית-קהילתית ותעודת בגרות חברתית: החינוך לערכים, להתנדבות ולתרומה לקהילה ולזולת מהווים נדבך מרכזי במערכת החינוך בבאר-שבע. במסגרת התכנית למעורבות חברתית, תלמידי בתי הספר העל-יסודיים והיסודיים מתנדבים במקומות שונים בקהילה ובמסגרת תכניות ופרויקטים שונים המופעלים בבתי הספר ובמוסדות קהילתיים. תלמידי כיתה יב', שעומדים בקריטריונים שהוגדרו ע"י משרד החינוך, זכאים לתעודת בגרות חברתית על עשייתם החברתית ותרומתם לקהילה ולחברה, לצד תעודת הבגרות הלימודית.  

תכניות מנהיגות מובילות: במסגרת החינוך למנהיגות ולמעורבות אזרחית, מופעלים במערכת החינוך מספר תכניות מובילות לטיפוח מנהיגות בקרב תלמידים, ביניהם תכנית חצ"ב - המיועדת לתלמידי כיתות ו' ובמסגרתה רוכשים התלמידים כלים ומיומנויות בתחום המנהיגות, כגון יכולת  להעביר מסר, מיומנויות בהפקת פרויקט, התמודדות עם דילמות חברתיות ואזרחיות וכד'. פרלמנט ילדים עירוני- המיועד לנציגי תלמידי בתי ספר היסודיים (כיתות ה') ובמסגרתו עוברים התלמידים הכשרה ביסודות הדמוקרטיה ורוכשים כלים ומיומנויות בהובלה, הנהגה, עמידה מול קהל, תכנון והפקת מיזמים ועוד. תכנית מד"צים (מדריכים צעירים) הינה תכנית המיועדת לתלמידי ח'-יא' ובמסגרתה רוכשים המשתתפים מיומנויות וכלים בתחומי מנהיגות, הובלה והדרכה ומיישמים אותם במקומות השמה ובפרויקטים חברתיים במועדוני ילדים ונוער, מוסדות לילידם עם צרכים מיוחדים, הדרכה והסברה בנושאי ספורט, מניעת  סמים ואלכוהול, מיניות בריאה ועוד.  

"בית ספר לשפות": בבית הספר נווה שלום בבאר-שבע מתקיים פרויקט ייחודי ללימוד שפות - במסגרתו תלמידי המוסד החינוכי מגן ועד כיתה ו' לומדים 7 שפות. לדוגמא: שכבה ב': צרפתית, ג'-ו': סינית ד': רוסית ה': עברית, ערבית, ספרדית כמובן שבמקביל נלמדת השפה האנגלית והעברית! עם השפה נלמדת גם התרבות, כאשר כל שכבה לומדת שפה ותרבות אחרת. במסגרת הלימוד מתקיימים טקסים, אירועים והצגות במגוון שפות. 

קונצרטי חשיפה: סדרה של קונצרטים מוסברים בסגנונות שונים עבור תלמידי בתי הספר היסודיים הניתנים ע"י מרכז המצוינות למוסיקה בעיר זאת בנוסף לפעילות סל התרבות. באמצעות קונצרטים אלו נחשפים הילדים, לאורך השנים, לסגנונות מוסיקליים שונים, כגון: מוסיקה קלאסית, כליזמר, זמר עברי, מוסיקה אנדלוסית וכד'. כמו כן, הילדים לומדים על משפחות כלי נגינה שונות כגון: כלי נשיפה, כלי הקשה, ועוד. 

תכנית "קנגרו": תכנית אינטרנטית לקידום לימודי המתמטיקה באמצעות שעשועון חידות במתמטיקה. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ב'-ו', ואחד מעקרונותיה הוא "מתמטיקה לכל"- חידות מתמטיות ברמות קושי שונות ומותאמות לשכבת הגיל של התלמידים. התכנית נועדה למשוך כמה שיותר תלמידים לפתרון בעיות במתמטיקה בזמן ובמקום הנוח והמתאים להם. 
 
בית ספר להורים: מתוך תפיסה כי ההורים מהווים גורם מרכזי בחינוך ילדים. גובשה תוכנית להורות מיטבית במסגרתה מתקיימות סדנאות ומפגשים עם טובי מנחי ההורים. 
 
רובוטיקה: תכנית לימודים ייחודית ברובוטיקה בחט"ב הכוללת השתתפות בתחרויות רובוטיקה ארציות ואזוריות.

מרכזי מצוינות עירוניים במדעים, תיאטרון, חינוך גופני, מוסיקה ומנהיגות. המרכזים מזמנים לתלמידים למידה משמעותית במגוון תחומי דעת ויצירה ומאפשרים להם הזדמנות למתן ביטוי אישי ליכולותיהם תוך למידה ושיפור כישרונות, עד כדי מצוינות והצטיינות בתחומים השונים. כל מרכז מצוינות מפעיל תכנית פעילות לילדי ותלמידי העיר, מגן ועד י"ב בשלושה מעגלי העשרה: חשיפה, העמקה, חקר/התמחות.

מרכזי למידה והעשרה חוץ בית ספריים: מערכת החינוך בב"ש מפעילה תכניות ופרויקטים חינוכיים למצוינות  בשיתוף מרכזי המדע, התרבות והספורט העירוניים: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, פארק קרסו למדע, המרכז הטכנולוגי, הקונסרבטוריון העירוני, תיאטרון ב"ש ובית ספר למשחק, מרכזי מחול ותנועה,  מרכזי ספורט ועוד.



                                                                                                                         

כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load