• 20 ספטמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

בקרוב: החמרה באכיפה על רוכבי אופניים חשמליים

בימים הקרובים תובא לאישור הכנסת הצעת חוק של שר התחבורה ישראל כץ, שתטיל שורת הגבלות על רוכבי האופניים, בהן חובת חבישת קסדה ואיסור מכירת כלים שלא יעמדו בתקן

ילד על אופניים חשמליים. בקרוב, שורה של הגבלות על הרוכבים (צילום המחשה: bicicleta / PIXABAY / CC0)

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום, שלישי,  את הצעת החוק של שר התחבורה, ישראל כץ (ליכוד), אשר תחייב את כל רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה בזמן הרכיבה,  בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק תועבר בימים הקרובים לאישור במליאת הכנסת. עד כה לא הייתה קיימת חובה כזו והיא גם לא נאכפה. בישראל יש כ-200,000 רוכבי אופניים חשמליים, בהם כמה אלפים בעיר באר שבע. עד כה, כלי התחבורה הפופלרי והלא מזהם, מצויין לנסיעה בתוך העיר, לא חוייב בתקינה מיוחדת. ההמלצה שהייתה קיימת דיברה על הגבלת המהירות ל-25 קמ''ש וכן על הגבלת עוצמת הסוללה. מספר רוכבי האופניים החשמליים עולה כל הזמן. 

אלא שמזה זמן רב יש מי שמזהים בכלי פונטציאל לגרוף כסף בצורה של מסוי, ביטוחים שונים ואגרות. ניסיונות אלה נבלמו עד עכשיו, כמו גם הכוונה להסמיך פקחים ברחבי הערים להחרים אופניים ולרשום להם דוחות.  חוק כיום מחייב  את הרוכבים לחבוש קסדה רק בכבישים בינעירוניים. בתוך הערים חבישת הקסדה הינה בבחינת חובה על רוכבי אופניים עד גיל 18.

על פי חוק, רכיבה על אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד, אבל בבאר שבע אפשר לראות נערים צעירים יותר על אופניים. החוק החדש יחייב סימון האופניים במילים "אופניים עם מנוע עזר",  במקום בולט לעין על שלדת הכלי, כמו גם סימון הדגם. הרכיבה מתחת לגיל 16 תאסר כליל. 

בבאר שבע האופניים החשמליים הפכו פופולריים מאוד בשנים האחרונות, גם בקרב מי שיש או היה בבעלותם רכב פרטי. אלא שמחירי הדלק הגבוהים בישראל, עלויות התחזוקה והביטוחים, כמו גם הדוחות המחולקים בעיר, הביאו רבים להעדיף אופניים חשמליים על פני רכב פרטי. העלייה במחירי המוניות גם תדחוף רבים להעדיף אופניים, במיוחד אם הם זקוקים לנסוע בימים ובשעות בהם אין תחבורה ציבורית.

עם זאת, בגלל תאונות רבות בהם היו מעורבים רוכבים, הוחלט לעשות סדר. חבישת קסדה יכולה להציל חיים במקרה של תאונה. כמובן, רוכבי האופניים חייבים לנהוג בזהירות רבה ולא לשוחח או להתעסק בטלפון בזמן הנהיגה.  

הותיקים בבאר שבע זוכרים איך, לפני כמעט 50 שנה ויותר, היו מנפיקים בעיריית באר שבע ''מספר'' לאופניים, לוחית פח שהייתה מוצמדת על ה"סליקים'' בגלגלים. בשנות השמונים עוד נראו מעט אופניים ישנים עם הלוחיות האלה. הרישיון היה שנתי והיה ניתן אחרי שפקיד בדק אם האופניים תקינות, אם בעליו יודע לרכב עליהם ואז היה מקבל לוחית פח חדשה מדי שנה. בשנות השבעים כבר כולם נסעו בלי רישיון.

באשר לאופניים החשמליים, הכלי עצמו אינו יקר: אופניים חשמליים חדשים בסיסיים עולים מעט יותר מ-3,000 שקלים. דגמי הביניים עולים כ-4,500 עד 6,000 שקלים ויש גם דגמים מהודרים ויקרים. קסדות בסיסיות נמכרות בכ-250 שקלים, אבל קסדה מקצועית יותר תעלה כבר כ-450 עד 600 שקלים. 

בעיר באר שבע נעשה מאמץ, בשנים האחרונות, לסלול כמה שיותר שבילי אופניים. כיום השבילים אינם רציפים ולא חוצים את כל השכונות. 



כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load