• 21 יולי 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

נא להתאזר בסבלנות: מה קורה עם הפרויקטים בתחום התחבורה בב''ש?

איפה עומדים הפרויקטים בתחום התחבורה של באר שבע וסביבותיה? חלק יתממשו, כך מקווים, בקרוב, אחרים, לקראת שנת 2030

בקרוב בבאר שבע? מוניות שירות בתל אביב (צילום: אבי דרור / CC BY 3.0)

האם מפת התחבורה הציבורית בבאר שבע עומדת להשתנות - ומתי זה ייקרה? באר שבע הופכת להיות עיר צפופה. מגדלים מגורים שמוקמים הן בשכונות הותיקות והן סמוך למרכזי קניות, מוסיפים אלפי רכבים לכבישים הצרים ובעוד שבאירופה עברו זה מכבר לתחבורה ציבורית באמצעות מערכת יעילה להסעת המונים, בישראל בכלל ובבאר שבע בפרט, עדיין נזקקים לרכב הפרטי - בשל עומסים, בגלל לוחות הזמנים, בגלל המרחקים בין שכונות למוקדים שונים וגם - כי התחבורה הציבורית אינה פעילה בישראל 24/7. 

בעיריית באר שבע קלטו את הבעיה וראש עיריית באר שבע אף נדרש אליה לא אחת במהלך ישיבות המועצה, בין היתר בגלל נושא הדוחות. עיר פקוקה, ולא משנה כמה יפה, תהיה סיוט. כבר היום יש עורקי תחבורה סתומים בבאר שבע: דרך מצדה הפכה לחד נתיבי. בשעות העומס משתרך פקק ארוך. זהו עורך תחבורה שמתחיל בסורוקה ומסתיים בגרנד קניון, בו אמורים להיות מוקמים ומאוכלסים מגדלי מגורים. שדרות רגר עמוסים בשעות היום. טוביהו עמוסה בבוקר ובשעות הערב, שלא לדבר על העיר העתיקה.

מוניות השירות. מועד הביצוע - טרם נקבע

משרד התחבורה פרסם  בסוף השבוע  לעיון והערות הציבור את רשימת הקווים החדשים של מוניות השירות, המוצעת במסגרת הרפורמה בענף המוניות שמוביל שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ. פירוש הדבר: הכנסת מוניות השירות לבאר שבע מעלה הילוך.

הרפורמה במוניות כוללת שינויים מערכתיים שיסייעו בשילוב ענף המוניות כתחבורה ציבורית משלימה לאמצעים אחרים. בין היתר, מדובר בשימוש בטכנולוגיית GPS, שתאפשר מתן מידע בזמן אמת לנוסע והשתלבות במערכות מידע לציבור (שלטי מידע, אפליקציות, אתרי מידע וכו').

הרפורמה מתייחסת בין ביתר להכנסת קווי מוניות בדרום: באשכול באר שבע וצפון הנגב, הכולל את רהט, דימונה, שדרות, אופקים, נתיבות וקרית גת, אשכול אשדוד- אשקלון ובעיר אילת.

כיום, אין בבאר שבע מוניות שירות, בדומה לאלו הפועלות בתל אביב, למשל. מוניות השירות ישתלבו במערך התחבורה העירונית וניתן יהיה לעשות בהן שימוש ברב קו, למשל. 

במהלך העשור האחרון דרשה עיריית באר שבע בעקביות את הפעלתם של קווי מוניות שירות ברחבי העיר, אך כתוצאה מהתנגדות משרד התחבורה הדבר לא יצא לפועל. לאחרונה ועם זיהוי שינוי המגמה במשרד התחבורה פנתה העירייה בבקשה מחודשת על מנת לבחון ולקדם הפעלת מספר קווי מוניות שירות ברחבי העיר.

בינתיים, אתם יכולים להתסכל בסרטון ההדמיה: רכבת קלה בב''ש (צילום: עיריית ב''ש)

​​​​​​​

מחזיק תיק ההנדסה, מ"מ וסגן רה"ע טל אל-על אישר בפברואר השנה את תוכנית העירייה ל-6 קווי מוניות שירות אשר יהוו עוגן נוסף בשיפור התחבורה הציבורית מהשכונות למרכז העיר, אזורי תעסוקה ותעשייה, תחנות רכבת ותחנה מרכזית, בית חולים ומוסדות חינוך מרכזיים. התוכנית הועברה אל הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית וכעת היא צפויה להבחן על-פי הפרמטרים אותם קבע משרד התחבורה.

מדובר בקווים בשכונות וברחובות בהן קיים מחסור בתחבורה ציבורית עקב כמות נוסעים מעטה מידי או כתוצאה מכך שהרחובות צרים ולכן אוטובוסים מתקשים לעבור דרכם.

רכבת קלה בבאר שבע. מועד פתיחה משוער: 2025-2027

ב-12 בינואר 2016 הכריזו שר התחבורה, ישראל כ"ץ, וראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', על הכוונה להתחיל בתכנון רכבת קלה תחתית שתשרת את תושבי באר שבע והישובים הסמוכים לה. כמו כן, הכריז כ"ץ כי הרכבת תיקרא בשם "רכבת דנילוביץ'", על שם יוזם הרעיון, רוביק דנילוביץ'. עלות ההקמה מוערכת בין 3 ל-5 מיליארד שקלים. הרכבת עתידה להתחיל לפעול בין 2025 ל-2027. ב-29 בינואר 2018 החלו עבודות התכנון, בשיתוף העירייה, משרדי האוצר והתחבורה, וחברת נתיבי איילון.

רכבת קלה בבאר שבע. מהלך לטווח הרחוק (צילום: יח''צ)

פתיחת התחרות בין קווי התחבורה הציבורית. מועד יישום משוער: עד 2030

בסוף השבוע פרסם משרד התחבורה לעיון הציבור וחברות התחבורה הציבורית את התוכנית להוצאה לתחרות של כלל קווי השירות של האוטובוסים בתחבורה הציבורית. המטרה: לשפר את השירות לנוסעים ולהגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית. בכוונת המשרד לבחון באופן  את חלוקת האזורים לאשכולות הפעלה.

המכרז עוסק על קווים עירוניים ובין-עירוניים וכוונתו להכניס שחקנים חדשים לשוק, מעבר לשחקניות המוכרות. התחרות תחל באופן מדורג, תחילה בערים הגדולות, כאשר התחרות תגיע אל הפריפריה לקראת 2030. בין היתר, נלקחת בחשבון העובדה כי בעשורים הקרובים אופי התעסוקה עלול להשתנות והמרכז יהיה צר מלהכיל את האוכלוסיה שמבקשת לגור קרוב למקור הפרנסה. 

רכבת ישראל. בביצוע

רכבת ישראל הגבירה את תדירות הקווים לבאר שבע, בין היתר על מנת לענות על הצרכים של החיילים הנוסעים לקריית ההדרכה ובעוד מספר שנים, לקריית התקשוב. 

רכבת ישראל. נוספו קווים, שודרגו תשתיות לבאר שבע (צילום: דוברות הרכבת)

דן באר שבע: בוצעו שינויים בקווים, על מנת לאפשר חיבוריות טובה יותר

זכיינית התחבורה העירונית הכניסה לצי שלה אוטבוסים חדשים, כרטוס עצמי ושינתה חלק מהמסלולים, על מנת לאפשר חיבוריות יותר טובה בבאר שבע. מדובר באתגר לא קל: באר שבע הינה עיר בעלת שטח מוניציפלי גדול, עם מרכזי קניות, בילוי ותעסוקה מחוץ לשכונות. במהלך השנה האחרונה הוכנסו שינויים בקווים, בלוחות הזמנים ואף נוספו תחנות, על מנת להקל על הנוסעים.

הקמת שבילי אופניים בבאר שבע - כל המרבה, הרי יהיה משובח

בעולם הולכים יותר ויותר על שימוש בתחברה ברת קיימא. אופניים ואופניים חשמליים, בשימוש זהיר ומושכל, הן פתרון נהדר לעומס בכבישים ולהפחתת זיהום האוויר. לו ניתן היה להטעין אופניים חשמליים באמצעות אנרגיה סולרית, הסביבה הייתה מרוויחה כפליים. בבאר שבע יש שבילי אופניים, אבל לא מספיק. עם זאת, במקומות רבים בהם בוצעו עבודות שדרוג של המרחב הציבורי, נסללו שבילי אופניים.  כיום חסרה בבאר שבע חיבוריות בין שבילי האופניים, שבמקומות מסויימים מתחילים ומסתיימים בפתאומיות.


כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load