• 21 יולי 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

בנגב אלפי גברים נשואים ליותר מאישה אחת, אך האכיפה נגדם סלחנית

דיון סוער בוועדה לקידום מעמד האישה: אלפי גברים בדואים בדרום נשואים ל-2, 3 ואף 4 נשים בין היתר כי מדיניות האכיפה בדרום סלחנית. ח''כ תומא סלימאן: ''המדינה בחרה להזניח את האוכלוסייה הבדואית''

הדיון בוועדה בכנסת (צילום: רגבים)

דיון סוער הבוקר, שני, בוועדה לקידום מעמד האישה, בנושא הפוליגמיה ודו''ח הוועדה הבין משרדית להתמודדות עם התופעה. ריבוי נשים בחברה הבדואית בדרום אינו נדיר ולעיתים, הוא חלק ממציאות קשה: הבעל נושא אישה צעירה ויפה יותר, או נושא אישה שנייה אם אשתו הראשונה אינה יכולה ללדת ונוצר מצב, לפעמים, בו הבעל אינו מסוגל לדאוג כלכלית לכל נשותיו וילדיו. 

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת): ''המדינה בחרה להזניח את האוכלוסייה הערבית והבדואית במשך 70 שנה עד היום. הדו"ח אומנם חיובי אך מרחיב את ההיתרים שניתנים לגברים לשאת אישה שניה; אדרוש מוועדת שרים שלא לתמוך בדו"ח במתכונתו''.

מהדו''ח עולה, כי מתוך 6,200 תאים משפחתיים פוליגמיים, כ- 76 % הם משפחות עם 2 נשים, כ-18%  משפחות עם 3 נשים וכ- %6 עם 4 נשים ומעלה. עוד עולה, כי כ-14% מהנשים הבדואיות בדרום מעל גיל 15, מדווחות כרווקות עם ילדים (כלומר נשואות בנישואים פוליגמיים ואינן רשומות כך באופן מוסדר). מתחילת שנת 2017 החליט היועץ המשפטי לאכוף בדין פלילי כל מקרה של נישואים פוליגמיים. 12 כתבי אישום הוגשו בנושא.  הדוח חושף כי ככל שגיל הנישואים מוקדם יותר- כך יש יותר סיכוי לנישואי פוליגמיה. גברים ערבים משכילים יותר (12 שנות לימוד), בוחרים שלא לשאת אישה שנייה.

מנכ"לית משרד המשפטים אימי פלמור הציגה לוועדה את עיקרי הדוח: ''חשוב להבין שהפוליגמיה היא לא ציווי דתי אלא מנהג של כבוד ושל סטטוס. נוצרה מציאות שבה גברים בדואים לא לקחו אחריות כלכלית על המשפחות שלהם. כל גבר יהודי וערבי צריך לדעת מה האחריות שלו לחלק את רכושו ולדאוג למזונות ילדיו. גברים פוליגמיים בדרום היו פטורים מהאחריות הזו עד עכשיו. הם גם יכלו להתקבל לעבודה כמורים במשרד החינוך - כי התעלמו מהעובדה שהם פוליגמיים. היום שינינו את המצב הזה. ככל שגבר משלים 12 שנות לימוד (אפילו בלי תואר אקדמי) - הוא בוחר פחות בפוליגמיה. אנחנו חייבים לפתח לכל הפחות הכשרה טכנולוגית מקצועית. 

עו"ד אינסאף אבו שארב, "אית"ך מעכי": ''אני מרגישה שכיום יש שינוי ויש דיבור על התופעה בתוך העדה. לא רק הנשים נלחמות אלא שינוי כללי''. 

ד"ר איאד זחאלקה, מנהל יחידת בתי הדין השרעיים: ''דת האסלאם מאפשרת ריבוי נשים רק במקרים צודקים. זוהי דת עם ספרות ועם חכמים, היא חלק מהאנושות ומהמודרנה. אני מעריך את הצוות הבין משרדי שכתב את הדו"ח והקשיב לציבור המוסלמי בישראל ונתן להם אפשרות לבטא את עצמם. אנחנו צריכים שותפים לשינוי, רוצים לעבוד  עם ארגונים חברתיים ועם כל הקשת הפוליטית  , רוצים לגייס את כולם. לאישה באסלאם יש מעמד, יש סיוע משפטי, ואפילו השופט חיים כהן, שאין חולק על כך שהוא ליברלי, אפשר לגבר להביא אישה שנייה אם אין לו ילדים מאשתו הראשונה אחרי שנים רבות. יחד עם זאת זכותה של אישה להתגרש מבעלה על רקע רצונו באישה שנייה וצריך לאפשר לה זכות בחירה''. 

יו"ר הוועדה תומא סלימאן הגיבה ואמרה כי ''כל נושא ההסכמה של נשים- לא מדובר בהסכמה אמיתית. בחירה זה מעשה של כוח, וכאשר לוקחים מאישה את הכוח שלה- היא לא באמת יכולה להסכים ולבחור להתגרש".  

נשים בדואיות בנגב (צילום: US EMBASSY / CC BY 2.0)​​​​​​​

ד"ר ראוויה אבו רביעה, פעילה פמיניסטית, האונ' העברית: "האם נשים בדואיות שוות פחות? אם רוצים לטפל בתופעה צריך לטפל בכולה. מרבית הזוגות הפוליגמיים מתחתנים מחוץ לבית הדין השערי. צריך להטיל את החוק גם על מי שעורך את הנישואים הללו באופן לא מוסדר. ההיתרים האלה לנישואים פוליגמיים במקרים מסוימים- פותחים פתח לנורמה שבה הפוליגמיה מותרת. לא מתקנים עוול בעוול"

איה אלזינאתי עלי סלאח, וועד הפעולה לשוויון בענייני אישות: ''המטרה היא לפעול למיגור הפוליגמיה, ולא לתת לה הכשר חוקי. התרה של פוליגמיה במקרים חריגים היא חמורה מאוד ולמעשה מאפשרת פוליגמיה. אנחנו מסרבות לכך. 34% אחוזי מהפוליגמיה מתרחשות בכפרים לא מוכרים, שם נשללות מהנשים זכויות אדם. צריך להכיר בכפרים הלא מוכרים ובנשים שנמצאות שם, אך בדו"ח לא הוצעו דרכים אופרטיביות לביצוע . אנחנו לא רואות קשר בין ידיעת העברית והחינוך בגנים לבין פוליגמיה, זוהי חשיבה פטרנליסטית של כותבי הדו"ח כלפי האישה הערבייה. זהו פתח לפגיעה בנשים ובזכויותיהן". 

חה"כ שולי מועלם (הבית היהודי): ''אם אנחנו מתירים פוליגמיה במקומות מסוימים, אנחנו פותחים פתח שבעוד מקומות מותר. צריכה לצאת אמירה ברורה- אנחנו נגד פוליגמיה. מתן היתרים לפוליגמיה בוודאי לא יסייע למאבק התופעה הזו, ולשם כך התכנסנו".

יוסרה אלאעסם: ''רק לפני שבועיים אישה עם 5 ילדים, גילתה שבעלה התחתן בשנית והיא התאבדה. בתי הדיון השערים מצילים את הילדים במקרה זה? מחנכים את הילדים? הילדים הם אלו שסובלים לאחר מכן". 

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה בסיום הדיון כי "אישה ערבייה ובדואית שווה לכל אישה אחרת ולא יכול להיות שבגלל שאין לה היכולת להביא ילדים, או היא הזדקנה – הגבר יכול להכניס עוד אישה למערכת. ראינו שבתופעת הפוליגמיה יש התפתחות טבעית חברתית שהביאה לירידה בתופעה . אז מדוע עדיין צריך לתת לבית הדין השערי היתרים מיוחדים שמאשרים פוליגמיה? זה פותח פתח להתפשטות התופעה ולגליזציה שלה. מדוע הוחלט להתמקד רק בנגב? הבעיה הזו קיימת מתחת לפני השטח בכל הארץ". 

רגבים: ''בפזורה הפוליגמיה גבוהה ב-50 אחוזים מאשר ביישובי הקבע''

"לאורך השנה האחרונה עקבנו בהערכה ובדאגה אחרי פעילות הצוות וההמלצות שגיבש עד לפרסום הדו"ח", אומרת נעמי קאהן מתנועת רגבים. "בהערכה, כי אחרי שנים ארוכות, הוצאה הפוליגמיה אל אור השמש בעזרת המחקר המקיף ביותר שנעשה נוכח הפוליגמיה במגזר הבדווי והשלכותיה החמורות על קרבנות הפוליגמיה כמו גם בהיבטים לאומיים".

"מצד שני", אומרת קאהן, "חלק מההמלצות הדו"ח לא מתקבלות על הדעת, חלקן מאפשרות לראשונה מתן הכשר חוקי לתופעה שנעשתה עד היום בהיחבא. הדו"ח מודה בנתוני המחקר שהגישה רגבים לצוות, לפיו בפזורה הבלתי חוקית הפוליגמיה גבוהה ב-50% מאשר ביישובי הקבע, ומאידך מציע להעניק שירותים מקיפים לתושבי הפזורה באופן שיוביל לביסוסה, וממילא יסכל את התכניות הממשלתיות להסדרת ההתיישבות הבדואית". 
​​​​​​

כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load