• 22 ספטמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

אחרי עשורים של טרור גמלים משוטטים ... הוקמה גדר באורך 3 ק''מ

3 קילומטרים של גדר: זה המענה לטרור הגמלים בנגב, שגבה חיי נהגים וגרם למאות תאונות משך עשורים. היום גם הועבר חוק, שספק אם ניתן לאכיפה

האם הגדר תעצור את הגמלים - או תהפוך יעד לגנבי מתכות (צילום: מועצת בני שמעון)

האם בקרוב יוכלו תושבי הנגב לנסוע בכבישים מלי לחוש שהם ברולטה רוסית? לאורך השנים אירעו בנגב תאונות קשות וקטלניות, בשל גמלים משוטטים. במשטרה עורכים מעת לעת מבצעי לכידות, אך התופעה חוזרת על עצמה תוך זמן קצר. בעלי הגמלים פשוט מצפצפים על החוק.

לאחר הפעלת לחץ משמעותי על ידי ראש המועצה האזורית בני שמעון סיגל מורן ופרקליט המחוז האזרחי, ציון אילוז, חברת נתיבי ישראל הקימו בימים האחרונים גדר נגד חיות על הכביש המסוכן ב"ש-חצרים. בכביש זה  אירעו תאונות רבות. מדובר על גדר לאורך כ-3 קילומטרים, אשר תמנע מגמלים להיכנס לכביש ולסכן את המכוניות הנוסעות. צריך לקוות שהגדר מחוזקת היטב, אחרת תוך כמה ימים היא תהיה כבר בידי גנבי המתכות.

הסכנה אינה חדשה, אך הממשלה גוררת רגליה שנים רבות במציאת פתרון.  כבר לפני כשנתיים, ב-30 למאי 2016,  שלחה ראש מועצת בני שמעון מכתב למנכ"ל משרד התחבורה בבקשה להתערבות מידית בנושא, זאת לאחר שאירעה תאונת דרכים קטלנית בכביש 2267, בה קיפחה את חייה אישה בת 60, בהתנגשות המכונית בה נסעה בגמלים משוטטים.

רכב שנפגע בהתנגשות עם גמל ברמת נגב, לפני כמה חודשים (צילום: דוברות רמת נגב)

"תאונה זו, שהיה ניתן למנוע, מצטרפת לצערי למחיר הדמים הכבד ששולם בעשרות תאונות דרכים שאירעו בכביש זה בפרט ובכבישי הדרום בכלל, כתוצאה מהתנגשות בבעלי חיים. כבר בשנת 2011 ביקשתי ממנכ"ל החברה הלאומית לדרכים וביקשתי להתקין מעקות בטיחות לאורך הכביש, אך נעניתי בשלילה. את התוצאה אנחנו רואים כיום. אני שבה ומפתירה להנחות את החברה במידי להתקין מעקות בטיחות או כל מכשול אחר לאורך הכביש על מנת להקשות על חציית בעלי חיים...".

גמלים משוטטים בנגב. המשטרה עורכת מעת לעת מבצעים (צילום: דוברות המשטרה)

ראש המועצה האזורית בני שמעון, סיגל מורן: "אני מברכת על הקמת הגדר בצידי כביש באר שבע חצרים. לאחר שנים בהן שולם מחיר דמים כבד כתוצאה מהתנגשות כלי רכב בבעלי חיים גדולים המשוטטים באזור. תמנע הגדר תאונות נוספות. אני מקווה שפתרון זה יורחב לכבישים נוספים בנגב, לבטחונם של כל נוסעי הכבישים במרחב."

היום, שלישי, העבירה וועדת הכלכלה לקריאה שניה ושלישית את 'חוק הגמלים' שיזמו תנועת רגבים וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ. בנוסף אושרו תקנות לסימון גמלים בשבב תת עורי, והטלת אחריות פלילית על בעלי הגמלים.

החוק שצפוי לעלות להצבעה במליאה לקריאה שניה ושלישת בשבוע הבא, הוא פרי יוזמה של תנועת רגבים, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', תושבי הישוב רתמים, וחברי כנסת נוספים. 

החוק קובע לראשונה כי בעליהם של הגמלים ישאו באחריות פלילית במקרה של תאונה וגרימת נזק, לחייב את סימונם בשבב דיגיטלי תת עורי בו יאוחסנו פרטי הבעלים - בדומה לשבב אלקטרוני בו מסומנים כלבים. 

למרות המבצעים, גמלים משוטטים מסתובבים חופשי בב''ש, כאן ליד מול 7 (צילום: דני בלר)

החוק החדש יחייב גם העברת בעלות מסודרת שתתועד במאגר נתונים בידי משרד החקלאות. 

מאיר דויטש, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועת רגבים, מציין כי גיבוש החוק החל לפני כשלוש שנים בעקבות מותו של דוד כהן ז"ל מהיישוב רתמים, כתוצאה מהתנגשות עם גמל בכביש המוביל ליישוב. 

סכנה בלב העיר: גמלים בקרבת חנות ''רמי לוי'' בבאר שבע (צילום: שלי שילת)​​​​​​​

"מאז התנעת הליך החקיקה ועד היום, נקטפו חייהם של עוד שלושה בני אדם כתוצאה מתאונות עם גמלים", אומר דויטש. "לאחר התאונה האחרונה בה נהרג הנער ליאל אלמקייס בן ה-13, התגייס יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל לעניין ודחף במהירות את הליך החקיקה. אנו מקווים שתקנות אלה יביאו לצמצום בתופעת הגמלים המשוטטים, ובכך יינצלו חיי אדם". 


כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load