• 17 נובמבר 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

מגזין כלכלי: האם ה''נטו הוזלות'' של כחלון מורגש בב''ש?

הורדת המכסים שנכנסה לתוקפה בתחילת 2018, לצד הרמה הנמוכה של הדולר, היו אמורות להוזיל לנו את החיים באופן ניכר. אלא שההוזלות, לעת עתה, לא חלחלו לצרכנים

שטח אחסון. למרות הורדת המכסים, המחירים לא יורדים (צילום הדמיה: icondigital / PIXABAY)

''מה עוזרות כל תוכניות ההוזלה של שר האוצר? בא בחור עם טנדר, פותח בסטה שני מטר מהחנות שלי ומוכר נעליים ב-100 שקל, שהוא קנה אולי ב-35 שקל? איפה אני עם כל ההוצאות של החנות?", אומר סוחר ותיק בעיר בעתיקה של באר שבע, שכמו רבים אחרים, שמע על תוכנית נטו הוזלות של שר האוצר, משה כחלון, במסגרתה הורדו המכסים על שורה ארוכה של מוצרים. התוכנית של כחלון והדולר הנמוך, היו אמורים להוריד את המחירים של המוצרים המיובאים באופן ניכר.

"הבחור עומד שני מטר ממני ומוכר בחצי מחיר ואנשים חוטפים. איפה אני, עם שכירות של החנות, מע''מ, מס הכנסה, ארנונה, חשמל, תשלום לעובדים, קנסות, דלק, רואה חשבון, נסיעות להביא סחורה, מכס, עמיל מכס וכו'? גם אם אני מאוד ארצה, אין לי מאיפה להוריד לך, אבל במצב של היום, לפעמים אני מעדיף למכור במחיר עלות, רק כדי לעשות 'סיפתח'. שוברים אותנו מכל הכיוונים ובסוף, אנשים סוגרים חנויות. צא החוצה ותראה".

ישראל מדינה יקרה, לא רק בשל היותה שוק קטן, אלא גם כי כולם אוהבים לגזור קופון

לא רק באר שבע יקרה, ישראל יקרה. בבאר שבע יש עסקים רבים שהם משפחתיים, קטנים, בעיקר של סוחרים זעירים ובעלי מקצוע ששרדו את השנים ואת התחרות עם מרכזי הקניות הגדולים, המתחרים על עיר שהכנסתה ממוצעת או פחות מממוצעת. לפני חמש שנים דיברו על הכנת העיר לקראת עשרות אלפי תושבים חדשים, ''חזקים ואיכותיים'', שיגיעו לבאר שבע בעקבות עיר הבה''דים וקריית התקשוב של צה''ל. היום ראשי הציבור מפנימים, שזה לא ייקרה. זה מותיר את העסקים בבאר שבע עם הקהל המקומי וצרכנים מהיישובים בסביבה. 

בבאר שבע התחרות על כל לקוח פשוט מטורפת

קהל הצרכנים בבאר שבע מגוון: סטודנטים, לצד תושבי שכונות. תושבי באר שבע, לצד תושבים מהקיבוצים והמושבים באיזור. מיישובי דרום הר חברון באים לבאר שבע וגם, מכל יישובי הבדואים באיזור. על פי הערכות שונות, הצרכנים הבדואים למשל, אחראים ל–12%–15% מהפדיונות בעסקים בבאר שבע. לפי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, הצרכנים מהיישובים הבדואים מוציאים במרכזי הקניות בבאר שבע בלבד כ-480–600 מיליון שקל בשנה. בין היתר, כך מספר לנו סוחר בתחום החשמל, הם רוצים מוצרים טובים: מקררים גדולים, תנורי בישול המתאימים למשפחות גדולות, מסכי טלוויזיה גדולים וכו': ''החברה הבדואית השתנתה, חלק מהנשים יוצאות לעבודה, רמת החיים עלתה ואיתה הרצון להשתדרג".

התחרות על הקהל המקומי גדולה מאוד: מספר גדול של קניונים ומתחמי קניות גדולים: עזריאלי-הנגב, הגרנד, מתחם התחנה המרכזית, קניון קריית הממשלה, ישפרו, בעוד זמן קצר איקאה, קניון אביה, שאול המלך, ביג, אמות, מקבצי חנויות באיזורי התעשייה, מרכזים שכונתיים דוגמת ''הגשר'' בשכונה ה', ''אורות'' בשכונה ג', גילת ואורן בשכונה ד' והעיר העתיקה של באר שבע - וזוהי רשימה חלקית. 

הבאר שבעים מתחילים לגלות את הקניות ברשת, אבל קונים היום והסחורה תגיע בעוד הרבה זמן

יש גורם נוסף: קניות ברשת. באר שבע במקום השישי בארץ, בהיקף הקניות שתושביה עושים באינטרנט. אם זה מוצרים שלא מובאים לעיר (בתחום ההלבשה למשל), מוצרי אלקטרוניקה וגם קוסמטיקה. איש לא יודע כיצד תשפיע כניסת ענקית המכירות אמאזון לישראל ומה זה יעשה למתחמי הקניות בפריפריה. ביקורת רבה הושמעה, בין היתר מצד איגוד לשכות המסחר, על התחרות הבלתי הוגנת של חנות שלא מחזיקה בכתובת פיזית והקניות בה לא כוללות מע''מ ובמקרים רבים, מכס. 

אבל לקניות ברשת בישראל יש חסם גדול: זמני השילוח הארוכים. הינה דוגמא: ל' מבאר שבע הזמין מחברת VITACOST בארצות הברית. הוא רכש מארז ויטמינים שבארצות הברית עולה 20 דולרים ובישראל, כ-300 שקלים. אותו מוצר, אך בישראל הוא יקר פי כמה. הוא ביצע את ההזמנה ושילם עליה ב-11 בדצמבר, 2017. ההזמנה עזבה את מרכז השילוח  בארצות הברית ולא ניתן היה לדעת היכן היא. רק ב-2 לפברואר, כמעט חודשיים אחרי, היא הגיחה בסניף הדואר המקומי, אחרי שטיילה בין סניפים ברחבי הארץ. קניתם בחו''ל? תתאזרו בסבלנות וקחו בחשבון שהחבילה עלולה להיתקע בישראל זמן ארוך. ספק אינטרנטי גדול, שיהיה לו מערך שילוח משל עצמו, ישנה את חוקי המשחק. 

ככה זה נראה בנקודת המוצא: חבילות בסניף דואר (צילום המחשה: Airman Marcus Morris / נחלת הכלל)

העלויות של העסקים בישראל מטורפות 

לתוכנית של כחלון הייתה כוונה טובה, אבל ספק אם ההוזלות יגיעו בסופו ל דבר לצרכנים. הדולר הזול היה אמור להוריד את המחירים באופן ניכר. הורדת המכסים הייתה אמורה לגרום להוזלה נוספת ולהביא מוצרי חשמל, הלבשה וטואלטיקה, לרמות סבירות. אבל זוג הנעליים שנמכר באמאזון ב-20 דולרים, יעלה לכם בבאר שבע למעלה מ-200 שקלים, שמגלמים בתוכם עלויות כבדות שיש לעסקים בישראל.

''אני חייב להרוויח את מחיר המוצר כדי לשרוד", אומר לנו סוחר מהעיר העתיקה. ''אם אני קונה ב-20, אני לא יכול למכור בפחות מ-40, כי העלויות בארץ מטורפות. אז הורידו מכסים, אז מה. מדובר, במקרה הטוב, בכמה שקלים, כשאני תקוע עם מלאי במחיר הישן. אולי המכסים ירדו, אבל ההוצאות שלי רק עולות כל הזמן, אם זה שכר דירה, ארנונה, דלק. אז מחר כולם יקנו באינטרנט ואנחנו נישאר בלי עבודה. מה יעשו אנשים בלי כרטיסי אשראי, בלי אינטרנט בבית, מי שהחשבון שלו מוגבל בבנק? בוא אספר לך משהו: נכנסים אליי לחנות ורואים פריט. אני יודע שלבן אדם אין כסף והוא אומר לי ''תשמור לי''. אתה יודע כמה כאלה יש לי? לפעמים אני שם בצד, שבוע, שבועיים, לפעמים באים לקחת ולפעמים אני מחזיר את המוצר למדף. באמאזון לא יהיה ''שמור לי מוצר''. באמאזון לא יהיה בהקפה. הקניות ברשת לא יהיו לכולם".

5,000 שקלים למראת רכב שבאי-ביי עולה 128 דולר

לד', העוסק בשיווק תוצרת חקלאית, יש רכב 4X4 לו הוא זקוק כדי לנוע בין הפרדסים. ''יום אחד, לרוע מזלי, נעקרה לי המראה. הלכתי ליבואן ואמרתי לו שאני צריך מראה. הוא הסתכל במחירון ואמר לי שזה יעלה לי 5,000 שקלים. נראה לי קצת יקר למראה. פניתי למוסכניק שהוא מכיר והוא הסתכל בקטלוג אצלו וזה היה מחיר דומה, כ-5,000 שקלים. בערב נכנסתי לאתר אי-ביי ומצאתי שם את הדגם. 128 דולר ועוד כ-50 דולר שילוח במשלוח מהיר. הרבה פחות מ-5,000 שקלים. אז למה לעשות ככה? ''. 

סיבוב בין כמה חנויות (חשמל, הלבשה, מזון) בבאר שבע, מגלה שנכון להיום, ההוזלות של כחלון והדולר הזול, לא כל כך חילחלו לנחויות כאן. לעומת זאת, יש מבצעים עונתיים והנחות ממוקדות, אבל לא זול. בחלק מהמקומות הלקוחות לא באים. המוכרים יושבים חסרי מעש ויודעים שזה רק עניין של זמן עד שבעלי החברה יחליטו לסגור את הסניף ולשלוח אותם הביתה - או לחילופין, להתעשת, לקצץ בפערי התיווך ולמכור במחירים שפויים יותר. 
לפעמים, הבדלי המחירים בין ישראל לחו''ל פשוט מדהימים (צילום המחשה: Airman Zackary A. Henry / נחלת הכלל)
מה ישבור בסופו של דבר את השוק - ומתי זה ייקרה?

מה שישנה את חוקי המשחק הוא כניסת שחקן גדול, רציני ומקוון. שחקן כזה, דוגמת אמאזון, ישים סוף ל"אין בבאר שבע, צריך להזמין מתל אביב" או ''לא תקף בסניף ב''ש" וטענות דומות שמזמן היו צריכות להיות נחלת העבר. שחקן גדול כזה יקים מחסנים גדולים בישראל ויתבסס על מערך שילוח משלו. הוא יהפוך למאוד ריכוזי ויעמיד בסימן שאלה את האסטרטגיות של שאר השחקנים.  כבר כיום, אמאזון עושה שימוש בחברת שילוח לארץ, המאפשר לה להתחייב על זמן שילוח סביר. מצד שני - וזה החשש הגדול, חשקן גדול כזה יפגע פגיעה אנושה בעיר כמו באר שבע, שמבוססת על מסחר. עסקים רבים, דווקא הגדולים שבהם, עלולים להיסגר או להיפגע.

אבל מחר בבוקר, איך בכל זאת אנחנו קונים בזול, בבאר שבע?

דווקא באר שבע, על מגוון החנויות הרב שבה, מאפשרת לקנות באופן מושכל. אם אתם לא קונים כפייתיים ויש לכם טיפה סבלנות וזמן, אתם יכולים להשוות, לראות, להתרשם וגם למצוא מציאות. מקררים, למשל, לא משתנים. הגדמים של 2017 זהים כמעט לאלה של 2018. לפעמים תוכלו להשיג מציאה רק בגלל מדובר בשנת דגם קודמת. בבאר שבע יש לא מעט חנויות דיסקאונט וגם שוק תוסס. 

כמובן, יש שוק יד שניה, חלקו פיזי ואחר - אינטרנטי. קניה מושכלת יכולה לחסוך לכם לא מעט כספים, כמו גם בדיקת עלויות של שירותים שונים. 

ויש, בסופו של דבר, משהו שמכתיב כלכלה, כל כלכלה: כוח הקניה, הביקוש וההיצע. לכלכלה הבאר שבעית מאפיינים מוגדרים משלה - שמוכתבים על ידי רמות השכר וגם, בשל שוק העבודה שלה, על ידי אותו היעדר של "מעמד יוצר'' (אנשי היי-טק, אמנים, יוצרי תוכן, שמרוכזים בגזרת גוש דן, שם מרבית ההזדמנויות). המעמד היוצר יש לו מאפייני צריכה משל עצמו ואותו מעמד יוצר לא ממהר לרדת דרומה. המלאי בחנויות בבאר שבע מוכתב על ידי "מה שהולך". זה מעגל שמסתובב סביב עצמו. ייתכן שגם בנושא הזה, באר שבע תהיה יוצאת דופן ותשמור אמונים לחנויות פיזיות, שיצטרכו להמציא עצמן מחדש, אם הן חפצות חיים.

קניון ריק בארצות הברית. הקניות המקוונות פגעו קשה במסחר המסורתי (צילום: JTALLEDO / CC BY 2.0)​​​​​​​



כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load