• 24 אוקטובר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

האם חברת אמזון בדרך לזעזע את כלכלת ב''ש?

חברת אמזון מתחילה לשכור מתרגמים לאתר שלה בשפה העברית, צעד נוסף בדרך לכניסה מסיבית לישראל. קברניטי וסוחרי באר שבע, עיר הקניונים, צריכים לגלות עירנות

האם זהו סוף החנויות הפיזיות? אמזון בדרך לישראל (צילומי המדיה: יח''צ אינטל, דני בלר)

בסניפי הדואר רואים את כמות החבילות. בעלי החנויות צריכים להתחיל לדאוג
לפני קצת יותר מעשרים שנה, כאשר האינטרנט התחיל לחדור לבתים, לעסקים ולהיות נגיש לכולם בישראל, היה מי שטען, כי סוכנויות דואר ישראל ייעלמו, כי ''הדואר האלקטרוני זה הדבר הבא''. כיום, לא רק שדואר ישראל עדיין כאן, ביקור בסניף אקראי בנגב מגלה מדפים וארגזים עמוסים בחבילות מחו''ל, עם נוכחות בולטת לסמל של חברת אמזון, אבל גם של מוכרים סיניים בחברות דוגמאת עליבאבא, שהיו''ר שלה, ג'ק מא, ביקר לאחרונה בישראל.  

דואר ישראל הבין לפני כולם שהוא צריך לשנות פאזה - והרוויח
מבחינת היקף הרכישות ברשת, באר שבע נמצאת במקום השישי מבין ערי ישראל. הבאר שבעים קונים ובעיקר, את מה שיקר פה וזול בחו''ל. אם זמני ההמתנה לחבילה מחו''ל עמדו פעם על חודש או יותר, כיום החבילה יכולה להגיע אחרי שבוע או 10 ימים. ארי חברי לידה קשים, מרכז הסחר המקוון לחבילות במודיעין, שהחל לפעול בספטמבר 2017, עובד במלוא קיטור. 

דואר ישראל השקיע במרכז החדיש 100 מיליון שקל. המרכז מסוגל לטפל ב-700 אלף חבילות ביום. שיטות המיון והטיפול משוכללות. בין היתר, מופעלת מערכת OCR, המסוגלת לקרוא את שם הנמען וכתובתו, ונעשה שימוש בשבבים אלקטרוניים, על מנת שניתן יהיה לעקוב אחרי החבילה בכל שלב. מהרגע שחבילה נוחתת בישראל ועד למסירתה ללקוח, חולפות כ-48 שעות בלבד. 
דואר ישראל עשה מהלך חכם, כאשר הבין איפה נמצא העתיד ולאן הולך המסחר. ההשקעה האיפשרה לו להיות שחקן מרכזי במשק הישראלי. 

אז נכון, לפעמים פריטים מתעכבים. לפעמים יש תור בסניף. בבאר שבע יש ימים עמוסים יותר, מביוחד בימי תשלום הקצבאות, אבל יש גם מערכת להזמנת תורים, שירותי שילוח ועוד. אבל החבילות מחו''ל הן אלה הממלאות את המדפים. אי אפשר להתעלם מנוכחותן. 

סניף דואר. לא רק מכתבים: המדפים עמוסים בחבילות מחו''ל (צילום המחשה: zeevveez / CC BY 2.0)​​​​​​​

העיר באר שבע צריכה לשים לב למה שמתרחש לנגד עיניה
באר שבע צריכה לשים לב טוב טוב למתרחש בשטח: רוב פרנסת העיר היא במסחר, נפתחים בה שטחי מסחר חדשים כל הזמן, פועלים בה כבר היום כעשרה מתחמי קניות וקניונים, מתחם נוסף גדול אמור להיפתח בקרוב, אחר נמצא בשלבי הכנה בכניסה לנווה נוי - וזה לא סוף פסוק. באר שבע, בהיעדר פיתוח מקורות תעסוקה אחרים, ביססה את כלכלתה על מסחר ושירותים. כל ''משנה משחק'' עלול לזעזע את הכלכלה שלה וליצור משבר כלכלי.

הצעת העבודה בלוכסמבורג שעלולה לטרוף את הקלפים של הכלכלה המקומית
הצעת עבודה בלוכסמבורג עלולה להיות זו שתטרוף את הקלפים בישראל בככל ובבאר שבע, עיר הקניונים, בפרט. במטה חברת אמזון בלוכסנבורג מחפשים מתרגם לשפה העברית, שיעמוד בראש צוות שייצור אתר עברי לענקית השיווק. למועמדים צריכה להיות שליטה בעברית ובאנגלית וכישורים בתחום התקשורת. אמאזון זיהתה שישראל היא שוק חזק ורוצה להיכנס אליו. אם תקים מרכז לוגיסטי בישראל (בוויקיפדיה מדברים על מודיעין) מדובר ביכולת להביא מוצר לדלת הלקוח תוך 24 שעות. אם תסתמך על אחד מהמרכזים הלוגיסטיים באירופה, ההליך יכול להיות טיפה יותר ארוך, אך עדיין קצר יותר מזה הנהוג בחסר המקוון בישראל, ''תוך 14/21 ימי עסקים''. 

צוות התרגום של אמזון בלוכסמבורג. מחפשים שם מתרגם לעברית. אולי אתם מתאימים לג'וב? (אמזון / YOUTUBE)
​​​​​​​

אמזון מוכרת הכל ובמחירים שכיום נראים דמיוניים לישראלים, אך אלה המחירים שמשלמים בעולם: ההלבשה זולה באופן משמעותי. אם עוקבים טוב אחרי הוראות המדידה, גם אין בעיה: הפריט יגיע בדיוק במידה שלכם. הנעלים זולות משמעותית. דגש מסויים, שיבשראל נמכר ב-כמעט 400 שקלים, עולה כ-35 דולרים. יש באמזון היצע של פריטים שקשה או בלתי אפשרי להשיג בבאר שבע. אבל גם במה שכן יש בעיר, אמזון מצליחה לחתוך מחירים ולהציע מבחר אדיר. אם אמזון תיכנס במתכונת מלאה לישראל, היא תציע זמני שילוח קצרים, של עד 24 שעות. שלא לדבר על כך, שהחברה יכולה להיכנס גם לעסקי המזון. 

חבילה של אמזון. זמני השליוח התקצרו (צילום: JJ MERELO / CC BY 2.0)​​​​​​​

השערים לייבוא אישי זול כבר נפתחו
לאחרונה נשמעו קולות הקוראים להרים שוב את חומות המכס בישראל, כדי להגן על העסקים המקומיים, במיוחד על תחום הטקסטיל. מאוד לא סביר שלא יוטלו שוב מכסים. רק לאחרונה אושרה הרפורמה ליבוא אישי, במסגרת חוק ההסדרים. הרפורמה החשובה אושרה על ידי ועדת הרפורמות של הכנסת בראשות ח"כ רחל עזריה. כעת החוק דורש את אישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

על פי הרפורמה המוצעת, כל אזרח יוכל להזמין באינטרנט ומחו"ל, באמצעות הדואר, ביבוא אישי, מוצרים  בסכום מרבי של 1,000 דולר, זאת במקום מגבלה של 500 דולר כעת. נכון להיום, תקרת הפטור ממע"מ תישאר עד לסכום של 75 דולר בלבד. כלומר, הפטור ממע"מ יחול רק עד 75 דולר, ומעבר לסכום זה היבוא האישי יחויב בשיעור המע"מ בלבד. 

מי יהיו המרוויחים והמפסידים בבאר שבע והאם הכלכלה המקומית תקרוס בשל כך?
האם באר שבע תקרוס כלכלית כתוצאה מהמהלך? ללא ספק, כניסת ענקית שיווק דוגמת אמזון תשפיע על כלכלתה של עיר שעוסקת בעיקר במסחר, שירותים ותיווך. במקביל, ייפתחו הזדמנויות חדשות: 

כבר כיום, הדואר עושה שימוש בנקודות חלוקת חבילות בפיצוציות, מרכולים שכונתיים ופארמים. בעל המקום נהנה מלקוחות נוספים הפוקדים את עסק שלו. 

חברות שילוח, מוניות, אופנוענים - כל אלה יוכלו להשתלב כקבלני משנה לחברות שילוח גדולות ובמיוחד, לכסות על פערי חלוקה. 

עסקים קטנים: אחד הסעיפים היקרים באחזקת עסק הוא עלויות: הארנונה ודמי השכירות של חנות פיזית, בין אם בקניון או במרכז שכונתי. בסחר אלקטרוני ניתן לעבוד מהבית, כאשר אחד החדרים מוסב לשטח עבודה. גם עסקים קיימים יכולים להסב עצמם למכירות מקוונות. 

הקניונים בבאר שבע יצטרכו לעבור תהליך של חשיבה מחודשת ולהפוך משטחי מסחר לקומפלקסים של תרבות ופנאי. עם כניסת הסחר האלקטרוני, ספק אם מישהו יקנה חולצת טריקו ב-400 שקלים, כמותה יכול לקבל בעשירית מחיר ברשת. גם קהלים שלא מעורבים או לא מכירים את נושא הסחר האלקטרוני, יצטרכו להתאים את עצמם. בזמנו, היו מי שטענו שמבוגרים וחרדים לא יצליחו אן לא יורשו להשתמש בסמארטפונים. הזמן הוכיח אחרת. אותו הדין לגבי הכרטוס האוטומטי בקווי דן באר שבע. בהתחלה זה היה קשה ומבלבל, אחרי זה הלקוחות פשוט התרגלו.

צריך להיות ערניים לשינוי, בכל הרמות. כצרכנים, במיוחד בשל העובדה שהמחירים יירדו בצורה משמעותית. כעובדים, כי שוק התעסוקה עומד להשתנות. ברמה של מקבלי ההחלטות, צריך לעשות הכל כדי שבבאר שבע לא יווצר משבר כלכלי, עם שלהכות חמורות לחברה המקומית. די לבדוק מה קרה לערי מסחר בארצות הברית ולקניוני הענק. חברות ותיקות, שלא ידעו להתאים עצמן לזמנים החדשים, פשוט קרסו. באר שבע, בשל ייחודה ומאפייניה הסוציו-אקונומיים, תתקשה לספוג זעזוע בסדר גודל כזה.
​​​​​

כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load