• 22 ספטמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

משבר הקניות באינטרנט: האם חנויות ההלבשה בדרך להשבתה?

המשבר בחנויות הגיע מוקדם מהצפוי: הקניות באינטרנט טרפו את הקלפים ואיגוד לשכות המסחר יוצא למלחמה. כלכלת ב''ש, עיר שעיקר פרנסתה מסחר, סופגת מזה זמן פגיעה קשה

שנה קשה לחנויות ההלבשה: רשתות גדולות נקלעו לקשיים (צילום הדמיה: PEXELS / CC0)

זו הייתה שאלה של זמן, אך איש לא שיער שהמשבר יבוא כל כך מהר: באיגוד לשכות המסחר, ביחד עם רשתות האופנה, מגבשים שורה של צעדי מחאה, בשל הפגיעה שהם חשים כתוצאה מהמעבר לקניות ברשת. רכישות השרת פטורות ממס ומע''מ עד לתקרה מסוימת. פערים המחירים בין אתרי קניות לבין המחירים בישראל, גדולים מאוד, לעתים של מאות אחוזים. הקהל מצביע ברגליים ומעדיף לקנות ברשת והתוצאה: שורה של רשתות אופנה שנלקעו לקשיים והכריזו על הליכי פירוק.

חנויות אופנה הינן אחד העוגנים החזקים של קניונים ומתחמי קניות. באר שבע היא עיר שכלכלתה מבוססת מסחר ושירותים. באר שבע גם עומדת במקום השישי בהיקף ההזמנות מחנויות באינטרנט: יוקר המחיה והשכר הנמוך דוחפים את הבאר שבעים לחפש אלטרנטיבות. אבל כשהקונים לא מגיעים לחנויות ורשתות נקלעות לקשיים, הפגיעה בעיר שזו עיקר כלכלתה מורגשת שבעתיים. העניין מדיר שינה ממי שעוד פתחו חנויות במתחמים החדשים העומדים להיפתח בבאר שבע.

פגיעה בכלכלת העיר גם עלולה להשפיע על מערכת הבחירות המקומיות בצורה ובאופן שקשה לשער כרגע, אבל תמונות של עסקים נסגרים או נקלעים לקשיים, עלולים להעכיר במקצת את התמונה האידילית של בירת ההזדמנויות.

בבאר שבע עוקבים בדאגה אחר השינויים בהרגלי הקניה

נשיא לשכת המסחר בבאר שבע, משה טרבלסי, עוקב מאוד מקרוב אחר המתרחש. יחד עם נשיאי הלשכות בשאר מחוזות הארץ, הוא שותף לפניות לשרי הכלכלה והאוצר, בהן התריעה הלשכה מפני המצב שנוצר. "לעסקים מאוד קשה לשרוד במציאות הזו ואנחנו רואים את המצב בבאר שבע וגם בכל הארץ. ביקשנו מהרגולטור להתערב בנושא. לעסק באינטרנט אין את ההוצאות שיש לחנות: שכירות, מע''מ, ארנונה. בשל כך, צריל להיות איזה שהוא איזון ואנחנו מנסים לגבש מה יהיה אותו איזון שימנע פגיעה נוספת בעסקים".

משה טרבלסי מודע לכך שמכירות באינטרנט הוא הכיוון אליו הולך השוק: ''בעלי העסקים יצטרכו למצוא שילוב אל מול הרכישות באינטרנט, כי הרי אי אפשר להילחם עם הקדמה. נכון להיום, לעסק קטן מאוד קשה לפעול במציאות הזו. עסק קטן נזקק לכמות גדולה של כסף, על מנת לשרוד את השנתיים הראשונות, הקריטיות, לקיומו ובלי זה הוא לא עלול לשרוד. המצב הזה הוא לא רק בבאר שבע, אלא בכל הארץ".

היקף הפערים בין קניות ברשת לבין רכישות בחנויות - לעתים מגיע למאות אחוזים

הלקוחות ממאנים להגיע לחנויות כי המוצרים פשוט יקרים, לעיתים במאות אחוזים, בהשוואה לאתרי קניות בחו''ל. כמה דוגמאות מתחום ההלבשה: נעלי נוחות מפירמה מוכרת נמכרים ברשת ב-23 דולרים ובחנות ב-435 שקלים או בהנחה של 25 אחוזים אם רוכשים זוג נוסף. מכנסי דגמ''ח ממותג מוכר נמכרים ברשת ב-35 דולרים, במבחר רחב של מידות, צבעים ודגמים. בחנויות, המחירים עומדים על כ-250 שקלים ומעלה. בחנות גדולה בבאר שבע אפשר למצוא רק צבע בודד אך רוב המידות קטנות ולא יודעים מתי יתחדש המלאי. 

במכשירי חשמל ביתיים הפערים גם גדולים: גם אחרי הורדת המכסים במסגרת ''נטו משפחה'', מוצרים כגון מקררים, נותראו יקרים להחריד. לפחות שתי חנויות רשתיות גדולות בהן ביקרנו, איך נאמר בעדינות, לא המו לקוחות. מקרר גדול, שתי דלתות, מקפיא תחתון, נמכר בארצות הברית בכ-1600 דולר (כ-5,500 שקלים). בישראל, המחיר מ-10,000 שקלים ומעלה. 
בתחום הטואלטיקה המצב דומה: משחת שיניים שעולה כ-5,5 שקלים באירופה, עולה בישראל יותר מ-14 שקלים.
משקפי קריאה, הנמכרים בפארמים ב-70 עד 120 שקלים, נמכרים באמאזון ב-3 דולרים.

בישראל יקר, כי ההוצאות כבדות: מיסוי, שכירות, ארנונה, משכורות

למה יקר בישראל כל כך? חנות משלמת שכירות, מסים, ארנונה, משכורות לרבות תנאים סוציאליים, יש לה עלויות אבטחה, ניקיון וכשרות. הדלק בישראל יקר. עלויות האשראי יקרות. ענף המסחר מפרנס שורה ארוכה של נותני שירותים, שלא יוותרו במהרה על הנתח שלהם. מצד שני, יש את הצרכנים, בעיר כמו באר שבע, שכמעט מחציתם משתכרים שכר נמוך, ויחפשו כל דרך אפשרית לחסוך בהוצאות. 

אחת הדרישות שהועלו לאוויר היא להכביד מחדש את נטל המס על יבוא אישי ולא להעניק פטור, אלא למסות כל קניה ברשת, קטנה כגדולה. כפי שהדבר היה לפני 30 ו-40 שנה, בתקווה ששוב ייהפך ללא כדאי לקנות ברשת. הסיכוי של ההצעה להתקבל נמוך מאוד: שחקניות גדולות בתחום המסחר המקוון כבר נכנסו לישראל ומבקשות לעשות בה עסקים. מיסוי הוא גם משהו שעובד בשני הכיוונים. המחשבה היא להכביד את נטל המס על רכישות ברשת, תמורת הקלה במע''מ בישראל. הניסיון מלמד שירידה בשער הדולר או הורדת מע''מ, לא מתגלגלים לצרכן, אלא נבלעים איפה שהוא בפערי התיווך וההוצאות הגדולות.

איגוד לשכות המסחר: ''קניות הרשת - איום ממשי על הקמעונאים''

באיגוד לשכות המסחר מתנגדים לייבוא האישי, בתמכונת שהוא כיום ומכנים את קניות הרשת ''איום ממשי על החנויות הקמאונאיות". 
האיגוד קורא להפחתת המע"מ באחוז אחד או שניים לכלל המוצרים והשירותים, תוך ביטול הפטור ביבוא האישי המקוון.

לדעת הלשכה, יתרונות המהלך יתרמו לשוויון בתשלומי המע"מ בין קבוצות האוכלוסייה השונות, שזהו עקרון היסוד בתכניו של מס זה. המהלך יצור תנאי תחרות שווים, בתחום המס, בין מכירות מקומיות וספקים מקומיים המייצרים מוצרי צריכה בשוק המקומי, לבין ספקים בחו"ל.

ההפסד מהנמכת השיעור הכללי של מע"מ יוחזר בחלקו מביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי.  משקלו של החזר זה יגדל עם הזמן, שכן היבוא האישי בתנופת התרחבות והפטור ממע"מ יפגע קשה בהכנסת המדינה. "אלה שהתאהבו בפטור ממע"מ ביבוא אישי ורואים רק את האינטרס המידי שלהם, ייהנו מהנמכת המע"מ על כלל הוצאותיהם", אומרים בלשכה.

הפנייה נשלחה בעקבות פגישה סוערת רבת משתתפים של נציגי הרשתות הקמעונאיות והקניונים שהתקיימה ביום חמישי האחרון בלשכת המסחר בתל אביב. בפגישה הובע זעם גדול כלפי שר האוצר כחלון, על אפליית העסקים בישראל משיקולים פוליטיים ולא ענייניים. בפגישה הוחלט לפעול בשלושה מישורים: עתירה לבג"ץ נגד אי השוויון והאפליה במיסוי; ניסיונות שכנוע נוספים מול שר האוצר, לביטול האפליה כדי ליצור שוויון; פעולות ארגוניות נרחבות שתמחשנה את היקף הפגיעה במגזר העסקי.


כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load