• 21 אוגוסט 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

''אור ירוק'': 654 תאונות במעורבות משאיות במהלך עשור בב''ש

תנאי העסקה ירודים, שעות עבודה ארוכות, מחסור כרוני בכוח אדם - והתוצאה: 1,800 תאונות קשות בהן הייתה מעורבת משאית במהלך 2017, ברחבי המדינה

תאונת משאית. ניתן למנוע בהתנהלות נכונה (צילום הדמיה: RICHARD 442 / PIXABAY)

לפני כשבוע, ב-7 בפברואר, בעת שנסע בכביש 90 בערבה, אירעה תאונה קטלנית בין כלי  רכב פרטי ומשאית.  לאחר כשעתיים בהן עמלו כוחות ההצלה לחלץ את הפצועים שנלכדו ברכב הם נאלצו לקבוע את מותו של נהג הרכב הפרטי. שניים נוספים נפצעו באורח קשה בתאונה ואדם אחד נפצע באורח קל.

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה, כי בשנת 2017 (חודשים ינואר-נובמבר) התרחשו 88 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) עם מעורבת של רכב כבד (טנדר, טרנזיט ומשאית במשקל 3.5 טון ומעלה) מדובר בעליה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שקדמה לה. מבין הרכבים הכבדים שהיו מעורבים בתאונות הקטלניות, למעלה ממחצית המקרים היו במעורבות של משאיות במשקל 3.5 טון ומעלה. המספר מדאיג במיוחד לאור העובדה שמשאיות מהוות רק 3% מתוך סך כלי הרכב בכבישים, מספר נמוך מאד ביחס לאחוז מעורבותן בתאונות קטלניות.

עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2017 אירעו כ-1,800 תאונות דרכים במעורבות משאיות, 243 מהן היו תאונות קשות. על פי הנתונים, בתוך הערים אירעו בשנת 2017 (ינואר-נובמבר) 951 תאונות במעורבות משאיות, 30 מהן היו קטלניות ו- 110 קשות. בעשור האחרון אירעו בערים ובישובים למעלה מ- 15,600 תאונות דרכים במעורבות רכבי משא.

בבאר שבע אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 654 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן חמש תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). לשם השוואה, באשדוד אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 444 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 15 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות).

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "עוצמת ההתנגשות במשאית בזמן תאונה כל כך גדולה שכמעט כל תאונה יכולה להיות קטלנית, כזו שתגבה קורבנות. כשנהג משאית נדרש לעבוד שעות ארוכות על הכביש מעבר לחוק וללא כל מנוחה, הוא מסכן את כל הנוסעים בכביש ועלול לגרום לתאונה רבת נפגעים בכל רגע. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים היה חייב כבר מזמן לקדם חובת שימוש בטכנולוגיות מצילות חיים כדוגמת הטכוגרף בכל משאית. צריך להגביר את הפיקוח והאכיפה על הנהגים המקצועיים ולהעמיד לדין גם בעלי חברות ששולחים נהגים לעבוד 16 ו-17 שעות על ההגה, עם כלי רכב כבדים בעלי ליקויי בטיחות חמורים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש".

על פי נתוני עמותת אור ירוק, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. אחת הבעיות של נסיעת משאיות בתוך היישובים היא כי אין להם מקום חניה מסודר בתוך היישובים. כך, נוצר מצב שבו נהגי הרכבים הכבדים נאלצים לחנות במקומות מסוכנים, בתוך האוכלוסייה, בין היתר, ליד ילדים.

בנוסף, להערכת אנשי מקצוע, חסרים כ–4,000 נהגי רכבים כבדים בישראל. התוצאה של מחסור קשה זה היא שעות עבודה ארוכות במיוחד של נהגי המשאיות והעסקת נהגים מבלי לבדוק את הרקע התעברותי שלהם. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות. שכר הירוד ותנאי העבודה הפוגעניים יצרו מחסור בנהגי רכב כבד.

אחד הפתרונות האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי. הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג, מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ונתונים נוספים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש לנהג.

כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load